ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
שמירה על הברכה

יש לכם עסק? כך תדאגו שלא יגנבו לכם את סימני המסחר

סימני מסחר, המגינים בין היתר על הלוגו והמותג של חברות ובתי עסק, הם נכס חשוב ואפילו קריטי. בניגוד לרושם שהם מיועדים רק לחברות גדולות, לסימני מסחר חשיבות רבה גם במגזר העסקים הקטנים והבינוניים והם חיוניים גם למסעדות, חנויות, עוסקים זעירים ועוד • מהי העלות של הליך הרישום? התשובה תפתיע אתכם

יש לכם עסק? כך תדאגו שלא יגנבו לכם את סימני המסחר
עו"ד אמיר פלמרי צילום: יח"צ

כל מי שהולך ברחוב, נתקל באין סוף סמלים ולוגואים של בתי עסק וחברות. חלקם מוגנים על ידי סימני מסחר, שמקנים לבעל העסק מונופול על השימוש בהם. ואכן, בעולם התחרותי של היום, סימני מסחר הם נכס יקר ערך עבור עסקים. הם משמשים כמזהים ייחודיים של מותגים, מוצרים ושירותים ומאפשרים ללקוחות להבחין בין חברות ומותגים.

לפרטים נוספים אודות רישום סימני מסחר לחצו כאן>>>

במאמר קצר זה נדון ביסודות של סימני המסחר, נסביר מהם, כיצד ניתן לרשום אותם ומהם היתרונות הרבים של סימן מסחר רשום.

כמי שצבר ניסיון רב בייעוץ ללקוחות בענייני קניין רוחני, ובמיוחד בכל הקשור להגנה, אכיפה וניצול מיטבי של סימני מסחר, נשאלתי פעמים רבות שאלות הנוגעות לסימני מסחר. מכיוון ששאלות אלה הן סוגיות יסודיות, מצאתי לנכון להציג אותן לטובת אלה שמתעניינים בנושא, אך עדיין לא בקיאים בו.

מספר שאלות נפוצות

  • אז מה זה בעצם סימן מסחר?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, סימן מסחר איננו רק שם או לוגו. סימן מסחר הינו כל אלמנט ייחודי במוצר המאפשר לצרכנים לזהותו עם מקור ספציפי. למעשה, סימן מסחר הוא אחד מהנכסים המרכזיים של כל עסק או מותג, נכס אשר מבדיל אותו מעסקים אחרים. סימן מסחר יכול להיות מילה, שילוב של מילים, או לוגו מעוצב, או אלמנטים נוספים כמו ריח ואפילו צליל, והוא מקנה לבעליו את הזכות הבלעדית לעשות בו שימוש בהקשר למוצרים, מותגים או שירותים עבורם הוא נרשם.  

  • מהי החשיבות ברישום של סימן מסחר?

קיימת חשיבות גדולה לרישום של סימן מסחר. סימן מסחר רשום מעניק לבעליו הגנה וחסימה משפטית בפני מתחרים העלולים לעשות שימוש במוניטין אותו צבר בעל הסימן, והוא בעצם מגן על המותג ומבטיח שאף אחד אחר לא יוכל לעשות בו שימוש. הבעלים של סימן מסחר רשום, יכולים לכפות על בעל עסק מתחרה להפסיק את השימוש במותג אשר דומה למותג שלהם ואף לתבוע פיצויים בגין שימוש לא הוגן.

סימן מסחר, כאמור, מהווה כלי הגנתי חשוב ביותר בשמירה על המותג של בעליו, אך יש לו גם שימושים נוספים. סימן מסחר רשום הינו קניין לכל דבר בעל ערך כלכלי. הבעלים של סימן מסחר יכול, למשל, להעניק לצדדים שלישיים  רישיונות (Licensing) עבור שימוש בסימן או בבוא העת למכור את הסימן. הערך הכלכלי של העסק, בין אם פרטי או לא, שווה יותר כשהוא אוחז בסימן מסחר רשום.

  • תוכל להדגים זאת בסיפור מהשטח?

לאחרונה היה לנו מקרה שהדגיש שוב את החשיבות של רישום סימן מסחר.

לקוח שלנו הוא הבעלים של סימן מסחר רשום ובעל עסק ייחודי, המתחרים של הלקוח הגישו שתי בקשות לרישום סימני מסחר וכן פתחו סניפים אשר נושאים שם אשר דומה מאוד לשם העסק של הלקוח. למעשה, היה מדובר בסניפים של רשת מוכרת אשר הסבה את הסניפים שלה באופן שעלול היה להטעות צרכנים של הלקוח וכתוצאה מכך, לפגוע בו. הלקוח שלנו הגיש התנגדות לרישום סימני המסחר של הרשת המתחרה, ההתנגדות התקבלה והרישום של הסימנים הדומים לא אושר.

המקרה מדגיש את החשיבות של רישום סימני מסחר והגנה על שם מפני מתחרים אשר עלולים לנצל את הצלחת המותג, או לדלל את המותג ואת ייחודיותו.

לפרטים נוספים אודות רישום סימני מסחר לחצו כאן>>>

  • אז מי יכול לרשום סימן מסחר?

