י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
המשטר חושש מהשפלה

"ישראל תקפה את הנייה כדי לשים בפני איראן מלכודת"

מומחה לאיראן הסביר: "אם איראן תתקוף, התגובה של ישראל יכולה להשפיל את המשטר אפילו יותר" | על המנהיג העליון: "אצל חמינאי יש משהו אישי. השנאה שלו היא כנגד מדינת ישראל ונגד יהודים"

"ישראל תקפה את הנייה כדי לשים בפני איראן מלכודת"
חמינאי בנאומו צילום: תקשורת איראנית

מה קורה באיראן? המשטר רוצה נקמה, אבל נראה שהעם האיראני חושש מהסלמה מול ישראל. פרופ' מאיר ג'בדנפר, מרצה ללימודי דיפלומטיה וביטחון של איראן באוניברסיטת רייכמן, תיאר את הלך הרוחות בתוך איראן בצל ההסלמה. 

לדבריו: "רוב העם האיראני לא מפחד שישראל תתקוף אותו. מה שמדאיג אותם זה שהערך של הריאל, המטבע האיראני, ירד. בכל פעם שהערך של הריאל יורד, האינפלציה עולה כי חייבים לשלם יותר כדי לייבא אותם בדולר. השמרנים מאיימים כל הזמן, אבל מה שמעסיק את הבן אדם באיראן הוא האינפלציה. באיראן יש אינפלציה דו ספרתית ברציפות כבר מ-1976. גם זיהום האוויר, זה מקום נוראי לחיות".

הלך הרוח ברחוב האיראני לא מקל על החלטת המשטר: "אחת הסיבות שהם לא רצים לתקוף אותנו היא שזאת לא החלטה קלה. הם לא רוצים שאנשים יחשבו שהם חלשים ופחדנים, אבל הם יודעים שאם הם יתקפו, התגובה של ישראל תגרום הרבה נזק ותשפיל את המשטר מול העם האיראני הרבה יותר. על פי מקורות זרים, ישראל תקפה לא רק כדי לחסל את הנייה, אלא כדי לשים אותם בפני מלכודת", אמר ג'בדנפר.

אם כך, כיצד איראן תגיב לחיסול הנייה? לדעתו של הפרופסור הפגיעה תהיה במתקנים בטחוניים: "היעדים שלהם יהיו בסיסי חיל האוויר עם מטוסי F35 שלנו, או מפעלי יצור נשק בישראל. הם יודעים שאנחנו תלויים בתעשייה הביטחונית שלנו. מקומות כאלה יהיו מטרות".

ומה אנחנו יכולים לעשות בנידון? כנראה שלא מעט: "יש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי להשפיע על האסטרטגיה שלהם, וזה להגיב בצורה ממוקדת ויותר חזקה מהפעם האחרונה. בכל פעם שהמשטר האיראני רואה שהוא משלם מחיר כבד כשהוא תוקף את ישראל או עוזר למי שתוקף את ישראל, זה ירתיע אותו. לא לגעת במתקני הגרעין כי זה ידחוף אותם לבנות עוד. יש בנק מטרות אצל צה"ל. אם היינו אחראים על מה שקרה על הנייה, אז אני סומך עליהם", אמר והוסיף: "אם איראן תשלם מחיר בצורה ישירה עבור תמיכה בחיזבאללה, זה ישפיע על המדיניות שלהם כשהחשבון מגיע בתוך שטח איראן".

עוד הזהיר כי תגובה רפה של ישראל עלולה רק להחמיר את המצב: "אני רוצה שלום, אבל איך שהמשטר הזה מתנהג, הוא לא משאיר לנו אופציות. אם הצורה ישירה הוא ישלם את המחיר נגד ישראל, לזה יהיה מרכיב אסטרטגי. אנחנו לא צריכים לפחד. המשטר האיראני, אם הם יראו שאנחנו מהססים להגיב נראה דברים הרבה יותר גרועים".

את חמינאי הגדיר כאנטישמי באופן אישי: "הוא במשימה אישית נגד מדינת ישראל. הבנתי מאנשי אופוזיציה שיש אנשים במשמרות המהפכה שלא רוצים לשלם את המחיר, אבל זו האידאולוגיה - הוא בא מהעיר משהד. תשאלו את היהודים שבאו משם, הם חוו את האנטישמיות הכי קשה באיראן. אצל חמינאי יש משהו אישי. השנאה שלו היא כנגד מדינת ישראל ונגד יהודים".

איראן חמינאי איסמעיל הנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}