י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
סולם אפשרי

איראן תרד מהעץ ותוותר על נקמה בתמורה להפסקת אש בעזה

הפסקת אש בעזה תאפשר לטהראן לטעון שהיא דואגת לחיי הפלסטינים יותר מאשר התשוקה לנקום בישראל על השפלת החיסול. אבל התמורה צריכה להיות גדולה מספיק עבורם שכן הכבוד וההרתעה של הרפובליקה עומדים על כף המאזניים

איראן תרד מהעץ ותוותר על נקמה בתמורה להפסקת אש בעזה
חמינאי עם הספר 'תל אביב נפלה' במהלך ביקורו ביריד הספרים צילום: טוויטר של חמינאי

המזרח התיכון, ולמעשה חלק גדול מהעולם, חושש ממתקפת נקמה על ישראל מצד איראן בגלל חיסול בכיר חמאס איסמעיל הנייה בטהראן . אבל האם טהראן יכולה לסגת מהתכנון בתמורה להתקדמות בשיחות השלום בעזה? זו הייתה התקווה בקרב מנהיגי האזור שהתאספו בפסגת חירום בג'דה.

ביום רביעי, טיסות ברחבי איראן ושכנותיה בוטלו על רקע החשש שטילים עלולים להתעופף בכל רגע. כשמדינתו על סף מלחמה אזורית, שר החוץ בפועל של איראן עלי באגרי היה זקוק לעזרה.

רשת CNN דיווחה כי שר החוץ של קמרון ישב לימינו של באגרי, השר מתימן לשמאלו, יחד עם חדר מלא בשרי חוץ נוספים ממדינות בעלות רוב מוסלמי, כולם היו שם כדי למנוע סכסוך רחב יותר.

מאז חוסל איסמעיל הנייה, בטהראן בשבוע שעבר, נשבעו מנהיגי הרפובליקה האסלאמית לנקום בישראל, לטענתם ישראל אחראית לכך. ישראל לא אישרה או הכחישה אחריות, אך נראה כעת כי איראן מחפשת עץ לרדת ממנו.

שר החוץ של ארצות הברית, אנטוני בלינקן, אמר כי ארה"ב ובעלות בריתה הודיעו ישירות לישראל ולאיראן כי "אף אחד לא צריך להסלים את הסכסוך הזה", והוסיף כי המשא ומתן להפסקת האש נכנסו ל"שלב סופי" ועלול להיות בסכנה בשל הסלמה נוספת באזור.

איראן זקוקה לתירוץ כדי לא לתקוף את ישראל בגלל הרג הנייה: הפסקת אש בעזה שתאפשר לטהראן לטעון שהיא דואגת לחיי הפלסטינים יותר מאשר נקמה בישראל. אבל התמורה צריכה להיות גדולה מספיק עבור איראן שכן כבודה והרתעתה עומדים על כף המאזניים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון הוסיף גם הוא השבוע את כוחו הדיפלומטי, והכריז בשיחת טלפון עם פזשכיאן ביום רביעי, "יש לוותר על נקמה נגד ישראל".

תגובתו של פזשכיאן מעידה שהוא מקשיב. "אם אמריקה ומדינות המערב באמת רוצות למנוע מלחמה וחוסר ביטחון באזור, כדי להוכיח את הטענה הזו, הן צריכות להפסיק מיד למכור נשק ולתמוך במשטר הציוני ולאלץ את המשטר הזה להפסיק את רצח העם וההתקפות על עזה ולהסכים להפסקת אש" אמר.

בכיר אמריקאי ובכיר מודיעין מערבי אמרו ל-CNN כי החששות גבוהים יותר מפעולות של חיזבאללה מאשר מאיראן, מה שמעלה את הסיכוי שחיזבאללה עשויה לפעול בלעדיהם.

איראן חמאס איסמעיל הנייה מלחמת חרברות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}