י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
ההרג בשוגג בעזה

מתיחות דיפלומטית בין ישראל לאוסטרליה: "מצג שווא והשמטת פרטים מכריעים"

פרטים חשובים הושמטו מדוח שקבע כי לא ניתן לשלול כי הירי בעובדי הסיוע בעזה בחודש אפריל, נבע מכך שצה"ל זיהה בטעות את צוות האבטחה החמוש של השיירה כמחבלי חמאס. בישראל זעמו על האוסטרלים "מצגי שווא והשמטה של פרטים מכריעים ביחס לאופן ביצוע הדוח"

מתיחות דיפלומטית בין ישראל לאוסטרליה: "מצג שווא והשמטת פרטים מכריעים"
גופות עובדי הסיוע ההומניטרי שנהרגו בתקיפה צילום: Rahim Khatib/Flash90

שגרירות ישראל באוסטרליה פרסמה היום הודעה רשמית שהאשימה את שרת החוץ של אוסטרליה פני וונג ב"מצג שווא והשמטת פרטים מכריעים" ביחס לאופן ההתנהלות, מידת שיתוף הפעולה והפתיחות שהפגין צה"ל בנוגע לחקירת הריגתם באפריל של שבעת עובדי ארגון הסיוע "המטבח העולמי המרכזי" בעזה, שעימם נמנתה גם אזרחית אוסטרלית בשם זומי פרנקום.

על פי הדיווח של איתמר אייכנר באתר Ynet, הרמטכ"ל האוסטרלי לשעבר מארק בינסקין נשלח על-ידי ממשלת אוסטרליה לביקור בישראל, וחקר את התקרית תוך שיתוף פעולה מלא עם צה"ל. בינסקין פרסם דוח מאוזן שבו קבע כי לא ניתן לשלול כי הירי נבע מכך שצה"ל זיהה בטעות את צוות האבטחה החמוש של השיירה כמחבלי חמאס. הרמטכ"ל האוסטרלי לשעבר שיבח את צה"ל על שיתוף הפעולה וצירף שורה של המלצות.

שרת החוץ של אוסטרליה וונג, שידועה בעמדתה הביקורתית כלפי ישראל, פרסמה הצהרה ובחרה להציג רק את הטעות והתעלמה מהחלק שנוגע להימצאותם של חמושים בשיירה ומהאמירות הברורות של בינסקין שלא היה מדובר בהרג מכוון וכי הסטנדרטים של צה"ל זהים לאלו של הצבא האוסטרלי.

שגרירות ישראל באוסטרליה פרסמה הצהרה שבה יצאה נגד וונג: "ממשלת ישראל מתייחסת במלוא הרצינות לתקרית החמורה שלקחה את חייהם של שבעה עובדי WCK, בהם אזרחית אוסטרליה. צה"ל לקח אחריות מלאה על הטעויות החמורות שהובילו לתקרית הטרגית של ליל 1 באפריל. לאחר חקירה ראשונית של מנגנון איתור ובדיקת עובדות, הדיח צה"ל שני קצינים מתפקידיהם ונזף בשלושה נוספים. אף על פי שלמפקד בינסקין לא הייתה סמכות חקירה או מנדט, צה"ל פעל עימו בשיתוף פעולה מלא וסיפק לו גישה לכל התחומים המבוקשים. הצהרת ממשלת אוסטרליה על הדוח כללה לצערנו כמה מצגי שווא והשמטה של פרטים מכריעים ביחס לאופן ביצוע הדוח, מידת שיתוף הפעולה והפתיחות שהפגין צה"ל, ואף ביחס להיבטים מסוימים של האירוע הטרגי עצמו".

אוסטרליה מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}