ח' אלול התשפ"ד
11.09.2024
מה רוצים להשיג?

במטכ"ל מתוסכלים: הקבינט לא מקבל החלטות לטווח ארוך

אלוף במטכ"ל מותח ביקורת על הקבינט: "אין החלטה, לא כזו ולא כזו, אלא להיתקע במצב הקיים שיימשך עוד שנים ללא השגת יעדי המלחמה הטקטיים שהלוחמים פועלים כל יום למענם, ללא תכלית מדינית"

במטכ"ל מתוסכלים: הקבינט לא מקבל החלטות לטווח ארוך
פעילות הכוחות ברצועת עזה צילום: דובר צה"ל

בשל המתיחות בצפון ומחסור בכוחות בדרום, צה"ל מפעיל בהתראה קצרה חטיבות מילואים בעזה וחיילים בשטח טוענים שהצעדים הללו מובילים לסכנות. בנוסף, בחלק מזירות הלחימה ברצועה, צה"ל מזהה שחמאס עדיין פועל כמערכת מתואמת וחיילים שחוזרים לשכונות שבהן כבר פעלו בתחילת התמרון, מזהים התאוששות ושיקום של חמאס. כל זה קורה על רקע אי קביעת יעדים ארוכי טווח בקבינט ובמטכ"ל מתוסכלים. כך מפרסם הבוקר (ראשון) יואב זיתון ב'ווינט'.

כך למשל, בחטיבת השריון זיהו כבר ביממה הראשונה שלהם בצפון הרצועה את חמאס המתחדש, זה שתמרנו מולו בדצמבר ובנובמבר בבית חאנון. קציני החטיבה זיהו במהרה מערכת אויב שעובדת תחת היגיון צבאי, ערה למתרחש סביבה ומגיבה להגעת חטיבה חדשה של צה"ל לאזור - עם טקטיקת גרילה של חוליות קטנות ושימוש בהן רק בניצול הזדמנויות ואסטרטגיה של שימור המחבלים ואמצעי הלחימה ככל הניתן, לקראת מערכה מעגלית שתימשך עוד שנים.

לפי 'ווינט', הסכנה העיקרית ללחימת טלאי על טלאי שלתוכה 'נמרח' צה"ל, הוא היעדר יעד אסטרטגי-מדיני של ישראל למטרות הצבאיות שצה"ל משיג.

במטה הכללי מצטבר תסכול הולך וגובר: אין שום מצפן מהקבינט, שום החלטה לטווח ארוך לאן רוצה הממשלה שהלחימה בעזה והחיכוך התמידי והנפיץ בצפון יגיעו. הדריכה הזו במקום מקשה על צה"ל לנהל את כוחותיו ולתכנן את בניית כוחו לשנים הבאות, גם במשימות הקשורות לעיצוב תפיסות ההגנה בגבולות.

אחד האלופים במטכ"ל אומר לווינט, כי אם הממשלה תרצה בכך "אפשר בתוך חודשיים-שלושה שנקים גרעיני התיישבות בפרוזדור נצרים, ומהם יוקמו יישובים שעליהם נגן עם כוחות קבועים. זה גם פתרון אפשרי ולממשלה יש מנדט להחליט עליו ולצה"ל לבצעו כיעד ארוך טווח לעזה".

לדבריו, "יש פתרון נוסף אסטרטגי לעזה: ממשל צבאי ישראלי שישתלט על טונות המזון והדלק שאנו דוחפים לאוכלוסייה העזתית מדי יום ומכלכלים ומזינים גם כך את חמאס, שעדיין על הרגליים; אפשר, גם כפתרון אחר, לדחוף להכנסת הרשות הפלסטינית שתשלוט במקום חמאס, באופן מדורג או על בסיס אלפי עזתים שהיו חלק מהפתח, ובחסות אזורית, עם מחירים מדיניים שכמובן ישראל תשלם. 

"אבל אין החלטה לא כזו, לא כזו ולא כזו, אלא להיתקע במצב הקיים שיימשך עוד שנים ללא השגת יעדי המלחמה הטקטיים שהלוחמים פועלים כל יום למענם, ללא תכלית מדינית. קשה עד בלתי אפשרי לתכנן כך את בניין והפעלת הכוח של צה"ל", מלין האלוף.

הדרג המדיני דן בפתרון ארוך טווח כבר בחודש נובמבר, בקבינט, אך דחה הצעה של שר הביטחון יואב גלנט להתחיל לגבש כבר אז שלטון פלסטיני אחר.

מצה"ל נמסר בתגובה: "בשל הלחימה העצימה בגזרות השונות לוחמים משוחררים נקראים לצו 8 על מנת לבצע מגוון תפקידים על-פי הצרכים והדרישות המבצעיות. צה"ל מתייחס לתכנון הכוחות בכובד ראש ופועל בשיתוף המפקדים על מנת לייצר יציבות, ודאות ומענה למשרתי המילואים ביחס לעיתוי ולמשך הגיוס, וימשיך לפעול על מנת לצמצם את הפגיעה בפרט".

צה"ל רצועת עזה חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}