י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
עימות בהמתנה

איראן רוצה לנקום, אבל לא יכולה להרשות לעצמה מלחמה כוללת

איראן ובעלות בריתה רוצים להגיב על החיסולים בביירות ובטהראן מבלי להצית מלחמה כוללת שאף אחד מהם לא רוצה. לחיזבאללה, יש יותר מה להפסיד מהסלמה של הקרבות מול ישראל

איראן רוצה לנקום, אבל לא יכולה להרשות לעצמה מלחמה כוללת
כוחות צה"ל בצפון צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

איראן ובעלות בריתה שוקלים כיצד להגיב על צמד החיסולים בביירות ובטהראן מבלי להצית מלחמה כוללת שאף אחד מהם לא רוצה.

איראן לא יכולה להרשות לעצמה מלחמה עם ישראל, שכנראה תגרור את ארה"ב, בדיוק בזמן שממשל נשיאותי חדש מונה בטהראן עם בעיות בכלכלה המתערערת. האיראנים עדיין עם זיכרונות כואבים מהמלחמה הממושכת במדינה, מלחמה בת שמונה שנים עם עיראק שהרסה דור שלם בשנות השמונים, ובמשך עשרות שנים העדיפה טהראן "להציק" ליריבים באזור באמצעות רשת של מיליציות זרות מבלי להסתכן בעצמה.

גם לחיזבאללה, יש יותר מה להפסיד מהסלמה של הקרבות מול ישראל. בעוד שלחיזבאללה יש ארסנל טילים שעלול לפגוע בישראל קשות, מנהיגי הארגון צופים בישראל הורסת את עזה מאז ה-7 באוקטובר ומחסלת את הנהגתה משהו שישראל נשבעה לעשות בלבנון אם תפרוץ מלחמה כוללת, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

העיתון מציין כי איראן וחיזבאללה ינסו לפגוע ביעדים בעלי ערך מבלי לגרום הרבה נזק שיוביל למלחמה. במקביל, הן איראן והן חיזבאללה חדירות על ידי המודיעין הישראלי.

"לא חיזבאללה ולא איראן רוצות עכשיו מלחמה מקיפה", אמר עלי פדלאללה, פרשן פוליטי מביירות, המכיר את חיזבאללה. "אבל יחד עם זאת הם לא רוצים שהישראלים יסיקו שחוסר הנכונות שלהם לצאת למלחמה מאפשר להם לחצות קווים אדומים".

גורמים במערב חושבים שאיראן וחיזבאללה יפתחו במתקפות נגד ישראל בימים הקרובים, אך מקווים שדיפלומטיה בינלאומית מטורפת והיערכות צבאית חדשה באזור יסייעו לעכב את הנקמה ואולי למתן אותה.

בפעם האחרונה שחיזבאללה נלחם עם ישראל, ב-2006, תמכו לבנונים רבים בארגון. ברחבי המזרח התיכון מוסלמים היללו אותה כ"תנועה הלא-מדינתית" הראשונה שהצליחה להתמודד עם ישראל. זה לא יקרה עכשיו, אמר סמי נאדר, מנהל המכון למדעי המדינה באוניברסיטת סנט ג'וזף בביירות.

"המצב שונה לחלוטין מזה של 2006. לבנון עברה קריסה כלכלית, אנשים איבדו את חסכונותיהם בבנקים, המטבע איבד 98% מערכו, האבטלה גבוהה", אמר נאדר. "מחוז הבחירה של חיזבאללה בדרום איבד פעם אחת את בתיהם. הם לא רוצים לעשות את זה פעם שנייה. העיתוי לא מתאים למלחמה עם ישראל".

ארה"ב נמצאת בכוננות אבל לא מאמינה שאיראן תוכל לנהל מערכה צבאית גדולה בהרבה על ישראל מאשר באפריל האחרון, כך מרו שני גורמים אמריקאים לעיתון.

שגרירות ארה"ב בביירות, כמו נציגויות דיפלומטיות מערביות אחרות, לא פינו את הצוותים. 

איראן חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}