ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
בחלוף עשור

ביה"ד לעבודה הורה להחזיר חושף שחיתות לתפקידו - ללא תנאי

בית הדין הארצי לעבודה: יש להחזיר חושף שחיתות לתפקידו ברשות האוכלוסין וההגירה ללא התניה. התובע חשף בשנת 2010 מעשי שחיתות ברשות, ביניהם זיוף דו"חות פעולה, פגמים במכרזים, וכניסה לבתים ללא צו חיפוש

ביה"ד לעבודה הורה להחזיר חושף שחיתות לתפקידו - ללא תנאי
אילוסטרציה צילום: מתוך פייסבוק של רשות האוכלוסין

בפסק דין תקדימי שניתן אתמול קבע בית הדין הארצי לעבודה כי יש להשיב את חושף השחיתות אלי ירושלמי לתפקידו ברשות האוכלוסין וההגירה, ממנו פוטר לפני כעשור בעקבות חשיפת מעשי שחיתות. בית הדין הארצי, בהרכב מורחב של חמישה שופטים, קיבל ברוב דעות את ערעורו של ירושלמי, שיוצג על ידי עו"ד ערן גולן, והורה למדינה להחזירו לתפקידו תוך 60 יום.

בפסק הדין נקבע באופן תקדימי כי אין להתנות את השבתו של חושף שחיתות לעבודה בשום תנאי, לרבות קיומו של תקן פנוי או משך הזמן שחלף מאז הפיטורים. בית הדין הדגיש כי גם לאחר עשור, אין בחלוף הזמן כדי למנוע את השבתו של חושף השחיתות לתפקידו. קביעה זו מהווה שינוי משמעותי בגישה כלפי חושפי שחיתות ומחזקת באופן ניכר את ההגנה עליהם.

הנשיאה ורדה וירט-ליבנה קבעה בפסק הדין כי "לא ניתן לדרוש מאדם לשים עצמו במצב בו יתנכלו לו ויפגעו בו, בין אם נפשית ובין אם באופן פיזי". עוד נקבע כי חלוף הזמן הרב מאז הפיטורים לא רק שאינו מהווה מכשול להשבת העובד לתפקידו, אלא דווקא עשוי להקל על השתלבותו מחדש, שכן יתכן שחלו שינויים בסביבת העבודה המקורית.

ירושלמי, שעבד כרכז בכיר ברשות האוכלוסין וההגירה, חשף בשנת 2010 מעשי שחיתות ברשות, ביניהם זיוף דו"חות פעולה, פגמים במכרזים, וכניסה לבתים ללא צו חיפוש. בעקבות חשיפותיו, סבל ירושלמי ממסכת התנכלויות שכללה ניסיונות לפגיעה אישית, הגשת תלונות כזב נגדו, וניפוח תיקו האישי. לבסוף פוטר בשנת 2013.

בעקבות הפיטורים, פנה ירושלמי למבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור. המבקר קבע כי פיטוריו היו שלא כדין והעניק לו צו הגנה. בנוסף, הורה המבקר על תשלום פיצוי מיוחד לירושלמי בגובה של 36 משכורות.

לאורך ההליכים המשפטיים, ליוותה את ירושלמי התנועה לאיכות השלטון, שהצטרפה להליך כ"ידידת בית המשפט" והציגה בפני בית הדין את ההשלכות הרוחביות של המקרה על חושפי שחיתות בישראל. התנועה טענה כי יש חשיבות רבה בהשבת חושפי שחיתות לעבודתם, וכי הדבר מהווה מסר חשוב במאבק בשחיתות הציבורית.

עו"ד רחל אל-שי רוזנפלד מהתנועה לאיכות השלטון, שליוותה את ירושלמי, אמרה לאחר קביעת בית הדין "פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה מהווה אבן דרך משמעותית בהגנה על חושפי שחיתות בישראל. הקביעה כי יש להשיב חושף שחיתות לעבודתו ללא התניה בתקן פנוי מעבירה מסר חשוב לכל הגופים הציבוריים ומחזקת את ההגנה על אלו המוכנים לסכן את עצמם למען טוהר המידות בשירות הציבורי. אנו מקווים שפסק דין זה יעודד עובדים נוספים לחשוף שחיתויות ללא חשש, ויביא לשינוי תרבותי בו חשיפת שחיתות תיתפס כמעשה ראוי ומוגן".

שחיתות בית הדין לעבודה אלי ירושלמי רשות האוכלוסין וההגירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}