י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
כישלון מוחלט

צה"ל הודיע: מתוך 900 חרדים שזומנו לצו ראשון, התייצבו 48 בלבד

בצה"ל מודים בכישלון גיוס הבחורים החרדים לצבא ומודיעים כי מתוך 900 בחורים שזומנו לצו ראשון רק 48 מהבחורים התייצבו בפועל. הכישלון היה צפוי נוכח הוראת גדולי ישראל שלא להתייצב ולא לשתף פעולה עם הצבא בכלל

צה"ל הודיע: מתוך 900 חרדים שזומנו לצו ראשון, התייצבו 48 בלבד
"חרדים" בלשכת הגיוס צילום: דובר צה"ל

בצה"ל מודים הערב (שלישי) באופן רשמי בכישלון גיוס הבחורים החרדים לצבא ומודיעים כי מתוך 900 בחורים שזומנו לצו ראשון רק 48 מהבחורים התייצבו בפועל.

בצה"ל אומרים כי "לקראת תחילת התהליך, לשכת הגיוס ביצעה התאמות שמאפשרות ביצוע תהליכי מיון באופן מותאם לאורח החיים החרדי, ביניהם הרחבת הסגל הממיין והסגל הרפואי. בנוסף, לראשונה צה"ל קיים מבחני דפ״ר וראיונות מותאמים לחברה החרדית.

סרטון של הבחורים שהתייצבו צילום: דובר צה"ל

"שני ימי המיון הראשוניים התקיימו בבסיס תל השומר ובהמשך מתוכננים להתקיים ימים דומים בלשכות גיוס נוספות שיעברו את ההתאמות הנדרשות.

צה״ל הינו צבא העם המגייס לשורותיו מכורח חוק. גיוס החרדים הוא צורך מבצעי ומשימה לאומית", מסרו. 

מדובר כאמור בכישלון מוחלט וצפוי של צה"ל אחרי שבהנהגת הציבור החרדי הכריזו שלא להתייצב ולא לשתף פעולה בכלל עם צה"ל.

כפי שפרסמו לראשונה מנהיג עולם הישיבות הגרמ"ה הירש הורה שלא להתייצב, כך גם לאחר מכן ראש הישיבה הגר"ד לנדו במכתב קרא שלא להתייצב לאף צו מהצבא. 

זקן חברי מועצת גדולי התורה הגרמ"צ ברגמן אף התבטא בחריפות על שר הביטחון ששולח צווים: "כל אחד יודע, שאפילו יום אחד שבחור יהיה בצבא אז זה ממש שמד! כל המלחמה עכשיו זה מלחמה עבור המלך, עבור הקב"ה. עכשיו צריך לדעת שאסור לשתף פעולה איתם. "בא טיפש אחד ושולח צווים בשביל הגיוס. דיברנו כבר כמה פעמים שמחויבים למסור את הנפש על זה".

גם האדמו"ר מצאנז הורה שלא להתייצב בלשכות ובעולם התורה הספרדי גדולי הרבנים הורו שלא לשתף פעולה.

בנוסף, כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', גדולי התורה מהציבור החסידי פרסמו מכתב הקורא שלא להתייצב בלשכות הגיוס. 

במכתב נכתב: "היות ובימים אלו שלחו רשויות הצבא צווי התייצבות לבחורים ואברכים חרדים לצורך גיוסם לצבא ה"י. הננו להבהיר שכבר הורו מרנן ורבנן גדולי ומאורי ישראל זצוק"ל ויבלחט"א שאסור להתגייס בשום אופן לצבא, וגם אם יקימו פלוגות וחטיבות חרדיות למהדרין, כבר הוכיחו בעצמם שנים רבות שאינן עומדים בזה כלל".

על המכתב חתומים בין היתר האדמו"רים מטשערנוביל, אלכסנדר, רחמסטריווקא, סטריקוב, שבט הלוי.

וכן: הגאון רבי יוסף משה שניאורסון ראש ישיבת טשעבין, הגאון רבי שמאי קהת גרוס, הגאון רבי חיים דוד שובקס, הגאון רבי נפתלי נוסבוים, הגאון רבי צבי רבינוביץ ראש ישיבת באיאן, הגאון רבי ישראל ברזובסקי, הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, הגאון רבי שמחה רבינוביץ בעל ה'פסקי תשובות' ועוד. 

נזכיר כי את ההוראה של צה"ל על הוצאת הצווים תקפו גם חברי כנסת מוועדת חוץ וביטחון שדנים בימים אלו בגיבוש החוק.

אמש, יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת מתח ביקורת על שר הביטחון יואב גלנט שהוביל יחד עם צה"ל את שליחת צווי הגיוס לחרדים לפני שחוקק חוק, וטען כי המהלך לא יסייע בגיוס בחורי ישיבות. 

"לצערי", אמר חבר הכנסת אדלשטיין בכנס, "הקונספט של 'שגר ושכח' של הצווים -לא נראה גיוס אמיתי. צריך חוק מסודר, צריך מסגרת, הנושא דורש רצינות".

עוד אמר: "אפשר להביא את החוק תוך זמן קצר. זה פשוט, צריך רק הגיון בריא והתמקדות במהות. עם זאת, כשכל אחד בא להגשים חלומות על "גיוס עד אחרון החרדים" והתבצרות בעמדות קיצון, ומצד שני סיסמאות על "נמות ולא נתגייס" - זה מעכב את החוק".

לדבריו, "יש פתרונות מעשיים. צה"ל אמר בהתחלה שהוא רתום ויעשה כל מה שצריך כדי להביא את החוק הזה לכדי מימוש. לצערי, כנראה שצה"ל קצת נבהל מהאירוע וכעת אנחנו מקבלים ממנו תשובות רפויות. אנחנו במלחמה, יש צורך אמיתי וקריטי. אנחנו צריכים להביא פתרונות פרקטיים - לא סיסמאות".

בנאומו התחייב: "אני יכול להתחייב שעשיתי, עושה ואעשה את הכל כדי שחוק הגיוס יעבור ויהיה כזה שמצד אחד יענה על צרכי הצבא, גם יהיה נכון למדינה וגם יהיה מענה לבחור החרדי כדי שיוכל להכנס חרדי ולצאת חרדי".

צה"ל חוק הגיוס לשכת הגיוס גיוס בחורי ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}