י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מחקר חדש

האם ילד במפרץ חיפה חשוף יותר לזיהום מילד במרכז הארץ?

ברוב המזהמים שנמדדו לא היה הבדל בין האזורים, למעט שני מזהמים מקבוצת הפתלאטים שנמצאו בכמויות גדולות יותר בצמידיהם של התינוקות מאזור מרכז הארץ

האם ילד במפרץ חיפה חשוף יותר לזיהום מילד במרכז הארץ?
מפעלים מזהמים בחיפה צילום: ניר בלזיצקי דוברות עיריית חיפה

מחקר חדש בתמיכה ובליווי של המשרד להגנת הסביבה ובשיתוף משרד הבריאות, בחן את הקשר בין חשיפה לזיהום אוויר של ילדים בשנים הראשונות לחייהם ובין שכיחות תחלואה בדרכי הנשימה בשני אזורים גיאוגרפיים שונים, מפרץ חיפה וראשון לציון. 

המחקר מצא כי ברוב המזהמים שנמדדו, לא היה הבדל בין האזורים למעט שני מזהמים מקבוצת הפתלאטים, DEP ו- DMP, ב-164% וב-120%, בהתאמה, שנמצאו בצמידיהם של התינוקות ממרכז הארץ. כמו כן הוכח במחקר כי ניתן להסתמך על צמידי סיליקון כאמצעי לניטור אישי של חשיפה למזהמים שונים.

החוקרים הראשיים במחקר הם פרופ' מתי ברקוביץ ממרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), פרופ' עידו שולט מהמרכז הרפואי רמב"ם, וד"ר רחל גולן מאוניברסיטת בן גוריון. חוקרים נוספים שהשתתפו במחקר: ד"ר אלקנה כהן, גב' אריאלה חזן וד"ר עדי רבין.

זיהום אוויר הוא הסיכון הבריאותי המשמעותי ביותר כיום, בישראל ובכל העולם. מחקרים רבים, קליניים ואפידמיולוגיים, מצאו קשר בין מזהמים סביבתיים ותחלואה במערכת הנשימה. מזהמים באוויר הם מגוונים וגם חשיפה לריכוזים נמוכים של המזהמים ביכולתה לגרום לתחלואה עודפת. 

מטרת המחקר הייתה להשוות כאמור את החשיפה של פעוטות למזהמי אוויר במפרץ חיפה לעומת אזור ראשון לציון ולבחון את הקשר לתחלואה נשימתית. 

במסגרת המחקר נבדקה החשיפה לזיהום אוויר באמצעות צמידי יד עשויים סיליקון. זהו המחקר הראשון בארץ ומהראשונים בעולם בו נעשה שימוש בצמידי סיליקון כאמצעי לניטור אישי של חשיפה לזיהום אוויר. 42 ילדים באזור מפרץ חיפה ו-53 לילדים מאזור ראשון לציון ענדו את הצמידים למשך שבוע ימים. 

לאחר שבוע הצמידים נשלחו למעבדה לקביעת כמות מזהמים: פתאלטים, זרחנים אורגניים, תרכובות אורגניות נדיפות. במחקר מקדים שנערך בשיתוף עם פרופ' יעל דובובסקי מהטכניון, הושוו הצמידים למערכות מתוקפות אחרות למדידת איכות אוויר, ונמצא כי הם מספקים תמונה אמינה של החשיפה לזיהום אוויר.

ברוב המזהמים שנמדדו לא היה הבדל בין שני האזורים הגאוגרפים, למעט שני מזהמים מקבוצת הפתלאטים, DEP ו- DMP, שאליהם נחשפו ילדים באזור ראשון לציון בכמויות גדולות יותר ב-164% וב-120%, בהתאמה, בהשוואה לחשיפה שנמדדה בקרב ילדים מאזור מפרץ חיפה. לרוב, חומרים אלו נמצאים בחלל האויר של מבנים ולכן נחשבים "מזהמי פנים" בניגוד למזהמים אחרים אליהם נחשפים יותר בשהייה מחוץ למבנה. 

נתונים על שכיחות תופעות של תחלואה נשימתית של הילדים התקבלו משאלונים מתוקפים שמולאו על ידי ההורים. לא נמצא במחקר קשר ישיר בין מזהם אחד לבין תחלואה נשימתית. עם זאת, התחלואה הנשימתית בקרב ילדים באזור מפרץ חיפה נמצאה גבוהה משמעותית יחסית לרמת התחלואה באזור המרכז. לדעת החוקרים, יתכן והדבר נובע לא ממזהם יחיד אלא משילוב של מספר מזהמים בו זמנית או ממזהמים שלא נבדקו במחקר. בנוסף, השפעה מתמשכת על מערכת הנשימה בקרב ילדים באזור מפרץ חיפה לא נבחנה במסגרת המחקר זה.

מפרץ חיפה זיהום אוויר מחקר המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}