י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
שליט יחיד

הבחירה בסינוואר מבטלת את החלוקה בין חמאס פנים וחוץ

מזכיר הוועד המרכזי של פתח, ג’בריל אלרג’וב, מסר כי יחיא סינוואר הוא איש "פרגמטי, מציאותי והגיוני, וההחלטה לבחור בו היא תגובה הגיונית וצפויה על חיסולו של הניה". העיתונאי העזתי, יוסף פארס, ציין כי הבחירה בו מבטאת את המסר של חמאס לגבי יכולת הזרוע הצבאית של חמאס להמשיך ולהילחם לאורך זמן

הבחירה בסינוואר מבטלת את החלוקה בין חמאס פנים וחוץ
סינוואר עם שחרורו בעסקת שליט בשנת 2011 צילום: כראמה פרס

ב-6 באוגוסט 2024, הודיעה חמאס כי ראש הלשכה המדינית ברצועת עזה, יחיא סינוואר נבחר פה אחד לתפקיד ראש הלשכה המדינית החדש של חמאס בעקבות הסיכול המיוחס לישראל בראש הלשכה הקודם, אסמאעיל הניה, בטהראן. חמאס הציגה את הבחירה בסינוואר כמסר המעיד על עוצמתה של התנועה ועל אחדות לאומית.

בזירה הפלסטינית בירכו על המינוי. מזכיר הוועד המרכזי של פתח, ג’בריל אלרג’וב, אמר כי סינוואר הוא אדם פרגמטי, מציאותי והגיוני.

איראן וארגוני “ציר ההתנגדות” בירכו את סינוואר ומסרו כי מדובר במכה עבור ישראל שלא הצליחה לפגוע באופן משמעותי בחמאס מאז תחילת המלחמה.

סינוואר, מראשוני הזרוע הצבאית של חמאס, ריצה יותר מעשרים שנות מאסר בכלא הישראלי עד שחרורו במסגרת “עסקת שליט” בשנת 2011. הוא הפך לאדם המשפיע ביותר בחמאס, עם קשרים בזרוע הצבאית ובזרוע המדינית של התנועה. מאז שנת 2017, הוא עמד בראש תנועת חמאס ברצועת עזה והיה המתכנן הראשי של מתקפת ה-7 באוקטובר 2023, יחד עם ראש הזרוע הצבאית, מוחמד דף, שחוסל בתקיפה ישראלית ביולי 2024.

מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית מציין כי הבחירה ביחיא סינוואר מבטלת את ההפרדה בין חמאס פנים לחמאס חוץ ומרכזת את השליטה בידיו של סינוואר שיישאר הגורם המכריע גם במשא ומתן על סיום המלחמה ברצועת עזה ושחרור החטופים. מאחר שסינוואר לא נראה בפומבי מאז תחילת המלחמה, הוא מסתתר במנהרות ברצועת עזה וככל הנראה אין תקשורת רציפה איתו, הוא צפוי להסתמך על נאמניו בהנהגת החוץ לצורך קידום המשא ומתן ולניהול הקשרים עם איראן ו”ציר ההתנגדות”.

סינוואר היה מעורב בתכנון שורה של פיגועים בהם נרצחו ישראלים. כמו כן הוא היה מעורב גם ברציחת פלסטינים רבים בחשד לשיתוף פעולה עם ישראל. בשנת 1988, נגזרו עליו חמישה מאסרי עולם אחרי שהורשע ברצח פלסטינים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל. בכלא, הוא זכה לכינוי “אבו תנעש” (האבא של השניים עשר) לאחר שהיה מעורב ברצח של 12 חשודים בשיתוף פעולה, על אף שהורשע ברצח של חמישה.

גם בעת שריצה את עונשו, הוא המשיך לתכנן פגועים וחטיפות חיילים כולל חטיפתו של נחשון וקסמן הי"ד ב-1994. בעת שהותו בכלא, שימש כמנהיגם של אסירי חמאס וגם למד עברית שוטפת ואף התראיין בעברית בטלוויזיה הישראלית. במהלך ריצוי עונשו, התגלה גידול סרטני בראשו. הוא קיבל טיפול רפואי, נותח בבית החולים בישראל וחייו ניצלו. 