כעקרון, רישום של סימן מסחר יכול להתבצע על ידי כל אדם והוא אינו מוגבל לחברה ו/או גופים גדולים. נהפוך הוא, אנו עדים כיום למגמה הולכת וגוברת של יזמים פרטיים, בעלי עסקים, מכל הסוגים, כגון מסעדות, חנויות, עוסקים זעירים ועוד, אשר מבינים את חשיבות הרישום ודואגים לרשום את האלמנטים השונים של המותג שברשותם על מנת להנות מהגנה בפני העתקה של מתחרים ומיקסום שוויו של המותג שבבעלותם. משרדנו פעל ופועל עבור לא מעט לקוחות מהמגזר החרדי במגוון עסקים החל מדברי הלבשה ופריטי דת כגון תפילין, טליתות ושאר מוצרי קדושה.

  • האם ניתן לרשום סימן מסחר על כל מילה או לוגו?

לא כל שם, אות או דמות יירשמו כסימן מסחר. ככלל, סימן הינו כשיר לרישום אך ורק אם הוא בעל אופי מבחין. כלומר, רצוי לבחור מילים ללא משמעות כלשהי, לדוגמא המילים EXXON או DELL אשר אינן מתארות באופן ישיר את המוצרים. כמו כן, מילים שמשמעותן הרגילה גיאוגרפית ו/או שם משפחה אינן כשירות לרישום. מילות שבח אף הן בלתי כשרות לרישום שכן הן חסרות אופי מבחין, לדוגמא המילה SUPER. לעומת זאת, מילים בעלות משמעות הינן כשרות לרישום לגבי מוצרים אשר אינם קשורים למשמעות המילה. לדוגמה, רישום המילה "פסטה" לגבי טלפון סלולרי, או הדוגמה המוכרת "אפל" למוצרי אלקטרוניקה.

  • מה לגבי עלויות? האם רישום סימן מסחר הוא הליך יקר ומסובך?

לחלוטין לא. רישום סימן מסחר הינו הליך מהיר וזול באופן משמעותי מרישום פטנט.

משך ההגנה בלתי מוגבל

רישום סימן מסחר בישראל מתבצע מול רשם סימני המסחר אשר כפוף למשרד המשפטים. תהליך הרישום הוא מובנה וסדור: לאחר בחירת הסימן הרצוי, יש להגדיר את המוצרים או השירותים להם מיועד הסימן וזאת על פי סיווג בין-לאומי. לפני הגשת הבקשה כדאי לבצע חיפוש מקיף במאגר הנתונים המקומי  על מנת לוודא כי הסימן אכן פנוי לרישום ובכפוף לתוצאות החיפוש, יש להגיש בקשה לרישום בהתאם.

לאחר הגשת בקשה לרישום סימן מסחר, תערך בדיקה על ידי בוחן ברשם סימני המסחר על מנת לוודא כי הבקשה עומדת בתנאים לרישום וכי הסימן המבוקש בר רישום, כפי שהוזכר לעיל.

במידה שהליך הבחינה מסתיים בהצלחה, סימן המסחר יירשם. תוקפו של סימן מסחר הוא עשר שנים מיום הגשת הבקשה לרישום ולאחר מכן ניתן להאריך את תוקף הרישום לתקופות נוספות, בכפוף לתשלום אגרות. באופן כללי, משך ההגנה בחוק לסימן מסחר רשום הינו בלתי מוגבל.

חשוב מאוד - להיוועץ בגורם מקצועי

את כל המהלכים הללו רצוי מאוד לבצע בעזרת עורך דין המתמחה בקניין רוחני או עורך פטנטים, שיש להם גם ניסיון בעולם העסקי. עורך דין או עורך פטנטים מנוסה גם מעודכן ובקיא בחוקים ובתקנות החלים על סימני המסחר, הן בישראל והן במדינות אחרות. עורך הדין יוכל להעריך את הסיכויים להצלחת בקשת הרישום, הוא יבצע בדיקה מקיפה על מנת לוודא שאין סימני מסחר אחרים הדומים לסימן המבוקש, והוא יידע לנסח בקשת רישום סימן מסחר בצורה נכונה וברורה, שתגדיל את הסיכויים שהיא תאושר על ידי רשם סימני המסחר.

לבסוף, אני נשאל לא פעם האם יזמים או בעלי עסק יכולים לרשום סימן מסחר בעצמם. בעקרון התשובה היא כן, אולם צריך להוסיף לכך כוכבית. אמנם רישום סימן מסחר נראה לעיתים כעניין טכני ופשוט, אולם ישנן לא מעט טעויות אשר יזמים נוטים לבצע בעת הגשת בקשה לרישום. טעויות אלה אינן בנות תיקון לאחר הרישום ופוגעות, לעיתים באופן קשה, בהגנה הנדרשת של סימן המסחר. לכן, מומלץ תמיד להיוועץ בגורם המקצועי המתאים.

הכותב הוא עורך דין שותף וראש מחלקת סימני מסחר בקבוצת לוצאטו, קבוצת הקניין הרוחני הוותיקה בישראל, המציינת השנה 155 שנים להיווסדה

למידע נוסף אודות רישום סימני מסחר השאירו פרטים>>>

לוצאטו סימני מסחר חיקוי העתקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}