י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
"העם לא משתף פעולה"

מומחה לאיראן: בכירי המשטר ממש מפחדים מישראל

מומחה לאיראן: "העם האיראני סומך על ישראל שלא תפגע באזרחים, הם רואים בנו כצבא המוסרי ביותר בעולם"

מומחה לאיראן: בכירי המשטר ממש מפחדים מישראל
שוטרים באיראן צילום: Iurii Bagrov / Shutterstock

רני עמרני, מנהל 'רדיו רן' בפרסית ומומחה לאיראן, מסביר הבוקר כי העם האיראני אינו שותף לתוקפנות המשטר באזור ומעדיף מדיניות אחרת. בני סבטי, חוקר ומומחה לאיראן אומר כי המשטר האיראני מתעניין מאוד בתוצאה הקטלנית של נפילת הכטב"ם סמוך לנהריה.

"העם האיראני לא משתף פעולה עם התוקפנות של המשטר", אמר עמרני בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב־103fm. "זה מסר שאנחנו מקבלים כל הזמן מרוב העם האיראני. הממצאים האחרונים מראים שהעם האיראני לא בעד מה שעושה המשטר, ולא מה שאומר המשטר", לעומת זאת המדיה האיראנית נתפסת בעיניו כמגויסת: "כל התקשורת האיראנים הם כמו בצפון קוריאה, הם תמיד משבחים את המשטר, כמובן".

בהמשך השיחה סיפר על הלך הרוח בקרב האזרחים בטהרן: "העם האיראני סומך על ישראל שלא תפגע באזרחים, הם רואים בנו כצבא המוסרי ביותר בעולם, ולכן האיראנים לא בפחד. הם אומרים שאם תהיה התקפה ישראלית היא תהיה על בטח מתקני הגרעין או על מה שקשור במשטר".

"האיראנים חיפשו תירוץ לפגוע בישראל"

בניגוד לציבור, עמרני טוען שהבכירים במשטר האיראני חוששים מאוד: "הבכירים שם. אם מדינה זרה פגעה בהנייה במקום כל כך שמור וכל כך סודי, היא תוכל להגיע לכל בכיר באיראן. הפחד אצל הבכירים הוא לא סתם, הם ממש מפחדים מזה". בנוסף לפחד הוא תיאר מבוכה גדולה במשטר האייתולות: "זו מבוכה גדולה מאוד. לא משנה מי חיסל את הנייה, זו מבוכה למשטר האיראני ולמודיעין האיראני."

הוא סבור כי מתקפה איראנית לעבר ישראל הולכת וקרבה: "יש הרבה עדויות שמדברות על כך שהתגובה האיראנית תהיה, ותהיה בזמן המאוד קרוב. בפעם הקודמת היתה התקפה, אבל אז היה ברור שישראל עשתה את זה. הפעם אין שום הוכחה שישראל חיסלה את הנייה, לא תפסו מרגל או מכ"ם שמראה שמטוס ישראלי ירה. עצם העובדה שהם מיד מאשימים את ישראל לא אומרת שהם נאלצים, אלא שהם רוצים לפגוע בישראל, אפילו חיפשו תירוץ לפגוע בישראל. למה שיבואו בפומבי ויגידו שישראל עשתה את זה לפני שהן עשו תחקירים? הם רוצים לתקוף את ישראל, מסיבות פנימיות וחיצוניות".

בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי אומר ברקע הפגיעה הקטלנית של הכטב"ם בצפון כי האיראנים לוקחים את הנושא הזה לתושמת ליבם ורואים את ההצלחה של חיזבאללה. "אני לא רוצה להבהיל, אבל איכשהו יוצא שהכטב"מים "הטיפשים" האלה עושים את העבודה הכי טובה עבורם ולדעתי זה משהו שאנחנו מאוד צריכים להיזהר ממנו כעת".

איראן חיזבאללה בני סבטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}