ח' אלול התשפ"ד
11.09.2024
נאבק לקבל תפילין

יותר משבוע ממעצר הרב, אין אוכל כשר וזכויות הדת נפגעות

הנהלת בית כלא באירלנד הבטיחה לאפשר הכנסת אוכל כשר לרב מלונדון שנעצר בגין עריכת ברית מילה למוסלמים ללא הליך רפואי חוקי. הרב יונתן אברהם, שהואשם בביצוע הליך רפואי ללא רישיון טוען כי הופרו זכויות האדם שלו. הוא קיבל את התפילין רק לאחר מאבק עם הנהלת הכלא

יותר משבוע ממעצר הרב, אין אוכל כשר וזכויות הדת נפגעות
אילוסטרציה צילום: unsplash

כלא קלוברהיל בדבלין שבאירלנד התחייב "לשנות את הנוהג שלו סביב אספקת מזון כשר לאסירים", לאחר מעצר רב מלונדון.

ביום שישי האחרון הרב יונתן אברהם (47) מלונדון, טען בדיון בהארכת מעצרו כי "זכויות האדם שלו מופרות" בכלא בו הוא עצור, בגין ביצוע הליך רפואי ללא רישיון - ברית מילה שערך למספר צעירים מוסלמים בדבלין.

בדיון בפני השופטת נואלה ג'קסון, אמר הרב כי הוא העלה את הנושא בפני רשויות הכלא ב"הזדמנויות רבות", אך הדבר לא טופל. "הגישו לי חתיכת עוף שהגיעה בקופסת קרטון ואמרו לי שהיא כשרה", אמר. "המילה כשר נכתבה בכתב יד על הקופסה. זו קופסת קרטון רגילה שכל האסירים מקבלים בה את ארוחותיהם".

"אין שום סיכוי שעוף כזה יכול להיות כשר, במיוחד כשראיתי את המגש שהכיל הרבה הרבה חתיכות עוף שנראות לא כשרות", טען.

הרב אברהם אמר כי מאז מעצרו ב-1 באוגוסט, הוא אוכל דגני בוקר, (ויטאביקס וקורנפלקס), כמו גם תפוחי אדמה מבושלים ואפונה מבושלת, ומדי פעם פירות.

נציג עוזר בית המעצר קלוברהיל, פול אוניל, אמר בדיון שרשויות הכלא הודיעו לקצין האחראי על המטבח על הדרישות התזונתיות של הרב אברהם. לאחר מכן, הם ביצעו מחקר כלשהו באינטרנט לגבי אוכל כשר.

בדיון נציג בית המעצר אמר כי האחראי על המטבח אינו מומחה לנושא אוכל כשר. "כל מה שאני יכול לומר הוא שההזנה נעשתה כמיטב יכולתו של המטבח. לא נעשה שום ניסיון לארוז מחדש עוף שהגיע מהמגש. עשינו את מירב המאמצים כדי לסייע למר אברהם".

עם זאת, הוא הוסיף כי הנהלת הכלא החלה בניסיונות להשיג מזון כשר מגורם מוסמך, אך הדבר לא התאפשר ביום שבת כי הכל סגור אצל היהודים. "יהיה שינוי של הנוהג שלנו בכל הנוגע לאוכל כשר", אמר.

עורכי הדין מייקל או'היגינס, ומייקל סטיינס שמייצגים את הרב, אמרו כי "המדינה נכשלה בצורה מבזה בהתחייבויותיה כלפי מר אברהם. הייתי מרחיק לכת ואומר שהראיות שניתנו בבית המשפט די מזעזעות", אמרו.

הרב נעצר בדבלין בסוף החודש שעבר, ולאחר מכן נדחה בקשתו להשתחרר בערבות על ידי בית המשפט המחוזי. המדינה התנגדה לשחרור בערבות בטענה לחומרת העבירה וכי "הנאשם מהווה סיכון טיסה" (ינסה לברוח). אם יורשע בעבירה הרב עלול לעמוד בפני עונש מאסר של עד חמש שנים, וקנס של 130,000 אירו.

בדיון בהארכת מעצרו הסביר רבה הראשי לאירלנד, הרב יוני וידר על חשיבות הכשרות, ושימוש בתפילין שבתחילה נאסר על הרב לקבל.

הרב אמר בדיון: "אכילת מזון לא כשר, זה קו אדום עבור יהודים שומרי כשרות, מזון כשר הוא בהתאם לדרישות היהודיות האורתודוקסיות ומאושר על ידי סמכות תורנית או רבנות מוכרת, כמו הרבנות הראשית של אירלנד".

הרב וידר הוסיף: "יהודים רבים מזועזעים מכך שמערכת הכלא האירית אינה מספקת אוכל כשר לאסיר יהודי כמו הרב אברהם".

הרב הראשי וידר הוסיף כי הוא לא הכיר אישית את הרב אברהם לפני מעצרו אך אמר כי "אנשים רבים שהוא מכיר בבריטניה מכירים אותו ומדברים עליו טובות".

נציג בית המעצר אמר כי התפילין הוא דבר שניתן להשתמש בו כנשק (אולי לקשור אסיר אחר). אך עורכי דינו אמרו כי הרב נמצא בתא לבד, "לאף אסיר אחר לא הייתה גישה אליו ואל תאו, ולא הייתה לו גישה לאסירים אחרים בקלוברהיל" אמרו. השופטת הורתה להנהלת הכלא לאפשר לרב להתפלל עם תפילין.

בהודעה לתקשורת מסר רבה הראשי של אירלנד הרב וידר: "מאכזב מאוד שלוקח כל כך הרבה זמן לפתור את סוגיית הכשרות, ושהיה צריך להגיש ערעור לבית המשפט. מיד כשהרב נעצר העליתי את הנושא הזה בפני כמה מקציני הכלא. כל מי שדיברתי איתו הסכים שראוי לספק אוכל כשר והביעו נכונות לעזור. אך למרבה הצער, לא התממש פתרון הולם".

הרב הוסיף: "כשהמשכתי להעלות את הנושא בשבוע שעבר, נאמר לי שנתנו אוכל כשר - למרות שלא התבקשה הדרכה מקצועית לגבי דרישות הכשרות, ולמרות שלא פנו לספק כשרות בדבלין".

הרב המשיך לתאר את הסאגה: "הודעתי לצוות הכלא מספר פעמים שיש להכין ארוחות כשרות בכלים כשרים, תוך שימוש בחומרי גלם בהשגחת רבנות. לא הייתה דרך אפשרית לעמוד בדרישות מבלי לקנות אוכל מחוץ לכלא, אני יודע שיש פרוטוקול קפדני לגבי הכנסת מזון מבחוץ לבתי הכלא, עם זאת, זהו עניין של זכויות אדם בנושאים דתיים, והיא מתקבלת בקלות בבתי כלא אחרים בעת הצורך".

לסיום אמר הרב: "אני שמח שבעקבות פסיקת בית הדין, יסופק לרב אברהם מעתה מזון העומד במלוא תקני הכשרות, ושתהיה לו גישה יומיומית לתפילין".

תפילין אירלנד דבלין בריטניה ברית מילה יוני וידר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}