"צרכנים ניסו לבטל עסקה ונתקלו בקשיים": סלופארק תשלם על כך ביוקר
נטען כי לחברה יש שיטת פעולה קבועה כשהחברה נוקטת בפרקטיקות מכירה נפסדות ומספקת לצרכנים שירותים נוספים מעבר לשירותי תשלום בגין חניה ללא בקשה מפורשת ומחייבת את בצרכן בתשלום וזאת בניגוד לחוק
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 589,824 שקלים על חברת סלופארק טכנולוגיות בע"מ העוסקת במתן שירותי תשלום בגין חניה בכחול לבן.
מחקירת הרשות עולה כי החברה נוקטת בפרקטיקות מכירה נפסדות ומספקת לצרכנים שירותים נוספים מעבר לשירותי תשלום בגין חניה ללא בקשה מפורשת ומחייבת את בצרכן בתשלום וזאת בניגוד לחוק. בנוסף, החברה לא ביטלה עסקאות במועדים הקבועים בחוק וביצעה מעשה העלול להטעות את הצרכן במחיר העסקה.
חשוב לציין כי החברה לא הפרה כל הוראת מהוראות החוק או לפיו בחמש השנים שקדמו להפרה ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן. (הסכום המקורי היה 737,280 שקלים.).
יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
רקע:
החברה מספקת שירותי תשלום חנייה בכחול לבן בפריסה ארצית מהטלפון הנייד באמצעות אפליקציה, שירות זה אינו כרוך בתשלום מעבר לעלות החנייה. בנוסף, החברה מציעה מגוון שירותים נוספים בתוספת תשלום חודשי קבוע כגון: תזכורות להפעלה והארכת החנייה, כיבוי חניה אוטומטי, חבילת שירותי דרך ועוד.
ההצטרפות לשירותים הנוספים נעשית באמצעות שיחת טלפון יזומה שמבצעים נציגי החברה לצרכנים או באמצעות אפליקציית "cello".
ממצאי חקירת הרשות:
הרשות קיבלה תלונות רבות כנגד החברה, מהתלונות ומחקירת הרשות עולה כי החברה נוקטת בפרקטיקות מכירה נפסדות ומספקת לצרכנים את השירותים הנוספים ללא בקשה מפורשת וזאת בניגוד לחוק.
עוד עולה כי, החברה לא ביטלה עסקאות למרות היותה מחוייבת בדין לעשות זאת, וכן ביצעה מעשה העלול להטעות צרכן במחיר העסקה.
שיטת הפעולה של החברה:
לאחר שהצרכן מוריד את האפליקציה לטלפון הנייד, נציג החברה יוצר עמו קשר טלפוני, מברך אותו לרגל הצטרפותו לאפליקציה וטוען כי טלפן אליו על מנת "לעדכן" אותו באשר למדיניות החניה של הרשויות המקומיות או להשלים פרטים חסרים.
לאחר פתיח של "שיחת עדכון", ובעוד הצרכן סבור כי זוהי מטרת השיחה האמיתית, נציג החברה מציין בפני הצרכן כבדרך אגב כי הוא "זכאי לקבל" שירותים נוספים ללא תשלום למשך חודש או חודשיים בשל הצטרפותו לאפליקציה. הצרכן אשר בראייתו השיחה אינה כלל "שיחת מכירה", מצורף על ידי הנציג לשירותי החברה הנוספים הניתנים בתשלום, ללא מתן הסכמה מפורשת כנדרש בחוק.
למעשה, נציגי החברה אינם מקבלים מהצרכנים אישור לביצוע העסקה אותה "הבליעו" להם במהלך השיחה. פרקטיקת מכירה פסולה ונפסדת זו בה משתמשת החברה על מנת לצרף צרכנים לשירותים הנוספים ללא בקשתם המפורשת, היא השפעה בלתי הוגנת, דבר המהווה הפרה של החוק.
הבהרות הרשות:
הפרקטיקות בהן נקטה חברת סלופארק מפרות את החוק ופוגעות בצרכנים, מדובר בהפרות חמורות הכוללות אספקת שירותים ללא בקשת הצרכן, הטעיית צרכנים לגבי מחיר העסקה ואי-ביטול עסקאות במועדים הקבועים בחוק.
החברה הפעילה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים בכך שהיא סיפקה להם שירותים שהם כלל לא ביקשו. צרכנים כלל לא הבינו שבמסגרת שיחה תמימה הם נקשרים בעסקה נוספת החברה ובמקום שביקשו לבטל נתקלו בקשיים הממצאים שהעלתה החקירה מראים כי חברת סלופארק נקטה בפרקטיקות מכירה פסולות והטעתה את הצרכנים לצד אי כיבוד זכויותיהם של הצרכנים גם בעת ביטול העסקה.
מ-Cello נמסר בתגובה: הודעת הרשות להגנת הצרכן על כוונתה להטיל עיצום כספי התקבלה אצל החברה זמן קצר טרם הפרסום. מטבעם של דברים, לא עלה בידי החברה בזמן הקצר שעמד לרשותה ללמוד את עמדת הרשות. חברת Cello תשיב לטענות בדרכים המקובלות ובזמן שהוקצב לה על- ידי הרשות.
החברה מבקשת להבהיר כי היא פעלה, פועלת ותמשיך לפעול בהתאם לדין. כאמור, לאחר שהחברה תלמד את טענות הרשות היא תפעל על מנת לשכנע את הרשות כי אין מקום להטיל עיצום.
החברה מצרה על פנייתה של הרשות להגנת הצרכן לתקשורת, מבלי שניתן לחברה זמן נאות ומקובל למתן התייחסות רצינית ומעמיקה לטענות ולמקרים שהועלו בפניה.
בחירת הרשות לצאת לתקשורת כבר כעת מהווה צעד תמוה, במיוחד לאור העובדה שנכון לרגע זה לא הוטל קנס, אלא הצהרה על כוונה בלבד וזאת גם בניגוד לזמן שהרשות עצמה הקצתה ל-Cello למתן תגובה.
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות