ח' אלול התשפ"ד
11.09.2024
ברח עם משפחתו

דיפלומט שערק מצפון קוריאה: "קים ג'ונג און רוצה את טראמפ בבית הלבן"

בראיון לרשת BBC סיפר איש שגרירות צפון קוריאה בקובה לשעבר כי "רעד מפחד" כשפגש את קים ג'ונג און לראשונה. לדבריו, הוא יעשה הכל כדי להבטיח את הישרדותו, גם אם יהיה עליו להרוג את כל 25 מיליון בני עמו

דיפלומט שערק מצפון קוריאה: "קים ג'ונג און רוצה את טראמפ בבית הלבן"
קים ג'ונג און עם בכירי צבא צפון קוריאה צילום: צילום מסך

חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן תהיה "הזדמנות של פעם באלף שנה" עבור צפון קוריאה, כך הגדיר דיפלומט לשעבר בצפון קוריאה, רי איל קיו, הבכיר ביותר שערק מהמדינה המסוגרת בשמונה השנים האחרונות, ואשר נפגש פנים אל פנים עם קים ג'ונג און לא פחות משבע פעמים.

הדיפלומט לשעבר, שעבד בקובה כשברח עם משפחתו לדרום קוריאה בנובמבר האחרון, הודה בראיון לרשת הבריטית BBC כי "רעד מפחד" בפעם הראשונה שפגש את קים ג'ונג און. אבל במהלך כל פגישה, הוא מצא שהמנהיג "מחייך ובמצב רוח טוב. הוא שיבח אנשים לעתים קרובות וצחק. הוא נראה כמו אדם רגיל".

עם זאת לדבריו, אין לו ספק שקים ג'ונג און יעשה הכל כדי להבטיח את הישרדותו, גם אם זה אומר שיהיה עליו להרוג את כל 25 מיליון בני עמו. "הוא יכול היה להיות אדם טוב ואבא נפלא, אבל הפיכתו לאליל עשתה אותו מפלצת".

בראיון הראשון שלו לרשת בינלאומית, רי מספק הצצה נדירה למה שאחת המדינות החשאיות והמדכאות בעולם מקווה להשיג. לדבריו, צפון קוריאה עדיין רואה בטראמפ מישהו שהיא יכולה לנהל איתו משא ומתן על תוכנית הנשק הגרעיני שלה, למרות שהשיחות בינו לבין קים ג'ונג און נקלעו למבוי סתום ב-2019.

טראמפ בירך בעבר על היחסים עם מנהיג צפון קוריאה וטען כי זה ההישג המרכזי של נשיאותו. הוא אמר כי השניים פיתחו ביניהם יחס לבבי כשהם מחליפים מכתבים. רק בחודש שעבר, אמר הנשיא האמריקני לשעבר בעצרת כי קים ג'ונג און היה רוצה לראות אותו בחזרה בתפקיד: "אני חושב שהוא מתגעגע אליי, אם אתם רוצים לדעת את האמת".

צפון קוריאה מקווה שתוכל לנצל את הקשר האישי הקרוב הזה לטובתה, אומר רי, זאת בניגוד להצהרה רשמית של פיונגיאנג בחודש שעבר לפיה "לא אכפת לה" מי יהפוך לנשיא. לדבריו, המדינה הגרעינית לעולם לא תוותר על הנשק שלה, וכנראה תחפש הסכם רק להקפאת תוכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת הסנקציות של ארה"ב.

רי הבהיר שפיונגיאנג לא תנהל משא ומתן בתום לב. הסכמה לוותר על תוכנית הגרעין שלה "תהווה תחבולה, 100 אחוז הונאה", הוא אומר, ומוסיף כי זו "גישה מסוכנת" ש"תוביל רק לחיזוקה של צפון קוריאה".

