י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
הספרייה תישאר במוסקבה

אכזבה בחב"ד: ביהמ"ש בארה"ב ביטל את הסנקציות על רוסיה

בית הדין לערעורים בארה"ב ביטל סנקציות כספיות שהוטלו על רוסיה, ובעצם חסם את יכולתה של חסידות חב"ד להטיל אחריות על רוסיה ולגרום לרוסים לשחרר את הספרייה למרכז חב"ד בניו יורק

אכזבה בחב"ד: ביהמ"ש בארה"ב ביטל את הסנקציות על רוסיה
ראשי חב"ד בספריית חב"ד בניו יורק צילום: שלום בורקיס

אכזבה גדולה בחסידות חב"ד במאבק המשפטי הארוך שהחסידות מנהלת על ספריית חב"ד ברוסיה. בית הדין לערעורים בארה"ב ביטל סנקציות כספיות שהוטלו על רוסיה, ובעצם חסם את יכולתה של חסידות חב"ד להטיל אחריות על רוסיה ולגרום לרוסים לשחרר את הספרייה למרכז חב"ד בניו יורק.

"התביעה ארוכת שנים נגד רוסיה הוגשה על ידי אגודת חסידי חב"ד מארה"ב במטרה לקבל בחזרה רכוש דתי שהופקע שלא כדין על ידי הרוסים", כתב בית המשפט לערעורים. "לפני שנים חב"ד קיבלה פסק דין נגד הפדרציה הרוסית יחד עם צו המורה להחזיר את הרכוש שהופקע. הנאשמים התעלמו מהצו הזה, ולכן בית המשפט המחוזי הטיל נגדם סנקציות כספיות שישולמו לחב"ד. הסנקציות הצטברו כעת ליותר מ-175 מיליון דולר והפכו לניתנות לאכיפה באמצעות פסקי ביניים".

הערעור הרוסי לסנקציות הגיע לאחר שבחב"ד ניסו לגבות את הכסף מרכושן של שלוש חברות שלטענת הרוסים הן בבעלות רוסיה.

"אנו קובעים כי אסור לחב"ד לעשות כן", קבע בית המשפט לערעורים. "כמדינה זרה, לפדרציה הרוסית יש חסינות ריבונית מפני תביעות אזרחיות, אלא אם כן חסינותה בוטלה על ידי חוק חסינות ריבונות זרים. בית המשפט המחוזי סבר שיש לו סמכות שיפוט על הפדרציה הרוסית. אולם התקדימים שלנו קובעים כי ההפקעה אינה ישימה בנסיבות המקרה דנן. לפיכך, לבית המשפט המחוזי אין - ומעולם לא הייתה לו - סמכות לגבי תביעות חב"ד נגד הפדרציה הרוסית".

פסק הדין הוא אכזבה לחב"ד בניסיונות להחזיר את הספרייה לחב"ד במשך שנים. לא סביר שרוסיה תשחרר את הספרייה. הסנקציות נגד רוסיה היו התקווה האחרונה להעביר את הספרים לניו יורק. עכשיו הספרים יישארו שם עד ביאת המשיח.

האוצר הרוסי, שבעה כתבי-יד מספריית שניאורסון, אוסף היסטורי של 12,000 ספרים ו-50,000 מסמכים על שמו של הרב יוסף יצחק שניאורסון, מי שהיה האדמו"ר השישי בשושלת חב"ד, והיה האדמו"ר של חסידות חב"ד עד פטירתו בשנת 1950.

הארכיון הממלכתי של רוסיה מחזיק את האוסף במוזיאון היהודי במוסקבה. בשנת 2013, שופט בארה"ב הורה לרוסיה לשלם 50,000 $ ליום קנס בגין אי כיבוד פסק הדין משנת 2010 של בית המשפט המחוזי בארה"ב בוושינגטון, שהורה לרוסים למסור לחב"ד בניו יורק את כל הספרייה.

רוסיה מתעקשת שהספרייה היא חלק מהמורשת הלאומית שלה. בשנת 2014 בית המשפט ברוסיה דרש מהספרייה האמריקאית של הקונגרס להחזיר למוסקבה שבעה כתבי עת יהודיים יקרים, וקבע כי על הספריה האמריקאית לשלם קנס אדיר על כל יום שהם לא משיבים את הכתבים.

חב"ד רוסיה ניו יורק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}