י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
כיפת ברזל לא מספיקה

ישראל וארה"ב הקימו מערכות הגנה יחד עם מדינות נוספות

ישראל הרחיבה את מערכות ההגנה האווירית לקראת התקפה רב-חזיתית אפשרית מצד איראן, חיזבאללה ומיליציות איראניות, כנקמה על חיסול הנייה ורמטכ"ל חיזבאללה. ישראל וארה"ב חיברו יחד מערכת הגנה אווירית גדולה יותר הנשענת על היכולות של חילות אוויר של ישראל ושל ארצות הברית

ישראל וארה"ב הקימו מערכות הגנה יחד עם מדינות נוספות
מערכת כיפה ימית בפעילות צילום: דובר צה"ל

ישראל נערכת למתקפה מתואמת מצד איראן ובעלות בריתה. המתקפה המתוכננת תעמיד במבחן גדול את מערכת ההגנה באווירית הרב-שכבתית שישראל בנתה, יחד עם מערכת כיפת ברזל.

בעשור האחרון הפכה כיפת ברזל שפותחה על ידי ארה"ב וישראל למערכת המובילה בעולם ליירוט רקטות קצרות טווח.

אך היכולות של חיזבאללה באיראן ובלבנון הן עניין אחר. לאיראן יש מל"טים וטילים בליסטיים שכיפת ברזל לא יכולה לעצור. ולחיזבאללה יש ארסנל עם עשרות אלפי מרגמות, רקטות וטילים מונחים מדויקים שעלולים להכריע את מערכות ההגנה של צה"ל,  כך מדווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

על פי הדיווח, ישראל וארה"ב חיברו יחד מערכת הגנה אווירית גדולה יותר הנשענת על היכולות של חילות אוויר של ישראל ושל ארצות הברית ועם מדינות נוספות. מערכות מכ"ם במדינות שכנות שהיו פעם אויבות כדי ליירט את הירי מאיראן.

"זו מערכת שלמה שמסונכרנת ועובדת כמו שעון", אמר יהושע קליסקי ל'וול סטריט ג'ורנל', מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. הוא אמר כי הוא מאמין שישראל מוכנה יחסית להתקפה גדולה.

חלק ניכר ממנו מתואם באמצעות פיקוד מרכז של ארה"ב במזרח התיכון. ישראל הוכנסה לאזור הגיאוגרפי של פיקוד מרכז ב-2021, מה שמאפשר לה יותר יכולת תיאום עם מדינות ערב שאין לה קשרים בינלאומיים איתן. הפעילות הצבאית מתואמת הן באמצעות המטה של ​​פיקוד מרכז בפלורידה והן באמצעות תחנה בקטאר.

מערכת זו הועמדה למבחן באפריל האחרון כאשר ישראל בסיוע מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת הצליחה להפיל מטח איראני של למעלה מ-300 טילים כולל מל"טים, טילי שיוט וטילים בליסטיים. שיעור יירוט של 99%. רק אדם אחד נפצע קשה בתקיפה הזא . איראן אמרה כי היא הצליחה להשמיד מטרות צבאיות וכי היא יכלה לפרוץ את מערכות ההגנה של ישראל.

הפעם גורמים רשמיים בארה"ב חוששים שתקיפה איראנית עלולה להיות מלווה בתקיפות מסונכרנות אף יותר מצד חיזבאללה ובעלות בריתה האחרות של טהראן באזור, כולל החות'ים והמיליציות בעיראק בניסיון להכריע את מערכות ההגנה הישראליות.

אחד הקשיים הצפויים בהתמודדות עם מטח גדול ורב חזיתות הוא הצורך לסווג במהירות את המטרות הרבות והשונות ולהחליט מה צריך להפיל והכל בזמן אמת. 

אנליסטים טוענים שמערכת ההגנה האווירית הרב-שכבתית של ישראל, שחלק גדול ממנה היא פיתחה עם ארה"ב, המערכת בנויה לאירוע כזה ומורכבת מכמה חלקים שמטרתם להתמודד עם סוגים שונים של איומים, החל מרקטות קצרות טווח ועד טילים בליסטיים מתוחכמים יותר.

נקודת תורפה אחת בהגנה האווירית של ישראל היא מל"טים, במיוחד אם הם מגיעים בנחילים, בשל יכולתם לטוס נמוך ולהתחמק ממערכות מכ"ם. רחפן ששיגרו החות'ים מתימן התחמק מהגנה ישראלית ונחת בתל אביב ביולי והרג אזרח. חיזבאללה הוכיח שהוא יכול לשגר מל"טי מעקב שממפים ערים בצפון ישראל כולל אתרים צבאיים רגישים.

ישראל פיתחה מערכת חדשה בשם Iron Beam המופעלת על ידי לייזר, לדעת מומחי אבטחה המערכת יכולה להיות יעילה בהתמודדות עם מל"טים. המערכת לא פעילה, גורמים רשמיים מאמינים שהיא עשויה להיות מוכנה כבר ב-2025.

מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית איראן חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}