י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
המחאה בלשכת הגיוס

תיעוד: שוטר חונק את הבחור - מספר פעמים | בית המשפט בביקורת על המשטרה: "החומר - לא רלוונטי לחשודים"

שוטר תועד חונק את אחד המפגינים אמש מספר פעמים, גם באמצעות רגלו | השופטת מתחה ביקורת חריפה על המשטרה: "המשטרה לא מצאה להציג חומר רלוונטי לחשודים. על היחידה החוקרת לא להלאות את בית המשפט" | תיעוד מקומם

תיעוד: שוטר חונק את הבחור - מספר פעמים | בית המשפט בביקורת על המשטרה: "החומר - לא רלוונטי לחשודים"
האלימות הקשה כנגד המפגין צילום: מתוך התיעוד

אנשי 'הפלג הירושלמי' שהפגינו אמש (שלישי) סמוך ללשכת הגיוס בתל השומר טוענים לאלימות קשה מצד השוטרים שטיפלו בהפרת הסדר. בתיעוד שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', נראה שוטר חונק את אחד המפגינים מספר פעמים גם באמצעות רגלו.

"אתה הורג אותו, אתה מחר במח"ש", נשמעו המפגינים מזהירים את השוטר. יצוין כי המפגינים אף הפנו אמירות קשות לעבר השוטרים כגון "רוצח" וכדו'.

בתוך כך, בית משפט השלום בתל אביב שחרר היום לביתם את תשעת החשודים שהובאו לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם. השופטת רוית פלג בר-דיין מתחה ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה בתיק. "ניתן היה לשקול שחרור החשודים בתחנת משטרה, בהתאם להחלטת קצין משטרה", אמרה בהחלטתה.

בנוסף, טענה השופטת, כי החומר שהונח בפניה לא נוגע כלל לחשודים. "בתיק החקירה חומר רב כאשר לאחר עיון במסמכים מתוך מסמכים רבים שקיימים בתיק, רובם מתייחסים באופן כללי לאירועים אשר אירעו במהלך ההפגנה ואינם מתייחסים באופן ספציפי לחשודים".

תיעוד: השוטר חונק את המפגין צילום: באדיבות המצלם

"גם במעמד הדיון", הוסיפה השופטת, "כשהטוען המשטרתי התבקש לעיין במחצית מדוחות הפעולה על מנת להפנות את בית המשפט לחומר הרלוונטי, בלמעלה מ- 10 דוחות פעולה, הוא לא מצא להציג חומר רלוונטי לחשודים. על היחידה החוקרת לא להלאות את בית המשפט בדוחות כלליים ולהבא, ככל שיוגש תיק חקירה שבו בית המשפט נדרש למעלה מ-30 דקות לעיין בחומר רק כדי לבדוק מה החומר הרלוונטי בעניינו של כל חשוד, ביהמ"ש ישקול להטיל הוצאות על היחידה החוקרת"

"תיקי חקירה יש להציג באופן מסודר, אשר מתייחסים באופן רלוונטי לעניינו של כל חשוד וחשוד ולא להעמיס במסמכים שאינם מתייחסים באופן ספציפי לחשדות כנגד החשודים המובאים בפני בית המשפט".

דובר הוועדה להצלת עולם התורה הרב דוד צוקר מסר אתמול אחרי את ההפגנה מול לשכת הגיוס בתל השומר, והשיב לטענות דובר צה"ל ומשטרת ישראל: "באנו להפגין נגד גיוס בכפייה של צעירי המגזר החרדי, ולזעוק את זעקת התורה. נתקלנו בהתנהלות משטרתית נפשעת וברוטלית שאין לה אח ורע בכל הפגנה אחרת בארץ. נמשיך למחות ולמנוע בגופנו את גיוסם של צעירי המגזר".

עורכי הדין שלמה חדד ואיתי כהן המייצגים את החשודים מסרו: "אתמול נעצרו 21 אנשים בהפגנה נגד חוק הגיוס בתל השומר בחשדות של תקיפת שוטרים הכאת סוס ופריצה לבסיס. 12 שוחררו אמש ו-9 הובאו להארכת מעצר כאשר התבקשו 5 ימי הארכת מעצר בגין החשדות. במהלך הדיון נדהמנו כי בקשת המעצר לא מפרטת את סעיפי החשדות אלא הוגשה  כ"עסקת חבילה" ללא פירוט כל החשדות לגבי כל אחד מהעצורים".

באדיבות המצלםעורכי הדין שלמה חדד ואיתי כהןצילום: באדיבות המצלם

"בית המשפט קיבל את עמדתנו ושחרר את כלל החשודים, תוך וששקל להגיש הוצאות ליחידה החוקרת בגין כך. יש לציין כי שלושה מוחים כנגד חוק הגיוס אושפזו בבית החולים תל השומר, כאשר יש אכיפה בררנית ברורה בין התנהגות המשטרה כלפי מפגיני קפלן לבין מחאות החרדים", הוסיפו עורכי הדין.

דוברות המשטרההמהומות בתל השומרצילום: דוברות המשטרה

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מדובר בהפגנה בלתי חוקית ואלימה, במהלכה הגיעו מאות מפגינים שצעקו "נאצים" לעבר השוטרים והפרו את הסדר הציבורי, תוך השלכת חפצים וגדרות, ניקוב גלגלי משאית ששימשה לחסימת אבטחה, גרימת נזק לרכבי משטרה ותקיפת שוטרים שהגיעו לאבטח ולשמור על המפגינים. למרות בקשות המשטרה, המפגינים לא נענו לקריאות השוטרים לחדול מהפרת הסדר".

התיעוד שהוציאה המשטרה צילום: דוברות המשטרה

"על כן, המשטרה נאלצה לפעול לשמירה על הסדר, כאשר 3 שוטרים נפצעו ו-21 פורעי חוק נעצרו. משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק, יחד עם זאת המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור. ככל שעולה טענה להתנהלות חריגה של השוטרים, ראוי שיבדק אצל הגורמים המוסמכים", לשון התגובה.

אלימות משטרתית הפלג הירושלמי לשכת הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}