שמונה חודשים לאחר עריקתו, רי איל קיו מתגורר עם משפחתו בדרום קוריאה. כשהוא מאובטח באמצעות שומר ראש מטעם המשטרה ושני סוכני מודיעין, הוא מסביר על החלטתו לנטוש את ארצו. "חייתי את החיים של האחוז העליון בצפון קוריאה, אבל זה עדיין גרוע יותר ממשפחה ממעמד הביניים בדרום".

לדבריו, לאחר שנים שבהן הוא התחבט בתוכו בגלל השחיתות, השוחד וחוסר החופש שעמד בפניו, סוף סוף הוא התהפך עד הקצה נגד המשטר, כאשר בקשתו לנסוע למקסיקו כדי לעבור ניתוח של פריצת דיסק נדחתה. 

כדיפלומט בקובה, רי הרוויח רק 500 דולר בחודש ולכן הוא מכר סיגרים קובניים באופן לא חוקי בסין, כדי להרוויח מספיק כדי לפרנס את משפחתו. כשסיפר לראשונה לרעייתו על רצונו לערוק, היא כל כך נבהלה שהיא חשה בליבה ופונתה לבית החולים. לאחר מכן, הוא שמר את תוכניותיו בסוד, ושש שעות לפני שהמטוס שלהם היה אמור להמריא הוא הודיע לבני המשפחה על הצעד.

הוא מתאר זאת כ"הימור על חיים או מוות". צפון קוריאנים רגילים שנתפסים כעריקים, נכנסים בדרך כלל למעצר עם עינויים למשך כמה חודשים, אבל לאחר מכן משתחררים. "לעומת זאת, לאליטות של המשטר יש רק שתי אפשרויות – לבלות את שארית החיים במחנה ריכוז או הוצאה להורג על ידי כיתת יורים".

הוא תיאר כי "הפחד והאימה היו נוראיים. יכולתי לקבל את מותי, אבל לא יכולתי לשאת את המחשבה שהמשפחה שלי תיגרר למחנה ריכוז". לדבריו, למרות שאמונה בכוח עליון היא מושג שאינו קיים במדינה הקומוניסטית, הוא מצא את עצמו באותו לילה, בעודו ממתין בעצבנות לטיסה בשדה התעופה באמצע הלילה, כשהוא נושא תפילה לבורא.

העריקה המפורסמת האחרונה לדרום קוריאה הייתה ב-2016, של טה יונג-הו, סגן שגריר צפון קוריאה לשעבר בבריטניה, אשר לאחרונה מונה ליו"ר החדש של המועצה המייעצת לנשיאות של דרום קוריאה.

על ההחלטה של ​​צפון קוריאה בסוף 2023, לנטוש את מדיניותה בת עשרות שנים של שאיפה להתאחדות בסופו של דבר עם הדרום, אמר רי כי מדובר בניסיון נוסף לבודד את אזרחי צפון קוריאה וליצור נתק מוחלט בינם לבין הדרום. הוא מתאר זאת כ"מעשה המרושע ביותר" של קים ג'ונג און, מכיוון שכל הצפון קוריאנים חולמים על איחוד מחדש. 

לדבריו, בעוד שמנהיגי קוריאה הצפונית בעבר "גנבו את החופש, הכסף וזכויות האדם של אנשים, קים ג'ונג און שדד את מה שנשאר מהם: התקווה". מחוץ לקוריאה הצפונית מוקדשת תשומת לב רבה לבריאותו של קים ג'ונג און, ויש הסבורים שמותו בטרם עת עלול לגרום להתמוטטות המשטר. 

מוקדם יותר בשבוע שעבר, סוכנות הביון של דרום קוריאה העריכה כי קים שוקל 140 ק"ג, מה שמעמיד אותו בסיכון למחלות לב וכלי דם. אבל רי מאמין שמערכת השלטון של פיונגיאנג מבוססת דיה מכדי שמותו של קים יאיים על הדיקטטורה. "מנהיג אכזר אחר יתפוס את מקומו", הוא אומר.

צפון קוריאה דרום קוריאה קובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}