ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
הגבול פרוץ לרווחה

דיווח מטריד: אלפים מסתננים מירדן לישראל באין מפריע

לפי הערכת גורמי הביטחון, מתחילת שנת 2024 ועד לפני מספר שבועות הסתננו לשטחנו מהגבול הירדני, למעלה מ־4,000 אנשים. חלקם עשויים להיות מחבלים המגיעים לשטחי הרשות הפלסטינית למטרת החדרת נשק. בשנת 2023 נתפסו 86 מסתננים בלבד

דיווח מטריד: אלפים מסתננים מירדן לישראל באין מפריע
גבול ירדן צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

בזמן שישראל מנהלת מלחמה בשורה של חזיתות במקביל - גבולה המזרחי פרוץ לרווחה: העיתונאי קלמן ליבסקינד חושף הבוקר (שישי) בעיתון 'מעריב', את הנתונים הבלתי נתפסים של ההסתננות לישראל מגבול ירדן, תופעה שעשויות להיות לה השלכות ביטחוניות חמורות ביותר.

לפי הערכת גורמי הביטחון, מתחילת שנת 2024 ועד לפני מספר שבועות הסתננו לשטחנו מהגבול הירדני למעלה מ־4,000 אנשים. מדובר בכ־600 איש לחודש, כ־20 מסתננים ליום. 

המסתננים הללו יכולים להיות מחפשי עבודה, מבריחי סמים או אפילו מחבלים המגיעים לשטחי הרשות הפלסטינית למטרת החדרת נשק. 

נתוני רשות האוכלוסין, מלמדים שבשנת 2022 נתפסו בסך הכל 63 נתינים זרים שהסתננו מגבול ירדן. מנתונים שהגיעו ל"מעריב" עולה שבשנת 2023 נתפסו 86. חלק מהם נעצרו על ידי כוחות צה"ל עם חצייתם את הגבול, חלק אחר בעבודה מאומצת של אנשי מנהל אכיפה של רשות האוכלוסין שמסתובבים בכל רחבי הארץ ובכוחותיהם הדלים מנסים לסתום את הפרצה באמצעות מעצר של עוד מסתנן ועוד מסתנן.

כאמור, ביחס למספר המסתננים, מספר הנתפסים איננו גבוה, אולם העדויות שאלה מוסרים בחקירתם מאפשרות לגבש תובנות חשובות אודות האופן שבו הפך הגבול המזרחי לשטח פרוץ.

מדובר בגבול ששמור ברמה נמוכה למדי. הוא נתפס כגבול של שלום, הכוחות והאמצעים שמפוזרים לאורכו מוגבלים מאוד, ומי שמעוניין למצוא את הדרך לעבור -מוצא אותה.  בנוסף, ישנן רשתות הברחה שמתמחות בעניין. ישנם מבריחים וסוכני הברחה ששמותיהם עולים בחקירות של אלה שנתפסים, שתמורת סכומי כסף גדולים יודעים לסייע לכל דורש להיכנס לשטחנו, כשהם מלווים אותו ממדינת המוצא, דרך טיפול בענייניו בירדן, ועד לאיסופו בצד הישראלי והסעתו למרכז הארץ.

עוד עולה מהכתבה, כי אין הרתעה. מעדויות הנתפסים עולה שחלקם נכנסים לישראל בפעם השנייה או השלישית, בידיעה שבמקרה הכי גרוע יגורשו מכאן ויוכלו לנסות שוב את מזלם בלי לשלם מחיר משמעותי שיגרום להם לחשוב אם זה כדאי.

הדיין אסף נועם, דיין בית הדין לביקורת משמורת של שוהים שלא כדין כתב באחד התיקים שהובאו בפניו, כי "באופן מובחן מגל ההסתננות מגבול מצרים לפני כעשור, בגל הנוכחי המדובר במדינות מקור רבות ומגוונות של המסתננים – טורקיה, אוזבקיסטן, גיאורגיה, אוקראינה, סרי לנקה, סין, אוגנדה, גאנה, סודאן ועוד – וכן בעדויות המוחזקים בדבר הקלות הרבה בה נכנסו לישראל ועל קיום רשתות הברחה ענפות בישראל, בירדן ובמדינות המקור, וזאת לצד העובדה כי מרבית המסתננים אינם נתפסים בידי צה"ל בעת חציית הגבול אלא בידי רשות האוכלוסין וההגירה, באופן אקראי, בהיותם מתגוררים ועובדים בישראל מזה תקופה. תופעה זו יש בה כדי להניע את אמות הסיפים של מדיניות ההגירה של מדינת ישראל".

ירדן מסתננים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}