י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
סיפור מסעיר

רבי מיילך חשף: הקעקוע של הגוי השחור שקרוי על שם הרב שך

רב מאריזונה גילה שגבר שחור שיושב במושב לצידו במטוס בדרך לקנדה נקרא על שם משפחתו של הרב שך. ואיך כל זה קשור ל'זאת חקת התורה'? | הסיפור שמסעיר כל שומע שסיפר המשפיע רבי מיילך בידרמן השבוע בשיעורו. צפו בווידאו

רבי מיילך חשף: הקעקוע של הגוי השחור שקרוי על שם הרב שך
שוקי לרר וא. אייזנבאך צילום: מרן הרב שך זצ"ל ורבי מיילך בידרמן

סיפור מסעיר על אברך מכולל פוניבז' שהתחתן עם גויה לפני עשרות שנים לאחר שלא שמע להוראת רבו מרן הרב שך זצ"ל, סופר בתקופה האחרונה בכוללים ובישיבות. מי שבירר את הסיפור לאשורו הוא המשפיע הנודע הרה"צ רבי אלימלך בידרמן שסיפר את הסיפור ביום ראשון השבוע בשיעורו הנמסר בעברית והצליח לעורר רבים.

המשפיע רבי מיילך בידרמן מספר את הסיפור צילום: קול הלשון

את המעשה הנורא שמובא כאן לראשונה ב'בחדרי חרדים' פותח ר' אלימלך בבעל המעשה הרב אברהם אבולעפיה שמכהן כרב באריזונה שבארה"ב. באחד הימים, לצורך מתן גט, נאלץ הרב לטוס באופן דחוף לקנדה. לצורך כך הוא פנה אל סוכן הנסיעות שאמר לו כי במטוס נותר מקום אחד בלבד. ר' אברהם הזמין את המקום הפנוי, ומפני הזמן הקצר שנותר לו על מנת להגיע לקנדה הוא קם ונסע מיד לטפל בגט.

במושב לידו הוא ראה גבר שחור, שמידות גופו גדולות לאורך ולרוחב... ובלית ברירה, וזה המקום היחיד שיש הוא התיישב בסמוך לאותו אחד. 

לאחר שהתיישב, בכדי להפיג את חוסר הנעימות, פתח הרב אבולעפיה בשיחה עם אותו נוסע ואמר לו: לי קוראים אברהם אבולעפיה, איך קוראים לך? ענה לו הגוי: 'שאא'.

הוא ענה לו כך, אז ר' אברהם שתק, הרי לא חסרה לו תקרית עם גוי גדול ממדים, ועוד על המטוס. ר' מיילך ממשיך ומספר כי האירוע התרחש בעת הזאת בדיוק חמש שבועות אחורה, בפרשת חקת, והיה לו לר' אברהם ספר על פרשת חקת, וכדרכו של בן תורה פתח הוא את הספר והחל לשקוע בלימוד. אלא שלפתע הוא שם ליבו לכך שהגוי מסתכל כל הזמן בתוך הספר, מציץ לתוכו ואז מסתכל עליו וחוזר חלילה.

הוא פנה אליו ושאל אותו מה קרה?? וזה ענה לו כי הוא ראה שכתוב 'זאת חקת התורה' והוא מעוניין להבין מה זה אומר. ר' אברהם ניסה לחזור לו על המילים, והנוסע שאל שוב מה זה אומר. ר' אברהם ניסה שוב להסביר, והגבר  השחור שוב לא הבין. לפתע הוא הרים את ידו, והוא הראה לר' אברהם שיש לו כתובת קעקוע על הזרוע ובה כתוב 'זאת חקת התורה'.

הרב אבולעפיה השתומם, ושאל אותו לפשר הדבר. הנוסע השיב כי כשנולד הייתה סגולה בסין, לעשות זאת לתינוק בעת היוולדו כשמירה לכל החיים. הרב אבולעפיה ההמום אמר לו כי הוא מסרב לקבל את התירוץ והוא מעוניין לדעת את הסיבה האמיתית.

זה ענה לו: אינני יודע, כך אבי אמר לי בכל השנים. והוא הוסיף, גם אני מתפלא, ומחפש כבר ארבעים שנה את הסיבה האמיתית ולא מצאתי לכך שום הסבר או משמעות, כעת לראשונה אני מבין כי אלו אותיות, תמיד חשבתי שזה צורות, ואילו כעת אני רואה באיזה שפה זאת.

ואז, מוסיף הגוי ואומר לר' אברהם, אם אתה רוצה אתה יכול לדבר עם אבא שלי, הוא זה שעשה לי את זה.

