י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
עלייה של 90%

פשעי שנאה לא תמיד מדווחים, אך צ'כיה נותרה מדינה בטוחה ליהודים

הפדרציה של הקהילות היהודיות בצ'כיה מפרסמת את הדוח השנתי על אנטישמיות בצ'כיה לשנת 2023. בצ'כיה, כמו במדינות אחרות, פשעי שנאה לא תמיד מדווחים, לעתים קרובות בגלל חוסר אמון במוסדות או דאגות לגבי ביטחון אישי

פשעי שנאה לא תמיד מדווחים, אך צ'כיה נותרה מדינה בטוחה ליהודים
משטרת צ'כיה צילום: Pixabay

הפדרציה של הקהילות היהודיות בצ'כיה (FJC) עדכנה כי נרשמו 4,328 תקריות אנטישמיות בשנת 2023. ב-2022 נרשמו 2,277 תקריות, עלייה של 90%. שנת 2023 הראתה עלייה דרמטית באנטישמיות.

הנתונים הללו אינם סקירה סטטיסטית מלאה של כל התקריות האנטישמיות לשנת 2023. הפדרציה שואבת מידע אך ורק ממקורות פתוחים, המייצגים חלק קטן מהמציאות המתוארת.

פרסום האירועים תלוי גם בנכונותם וביכולתם של הקורבנות והעדים לדווח על אירועים אנטישמיים. בצ'כיה, כמו במדינות אחרות, פשעי שנאה לא תמיד מדווחים, לעתים קרובות בגלל חוסר אמון במוסדות או דאגות לגבי ביטחון אישי.

הנתונים הסטטיסטיים של הפדרציה, אינם יכולים לענות על השאלה איזה חלק מאוכלוסיית צ'כיה חושב או נוהג באנטישמיות. ובכל זאת, הם כן מספרים לנו על מגמות ועל האקלים החברתי הנוגע לשנאה נגד יהודים.

הפדרציה מדווחת כי אלימות פיזית ממניעים אנטישמיים מתרחשת רק באופן חריג בצ'כיה. בחמש השנים האחרונות דווחו ל-FJC שתי תקיפות אלימות (2020 ו-2021). לא נרשמו תקיפות פיזיות ב-2023. בנוגע לביטחון האישי, צ'כיה נותרה מדינה בטוחה ליהודים ב-2023.

עד סוף 2023, נרטיבים אנטישמיים היו קשורים לתוקפנות הצבאית הרוסית נגד אוקראינה ולמגיפת הקורונה. נקודת המפנה הייתה 7 באוקטובר 2023. מיד לאחר הפיגוע ב-7 באוקטובר הגיע גל אינטנסיבי של אנטישמיות עולמית, שהשפיע עמוקות גם על צ'כיה.

נתונים סטטיסטיים חודשיים מוכיחים עלייה ניכרת באנטישמיות ברבעון האחרון של 2023. בינואר-ספטמבר נרשמו 2,528 תקריות, כלומר 58.41%. 1,800 תקריות נוספות נרשמו באוקטובר-דצמבר, המהווים 41.59%. בחודשים ינואר-ספטמבר 2023, הגידול החודשי הממוצע לעומת 2022 היה 50.03%. בתקופת אוקטובר – דצמבר הגידול הממוצע עמד על 254.32%

עד 2019, האיום הגדול ביותר על הקהילה היהודית נוצר מהימין הקיצוני. בשנים 2020-2023, בקשר למגפת הקורונה והתוקפנות הרוסית נגד אוקראינה, התחזקה משמעותית השפעתן של פלטפורמות עם דיסאינפורמציה.

לאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, פעילות השמאל הקיצוני והאסלאמיזם הואצה. השנאה האנטי-יהודית בעיקר בדמות דמוניזציה ודה-לגיטימציה של ישראל הפכה לגישה מקובלת חברתית. תקריות אנטישמיות, שכוונו יותר ויותר כלפי אנשים או מוסדות ספציפיים, התגברו. עמדות אנטי-יהודיות אומצו והופצו על ידי יותר ויותר אנשים שבעבר לא גילו אהדה לקיצוניות פוליטית או אידיאולוגית. בסוף 2023 החלה מגמה חדשה לחלוטין של נורמליזציה של האנטישמיות.

באדיבות המצלםפטר פאפוסקה יו"ר הפדרציה היהודית של צ'כיהצילום: באדיבות המצלם

לדברי יו"ר הפדרציה של הקהילות היהודיות, פטרה פאפוסקה, "מספר הגילויים הממוקדים של אנטישמיות הולך וגדל, אך התקפות פיזיות מתרחשות רק לעתים רחוקות. אנטישמיות קיימת כבר זמן רב, במיוחד בסביבה הוירטואלית. מספר המקרים של אלימות מילולית, איומים ואירועים המופנים לאדם או מוסד ספציפי הולך וגדל. אבל הרוב המכריע של התקריות האנטישמיות אינן אלימות באופיים".

באדיבות המצלםמיכאל פליסקצילום: באדיבות המצלם

מזכיר הפדרציה, מיכאל פליסק, הסביר כיצד הפדרציה מבחינה בין אנטישמיות לביקורת על מדינת ישראל. "אנחנו משתמשים במבחן שנקרא '3D' של נתן שרנסקי - זה נקרא 3D כי יש לו שלוש מילים על d", הסביר. זה דה-לגיטימציה, דמוניזציה ומוסר כפול כלפי מדינת ישראל. "אם הביקורת היא באחד משלושת הגורמים הללו, נתייג אותה כאנטישמית. אם זו ביקורת נפוצה על המדינה, אז כמובן שזו לא אנטישמיות", הוסיף.

הוא אמר כי: "אחרי ה-7 באוקטובר החל גל גדול ביותר של שנאה אנטי-יהודית מאז תום מלחמת העולם השנייה, וכמובן שהמגמה הזו באה לידי ביטוי גם כאן. האנטישמיות עוברת מהשוליים הפוליטיים למיינסטרים החברתי. אנו מתעדים תקריות אנטישמיות מחוגים אקדמיים או אמנותיים ומאינטלקטואלים שונים".

אנטישמיות צ'כיה השבעה באוקטובר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}