י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
איש הצללים

מאחורי הקלעים: חמאס בחר בסינוואר כמנהיג, אך לא כולם תמכו

בכיר בחמאס שהשתתף בדיונים על מינוי סינוואר בקטאר, אמר כי הארגון חש שאינו מסוגל לבחור באיש הצללים אבו עומר חסן, מכיוון שאין עליו מידע והוא לא מוכר מחוץ לתנועה, בעוד שהפיגועים ב-7 באוקטובר העניקו ליחיא סינוואר מוניטין עולמי

מאחורי הקלעים: חמאס בחר בסינוואר כמנהיג, אך לא כולם תמכו
ווסים אבו שעבאן שומר ראשו של הנייה, השניים חוסלו יחד צילום: רשתות חברתיות ערביות

באוהל האבלים בדוחא התייצבו ראשי חמאס כתף אל כתף, הם ישבו באוהל לבן ענק עם שטיחים וכיסאות מהודרים המעוטרים בתמונות של איסמעיל הנייה. מאות אנשים התאספו כדי לחלוק כבוד למנהיג התנועה המנוח ולשומר הראש שלו שחוסלו בידי ישראל.

זה היה יותר מסתם טקס אזכרה, זה סימן את סיומו של עידן ותחילתו של שלב חדש, קיצוני יותר. רושדי אבואלוף כתב ה-BBC ציין, כי "זאת לא הייתה הפעם הראשונה שראיתי את בכירי החמאס מתאספים כדי לבחור מנהיג חדש לאחר הלוויה בלתי צפויה. עוד ב-2004 ראיתי אותם נפגשים לאחר שישראל התנקשה במייסד הארגון, שייח' אחמד יאסין, הפגישה התקיימה בביתו בעזה. פחות מחודש לאחר מכן חיסלה ישראל את יורשו עבד אל-עזיז אל-רנטיסי.

חיסולו של איסמעיל הנייה ב-31 ביולי בטהראן, מקום שתמיד הרגיש שהוא מקלט בטוח - היה הלם אמיתי עבור הארגון.

רושדי סיפר כי בסוכת האבלים של הנייה בדוחא, "גבר אחד באמצע שנות ה-60 לחייו עם שיער לבן וזקן קצר עמד בפינה הרחק מאור הזרקורים. "שים לב אליו היטב", אמר לי קצין תקשורת בחמאס. מי הוא היה? "הוא איש הצללים, אבו עומר חסן", אמר.

אבו עומר חסן, או מוחמד חסן דרוויש, הוא ראש מועצת השורא העליונה, גוף המייעץ בחמאס. על פי חוקת חמאס, הוא צריך להיות מנהיג הארגון באופן זמני, עד לבחירות שהיו אמורות להתקיים במרץ הבא.
"הוא האיש של המשימות הגדולות", אמרו.

למרות כל זאת, רבים עשויים לראות במינויו לתפקיד החשוב ביותר בחמאס טירוף. ישראל רוצה לשים את ידה על סינוואר שתכנן וביצע את הפיגועים בדרום בשבעה באוקטובר, והוא נמצא בראש רשימת המבוקשים.

"לא כל האנשים בתוך הנהגת חמאס היו בעד ההחלטה", אמר רושדי אבואלוף, מפי בכיר בחמאס. "כמה מנהיגים שוחחו על חששותיהם, ודחפו להעמיד בראש אדם מתון יותר. אבל בסופו של דבר הוא קיבל את רוב הקולות".

בכיר אחר בחמאס שהשתתף בפגישות אמר כי התנועה חשה שאינה מסוגלת לבחור באיש הצללים אבו עומר חסן, מכיוון שאין עליו מידע והוא לא מוכר מחוץ לתנועה, בעוד שהפיגועים ב-7 באוקטובר העניקו ליחיא סינוואר מוניטין עולמי.

גורמים ערבים רבים וכמה גורמים מערביים דחקו בחמאס לא למנות את סינוואר כמנהיג בגלל הקשר שלו לפיגועי ה-7 באוקטובר. "אחת הסיבות שבגללן הצבענו עבורו היא כי אנחנו רוצים לכבד אותו על כך שהוא ניהל את הפיגועים", אמר בכיר בחמאס. "ה-7 באוקטובר שייך לו אז מגיע לו להוביל את התנועה".

איסמעיל הנייה חמאס קטאר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}