ר' אברהם לא התעצל ולקח ממנו את מספר הטלפון של אביו, אלא שמאחר ובמטוס הרי אי אפשר לדבר בטלפון,  איך שהוא ירד מהמטוס, הוא צלצל לאביו של הנוסע ובתחילה החמיא על כך שהיה מאוד נעים לשבת לצד הבן, ואז ביקש לדעת מה הן האותיות 'חקת התורה' החקוקות על ידו בכתובת קעקוע. תחילה ניסה האב לטעון כפי שהסביר בנו כי היה איזה מנהג קדום בסין כסגולה לשמירה. אמר לו הרב אבולעפיה כי אינו מאמין לזה, ואז החל לבקש מעומק ליבו, תעשה טובה, תגלה את אמת. ולאחר מאמצים הצליח ר' אברהם לשכנע אות האב לספר את האמת.

אז פרץ האב בבכי מטלטל, צמרמורת חלפה בגופי – משחזר ר' אברהם, והוא פתח ואמר, תשמע. אני יהודי שלמדתי בישיבת פוניבז' המעטירה לפני כחמישים שנה, והרב'ה שלי היה מרן הרב שך, אני ישבתי ולמדתי בישיבה, וכך גם לאחר נישואי למדתי בכולל שע"י הישיבה בהתמדה, נולדו לי ברוך ה' ילדים קטנים, והגיע העת בה צריך פרנסה.

באחד הימים קיבלתי הצעה לעבוד במאפייה, הלכתי להיוועץ במורי ורבי הרב שך, שאמר לי תשמע, אם אין לך פרנסה, צריך להביא כסף הביתה, כל היום אתה לומד, אז תעבוד במאפייה בלילה, וכך עבדתי שם במשך שנים.

באחד מן הימים, הכניסו למאפייה מנקה גויה שתנקה בכל ערב את המקום, זה היה באותם שעות שאני עבדתי שם, הלכתי מייד לרב'ה שלי הרב שך ושטחתי בפניו את שאלתי, תשובתו של הרב של הייתה חדה וברורה, פשוט אסור לך להמשיך שם, זה איסור גמור של יחוד.

התחלתי לבכות בפניו, רב'ה מה יהיה עם הפרנסה, מה יהיה עם ה'שלום בית שעלול להתפרק, אין לנו לחם בבית.. הרב שך האזין לדברי, ואז ניגש אל ארון הספרים והוציא שולחן ערוך אבן העזר, התיישב לצידי ופתח את סימן כ"ב, שם הראה לי שנפסק מפורשות כי אסור להתייחד גם עם גויה שחורה.

התחלתי לצעוק, הוא ממשיך ומספר לר' אברהם, וכי אין זה נסיון אצלי כלל וכלל, להיפך, זאת תועבה אצלי... לאחר שסיימתי את דברי הרים הרב שך את קולו הטהור ומנהמת ליבו אמר לי ביידיש: 'חקת התורה' מאכט מען נישט קיין חכמות (לא עושים חכמות). די תורה לאזט נישט מ' טאהר נישט. (התורה אוסרת וזה אסור).. הורה הרב שך נחרצות.

למרות שאמרתי שזה לא נסיון אצלי בכלל כי אם להיפך זאת תועבה, ובנוסף אין לי מקור פרנסה, הורה נחרצות הרב שך כי אין להתחכם, 'זאת חקת התורה, די תורה לאזט נישט מ' טאהר נישט'. (התורה אוסרת וזה אסור). 

למעשה, הוא ממשיך ומספר, לא ארכו הימים, ולא עמדתי בנסיון, לא פרנסה בבית.. והוא המשיך לעבוד במאפיה למרות הוראתו הנחרצת של הרב שך רח"ל, ימים חלפו, עבירה גוררת עבירה, בסופו של דבר נתפרקה החבילה, גירשתי את אשתי וילדי, והלכתי להתחתן עם המנקה, שגררה אותו לארץ הולדתה.

מאז – הוא ממשיך ומספר - קיים לנגד עיני אותו מחזה מרטיט ונורא הוד, איך שהרב שך מרים את קולו וצועק: 'חקת התורה' מאכט מען נישט קיין חכמות (לא עושים חכמות). די תורה לאזט נישט מ' טאהר נישט. (התורה אוסרת וזה אסור).

מסיים הוא את סיפורו המרטיט לר' אברהם, כאשר הוא נולד, חרטתי עליו את המילים 'חקת התורה', על מנת שיעמוד שם לנגד עיני מהיכן החורבן הגיע.

הוסיף האב ואמר לר' אברהם: אם שאלת אותו איך קוראים לו הוא אמר 'שאא', תדע לך, הוא לא אמר שאא, הוא אמר שך!! כך שמו, המבטא שלהם לזה הוא שאא..

מסיים ר' אלימלך את הסיפור הנורא: "על כל יהודי לזכור מהיכן החורבן הגיע, אותו אבא אומלל הוזהר לא להתחכם. מה הפירוש חקת התורה, לא להתחכם. הוא חשב להתחכם נגד התורה, הוא חשב שטעם האיסור לא שייך אליו, ומאז חייו אינם חיים, והוא רח"ל זרוק בקצה העולם, שבור ורצוץ כל הימים, וד' ירחם עליו שאם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ד' אלוקיך".

הרב שך הרב אלימלך בידרמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}