י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
כל הפרטים

העבריינים בלחץ: המהלך הדרמטי שינסה למגר את תופעת הפרוטקשן בענף הבנייה

יאושר שימוש במודיעין ממשטרת ישראל לצורך מניעת רישיונות מקבלנים המעורבים בפשיעה חמורה בענף הבניין ויוסמכו פקחים לאכיפת עבירות של בנייה ללא רישיון

העבריינים בלחץ: המהלך הדרמטי שינסה למגר את תופעת הפרוטקשן בענף הבנייה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

היום (שני) תובא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת הצעה של שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף לתיקון חוק רישום קבלנים לייעול עבודת הממשלה והגברת האכיפה האיכותית נגד הפשיעה החמורה בענף הבניין.

להלן עיקרי התיקונים:

• הרחבת סמכויות רשם הקבלנים למנוע רישום בפנקס הקבלנים או לבטלו לפי מידע מודיעיני ממשטרת ישראל – יורחבו סמכויותיו של רשם הקבלנים לפעול מול קבלן על סמך מידע מודיעיני שהתקבל מהמשטרה הקושר את הקבלן לפשיעה חמורה ומאורגנת. זאת נוכח תופעות חמורות הקיימות בענף, כדוגמת גביית דמי חסות, סחיטה באיומים, איום על קבלנים ודחיקתם החוצה מפרויקטים ועד כדי דחיקתם מעיסוק בענף בכללותו. 

יצוין כי לתופעות אלו השפעות כלכליות משקיות רחבות, בין השאר, בשל פגיעה בתחרות בין הקבלנים בשוק והעלאת מחירי העבודות, הגוררות בהמשך עלייה במחירי הדיור וההוצאה הציבורית וירידה ברמה המקצועית של הקבלנים. 

• הסמכת מפקחים מבין עובדי משרד הבינוי והשיכון לאכיפת הוראות חוק הרישום לקבלנים – שר הבינוי והשיכון יוסמך למנות מפקחים מבין עובדי משרדו על מנת להגביר את אכיפת חוק רישום קבלנים באתרי הבנייה. 

מפקחים אלו יוסמכו להגיע לאתר בו מבוצעות עבודות הנדסה בנאיות, לדרוש ולקבל מידע ומסמכים הנוגעים לאכיפת החוק, כולל מסמכים המעידים על הקבלנים הפועלים באתר, ממי הם קיבלו את העבודה באתר ולמי הן הסבו אותן. מחלקה ייעודית הוקמה בשנה האחרונה באגף רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון.

התיקונים והמנגנונים המוצעים בחקיקה זו צפויים להגביר את האכיפה של עבירות בנייה ללא רישיון מתאים ויצמצמו את פעילות הפשיעה החמורה והמאורגנת בענף.  

יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון אמר: "תיקוני החקיקה שמביאה היום הממשלה לפני מליאת הכנסת, בהובלתי, הם חלק מתהליך שנועד להביא לקידומו של ענף הבנייה בישראל ולשיפור ברמת הבנייה, למען הציבור. תופעות של פשיעה מייצרים אפקט מתרחב של פגיעה והורדת היעילות בשוק. אני סמוך ובטוח כי תיקונים אלו לצד שאר הפעילויות שאני מוביל במשרד יובילו לבנייה איכותית ובמחירים טובים יותר".

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אמר: "היום אנחנו מתקדמים עוד צעד בכיוון של הגברת התחרות והיצרנות בענף הבנייה מחד גיסא, ודחיקה החוצה של תופעות חמורות שחדרו אליו מאידך גיסא. טיפול בתופעות אלו מתורגם באופן ישיר לכיס של רוכשי הדירות, ואף נוגע לבטיחות המבנים בהם מתגוררים אזרחי ישראל. נמשיך לקדם רגולציה המטייבת את עבודת הבנייה בישראל, דרך רשם הקבלנים ושאר אגפי המשרד, יחד עם שותפינו במשרדי הממשלה, הרשויות והעוסקים בתחום".

פרוטקשן דמי חסות פושעים משרד הבינוי והשיכון בנייה קבלנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}