י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
זינוק ביבוא

הראש היהודי: כך ישראלים עוקפים את החרם הטורקי

הפטנט עובד כך: היבואנים הפלסטינים מספקים הזמנה על שמם לספק הטורקי, והסחורה נשלחת לישראל. כאשר היא מגיעה לארץ, עוברת הזכות על הסחורה למשלח בין־לאומי ישראלי שכן אין משלחים פלסטיניים והוא יכול לווסת אותה לאן שירצה

הראש היהודי: כך ישראלים עוקפים את החרם הטורקי
סחר טורקי ישראלי צילום: שאטרסטוק

כשלושה חודשים לאחר שהוטל אמברגו סחר בטורקיה על ישראל, הישראלים מנצלים את הפרצה הפלסטינית להמשיך את תנועת הסחורות. לפי נתונים שפרסמה התאחדות היצואנים הטורקית שמייצגת כ-90 אלף יצואנים במדינה, בחודש יולי חל זינוק מפתיע של 1,180% ביבוא של "פלסטין" מטורקיה, שמגיע למעשה ברובו לידיים ישראליות, בעקבות האמברגו, כך דווח באתר 'גלובס'.

היבוא שנרשם בחודש זה מטורקיה לפלסטין עמד על 119.6 מיליון דולר - לעומת 9.3 מיליון דולר בלבד ביולי אשתקד.

הפטנט עובד כך: היבואנים הפלסטינים מספקים הזמנה על שמם לספק הטורקי, והסחורה נשלחת לישראל. כאשר היא מגיעה לארץ, עוברת הזכות על הסחורה למשלח בין־לאומי ישראלי שכן אין משלחים פלסטיניים והוא יכול לווסת אותה לאן שירצה.

בגלובס דווח כי אנשי עסקים מיהודה ושומרון החלו לגבות עמלה בשיעור 5%־8% מהיקף העסקה עם היצואן הטורקי, על עצם רישום העסקה על שם החברה שלהם. אותו רישום מאפשר לסחורות להגיע לנמלים בישראל.

"בניגוד להחלטת ארדואן על ניתוק יחסי המסחר עם ישראל, הכסף בדומה למים לא מכיר חומות ומוצא את דרכו לחלחל", אומר לגלובס ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "הנתונים הללו לא מותירים מקום לספק כי אנשי עסקים טורקים וישראלים מצאו את הדרך לעקוף את הסנקציות שהטיל נשיא טורקיה".

שיטה נוספת לעקוף את החרם הטורקי: הסחורה יוצאת מטורקיה ליעד שלישי. עם ההגעה לאותו יעד, למשל נמל פיראוס ביוון, הסחורה נפרקת ברציף ומבוצע הליך שנקרא שטעון. למכס המקומי נאמר שהסחורה אינה נכנסת למדינה. בנמל מחליפים את שטרי המטען, מעמיסים לאונייה אחרת, ומשם ליעד הסופי ישראל, אך זאת אפשרות יקרה יותר ופחות בשימוש.

טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מלחמת חרבות ברזל יוון הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}