ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
דיון מקומם

"על מה אתם דנים? מדינת חלם": מהומה בדיון בג"ץ בעתירה לסגירת שדה תימן

מהומה פרצה באולם בית המשפט, לאחר שאישה מהקהל התפרצה לעברו של נציג העותרים וצעקה: "ואיפה האנשים שלנו מוחזקים? החטופים? על מה אתם דנים מדינת חלם"

"על מה אתם דנים? מדינת חלם": מהומה בדיון בג"ץ בעתירה לסגירת שדה תימן
בית המשפט העליון צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מהומה פרצה הבוקר (רביעי) במהלך הדיון בבג"ץ, בעתירות לסגירת מתקן הכליאה בשדה תימן, שם מוחזקים מחבלי נוחבה. העותרים טוענים כי מתקן הכליאה אינו עומד בתנאים המתחייבים ממתקן כליאה תקני. "לאורך החודשים האחרונים הצטברו עדויות על הנעשה במתקן - שחושפות מציאות בלתי נתפסת", אמרו העותרים, בין היתר על רקע מעצר 10 החיילים בחשד להתעללות במחבלים.

נציג המדינה, עו"ד ענר הלמן, עדכן כי "נכון להיום, מוחזקים בשדה תימן 30 כלואים, ובמתקן הרפואי הסמוך אליו מוחזקים 3 חולים בלבד. לפני כחודש היו 700 עצורים". 

מהומה פרצה באולם בית המשפט, לאחר שאישה מהקהל התפרצה לעברו של נציג העותרים, עו"ד עודד פרל וצעקה לעברו: "ואיפה האנשים שלנו מוחזקים? החטופים? על מה אתם דנים מדינת חלם!". בנוסף נשמעו באולם צעקות "בושה בושה" ואחד מהצועקים התבקש לצאת מן האולם. 

השופט פוגלמן נזף במוחים: "רבותיי אנחנו במדינת ישראל, מדינת ישראל היא מדינת חוק גם אם זה לא מוצא חן בעיניכם צריך לקיים דיונים בבית המשפט, אני מבקש שמי שלא יכול לשמור על השקט לצאת מהאולם". לאחר מכן הוא קבע כמה דקות הפסקה לצורך סיום המהומה.

בתום הפסקה של כעשרים דקות הדיון התחדש. בפתח הדיון שהתחדש, נשא דברים מ״מ נשיא בימ״ש העליון השופט עוזי פוגלמן: "אנחנו מחדשים את הדיון. מה שראינו עכשיו היה ניסיון למנוע דיון שיפוטי בבית משפט. אנחנו מאוד מכבדים את זכות ההפגנה של כל אדם במדינת ישראל אבל זה לא יכול להיעשות באולם בית המשפט בוודאי לא בצורה שמסכלת את ניהול הדיון.

השופט פוגלמן צילום: דוברות הרשות השופטת

פוגלמן הדגיש: "‏בית משפט בישראל פועל לפי חוק גם בזמן מלחמה וימשיך לעשות את זה. אנחנו ערים לרגישות הדיון ולרגישות הרבה של לחלק מהמשתתפים בו… זה לא דיון ראשון בנושאים שמשיקים לסיטואציות שעלו במלחמה. מי שעוקב אחרי הדיונים האלה יודע שבית המשפט נוקט במדיניות הכלה מקסימלית. אבל הגבול של מדיניות הכלה הוא נסיון לפוצץ דיון משפטי.

עוד הוסיף: "‏אנחנו מחדשים את הדיון אני מודיע מראש שמי שינסה לשבש את הדיון בין הדרך של צעקות ובין בדרך אחרת יצטרך לצאת החוצה. בכל מקרה מי שאין לו יכולת לשבת בשקט, הדיון הזה משודר אפשר לראות אותו מכל מקום״.

ממטה ״שומרים על החיילים״ נמסר: ״הדיון שמתקיים הבוקר בבג״ץ הוא אבסורד ומתנה לסינוואר ולרוצחים. עצם קיום הדיון על תנאים משופרים למחבלי הנוחב׳ה שרצחו וחטפו את ילדינו הוא כתם בל ימחה בתולדות בית המשפט ומערכת המשפט הישראלית. אסור לתת למצב הזה להימשך ויש לשחרר באופן מיידי את הלוחמים הגיבורים ולעצור ולבטל את הדיון ההזוי״.

יו"ר מפלגת נעם, סגן השר אבי מעוז התייחס למחאה נגד הדיונים בעניין תנאי המחבלים בבג"ץ: "יש עקרון אחד המשותף לדיונים בבג"ץ על תנאיהם של המחבלים ולניסיון של הפצ"רית להוציא דיבתם של חיילי צה''ל רעה - בשניהם באה לידי ביטוי התפיסה המעוותת הפרוגרסיבית שאין הבדל בין מחבלי הנוחבה, לבין חיילי צה''ל הגיבורים שלנו. שיוויון בפני החוק? אי אפשר להשוות שום דבר ואף אדם לרשעות העזתית. עם ישראל הפסיק לשתוק. ובסוף, עם ישראל ינצח".

בג"ץ בית המשפט העליון שדה תימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}