בשנת 2006 נחטף החייל גלעד שליט, פעולה שבה השתתף גם אחיו הצעיר של סינוואר, מחמד. באוקטובר 2011, במסגרת העסקה לשחרור שליט, היה יחיא סינוואר בכיר המשוחררים מבתי הכלא הישראליים אחרי שריצה כ-23 שנות מאסר, מתוכן ארבע שנים בבידוד.

מזכיר הוועד המרכזי של פתח, ג’בריל אלרג’וב, מסר כי סינוואר הוא איש פרגמטי, מציאותי והגיוני, וההחלטה לבחור בו היא תגובה הגיונית וצפויה על חיסולו של הניה.

העיתונאי העזתי, יוסף פארס, ציין כי הבחירה פה אחד בסינוואר מבטאת את המסר של חמאס לגבי יכולת הזרוע הצבאית של חמאס להמשיך ולהילחם לאורך זמן.

איימן אלרקאב, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת אל קודס, אמר כי הבחירה בסינוואר מהווה מסר ישיר לישראל כי מי שרוצה לנהל משא ומתן עם חמאס חייב לנהל אותו עם אדם המסתתר מתחת לאדמה.

ד”ר עמר אלשובקי, יועץ במרכז אל אהראם למחקרים פוליטיים ואסטרטגיים, אמר כי התחושה בחמאס שאין טעם לבחור כעת בגישה מתונה או להפגין גמישות כאשר ישראל היא זו שמתעקשת.

הבחירה בסינוואר מבטלת למעשה את החלוקה בין חמאס פנים וחמאס חוץ והופכת את חמאס לתנועה ריכוזית שהנושאים המדיניים והצבאיים מרוכזים בידי אדם אחד שנמצא ברצועת עזה. יש לציין שעד כה, ראש הלשכה המדינית של חמאס שימש הנציג הרשמי של חמאס מחוץ לרצועת עזה והוא הסתובב בעולם וקיים מגעים דיפלומטיים, בעיקר בזירה הערבית והאסלאמית. בחירת סינוואר, הנצור ברצועת עזה אשר לא נראה בפומבי מאז תחילת המלחמה, וככל הנראה גם אין לו תקשורת רציפה עם ה”חוץ”, תגביל מאד את היכולות לקדם מהלכים מדיניים.

הבחירה גם יכולה להעיד על חולשתה של הנהגת החוץ שאין לה כל שליטה על הנעשה ברצועה ושום השפעה על סינוואר. כמו כן, ניתן להעריך כי סינוואר יסתמך בעיקר על נאמניו מרצועת עזה, בהם סגנו ח’ליל אל חיה, ואחיו, מחמד, וזאת לאחר הסיכולים של שניים ממקורביו, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מחמד דף, וחבר הלשכה המדינית רוחי מושתהא.

מקום הימצאו של סינוואר ידוע למעגל מצומצם ביותר של אנשי חמאס, לא יותר משניים או שלושה אנשים שמספקים את צרכיו השונים ומקיימים את התקשורת שלו עם מנהיגי התנועה האחרים.

נראה שבחירתו של סינוואר לא תשפיע משמעותית על הקשר של חמאס עם איראן וחזבאללה. סינוואר תומך בקשר עם איראן וחיזבאללה מאחר שראה בהם אמצעי ומקור לתמיכה בכסף ובאמצעי לחימה. אולם נראה כי בניגוד לקודמו, הוא לא טיפח קשרים אישיים עם הנהגת איראן וחיזבאללה וגם עתה יקשה עליו ליצור קשרים שכאלה. ההערכות הן כי סגנו ברצועת עזה, ח’ליל אל חיה, צפוי להתמנות לסגן ראש הלשכה המדינית החדש והוא גם יהיה אחראי על הקשר עם איראן ועם חיזבאללה, עמם יש לו יחסים טובים.

 

יחיא סינוואר חמאס מכון מאיר עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}