י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
לבד מול העולם

האם ישראל מסוגלת להדוף את המתקפה הקרובה? חשש שהמערכות יקרסו

ישראל הדפה את המתקפה הראשונה של איראן בחודש אפריל. האם ישראל מוכנה לשלב הבא? בישראל קיים חשש מהקואליציה האזורית נגד טהראן ומהיכולת של מערכות ההגנה האווירית של ישראל להדוף תקיפה כוללת

האם ישראל מסוגלת להדוף את המתקפה הקרובה? חשש שהמערכות יקרסו
חיל האוויר צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בזמן שישראל מתכוננת למתקפה מאיראן ומחיזבאללה, גובר החשש לגבי אחד מקווי ההגנה הקריטיים ביותר שלה. קואליציה ערבית שעזרה לסכל את המתקפה האיראנית בחודש אפריל.

הברית החשאית, שכללה את ירדן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, התגלתה לעיני הציבור בליל ה-13 באפריל, כאשר סייעה לישראל ביירוט 99% מ-300 מל"טים וטילים ששוגרו מאיראן, התקיפה הישירה הראשונה מסוגה על ידי טהראן לאחר עשרות שנים של מלחמת צללים עם ישראל.

גלנט והרמטכ"ל שיבחו את שיתוף הפעולה בזמנו ככזה "שסלל את הדרך להזדמנויות חדשות לשיתוף פעולה במזרח התיכון". היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר שהקואליציה שלחה "מסר חזק לגבי היכן ישראל נמצאת באזור לעומת היכן נמצאת איראן באזור".

ארבעה חודשים לאחר מכן, כשאיראן רוצה להגיב לחיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהראן, ישראל מבודדת יותר מבחינה אזורית, לדברי אנליסטים צבאיים זה עלול להפוך את ישראל לפגיעה יותר. יש גם חשש שאפילו עם תמיכה אמריקאית, מערכות ההגנה האווירית של ישראל לא יוכלו להתמודד עם מתקפה מאסיבית ומתואמת, כך דווח ב'וושינגטון פוסט'.

באפריל, מדינות ערב לא בלטו בתפקידן בהדיפת המתקפה האיראנית , הן נזהרו מנקמה מצד טהראן ולא רצו להיראות כתומכות בישראל בתקופה של זעם ציבורי נרחב על המחיר האנושי של מלחמת עזה. החששות הללו בולטים עוד יותר כעת, ומדינות ערב לא מתבטאות בפומבי לגבי הסבב הבא.

ירדן וסעודיה הצהירו שהם לא רוצים שהמרחב האווירי שלהן "יהפוך לאזור קרבות". מצרים הבהירה כי היא לא "תשתתף בציר צבאי שישתתף בהדיפת מתקפה איראנית".

התבטאויות פומביות מסוג זה "מטרידות מאוד", כך לדברי גורם ישראלי בכיר שסייע בבניית הקואליציה האזורית. מול הסיכוי למלחמה כוללת, "ישראל פועלת די לבד", הוא הודה.

המתקפה של איראן באפריל, העניקה לישראל ולבנות בריתה זמן יקר להתכונן. גורמים רשמיים מאמינים שהתקיפה הפעם יכולה להיות פתאומית יותר, גדולה יותר וארוכה יותר - אולי תימשך מספר ימים במקום מספר שעות. זה יכול להיות גם מטח מתואם ממספר כיוונים, הכולל איראנים, עיראקים, תימנים, סורים ולבנונים.

 

 

איראן מלחמת חרבות ברזל חמאס חיזבאללה ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}