י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
נערכים לפעולת נקם

המחויבות האיראנית לתגובה, חילוקי הדעות בטהראן והחשש מהסלמה

לקראת תקיפה: החובה האיראנית להגיב, חילוקי הדעות בטהראן – והחשש מהסלמה | כל מה שצריך לדעת

המחויבות האיראנית לתגובה, חילוקי הדעות בטהראן והחשש מהסלמה
עלי חמינאי צילום: מתוך רשת X

דני (דניס) סיטרינוביץ, חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתייחס לדילמה האיראנית לגבי אופי התגובה לחיסול מנהיג חמאס הנייה אותו היא מייחסת. למרות שבעיניים ישראליות נראה כי תתקבל החלטה הומוגנית ברפובליקה האיסלאמית, במציאות הסיפור מורכב יותר. הערכה היא שחמינאי, האיש הקובע, רוצה להגיב כדי להציב "קו אדום" לישראל, אך במקביל מעוניין להימנע מהסלמה נוספת.

החוקר מסביר כי "בראייה האיראנית, טהראן צריכה לבחור תגובה אשר תאזן מחדש את "משוואת ההרתעה" מול ישראל, אבל כזו שלא תוביל למלחמה לא רצויה עם ישראל ובעיקר עם ארה"ב".

לדבריו, "איראן מוכנה להסתכן בהסלמה בשביל להציב לישראל "קו אדום" לפעולותיה, אך סביר שהיא מקווה שהעובדה שהיא תכוון ככה"נ את הטילים שלה לאזורים צבאיים, ייתכן באזור תל אביב או חיפה, תאפשר להימנע ממערכה רחבה. בראי איראן, הפגיעה בריבונותה ובעיקר ההשפלה שהיא ספגה מחיסול הנייה בטהראן, מחייבים אותה בתגובה".

הוא מסביר כי הרטוריקה האיראנית שמדברת על תגובה עוצמתית יותר מה-14 באפריל (מתקפית הטילים והמל"טים) ו"האפשרות להצטרפותם הפעילה של גורמי הציר, ובראשם חיזבאללה, למתקפה מגבירה משמעותית את הסבירות להסלמה".

"ברקע הדברים", הוא מסביר "מעורבות פעילה של ארה"ב גם בבניית כוח משמעותי באזור וגם בניסיון לבנות מחדש את הקואליציה האזורית שעבדה כה טוב ב-14 באפריל, כדי להוביל לכך שגם אם איראן תתקוף, בלימת המתקפה בידי ארה"ב, ישראל ומדינות האזור תהווה מרכיב מרכזי בבלימת ההסלמה ותאפשר לישראל תגובה מדודה אם וכאשר כנגד איראן ו/או חברות הציר".

"במקביל", מסביר החוקר, "גם מדינות האזור חוששות מאוד מההסלמה שתשפיע עליהן באופן ישיר. ביקורו היחסית נדיר של שר החוץ הירדני אימן א-צפדי בטהראן מלמד עד כמה מדינות אלו חוששות לגורלן במקרה של מלחמה אזורית, ובמיוחד ירדן אשר רוב החימוש האיראני שנורה ב-14 לאפריל עבר מעל שטחה. סביר שצפדי ניסה למתן את התקיפה האיראנית ואולי להעביר מסרים מהממשל האמריקני להנהגה בטהראן. מנגד, סביר שאיראן מבקשת לייצר בקיעים באותה קואליציה במטרה למנוע מהמדינות הסוניות לעמוד לצידה של ישראל וייתכן מאוד שצפדי שמע מסרים ברוח זו".

החוקר מציין נתון מעניין מתוך המשטר האיראני: "מאמר שפורסם בעיתון ג'מהורי אסלאמי (שופרו של המחנה המתון באיראן) מזהיר מפזיזות בתגובה האיראנית ומ"לפול בפח" של ישראל, שמטרתה למנוע מנשיא איראן לצמצם את המתיחות בין איראן והמערב. מאמר זה, והעובדה שנשיא איראן היום, פזשכיאן, מגיע מהמחנה הרפורמיסטי שמעוניין לקדם הסכם גרעין עם המערב, אפשר ומעיד על חילוקי דעות באיראן באשר לתגובה האפשרית".

הוא מוסיף: "אמנם, העובדה שמנהיג איראן התחייב פומבית לתקיפה מחייבת את המערכת האיראנית לתגובה, והרף שנקבע ב-14 באפריל מחייב את טהראן לתגובה משמעותית, אבל במידה והמצב בין איראן לישראל ידרדר, ייתכן שלחילוקי הדעות הללו תהיה השפעה על תהליך קבלת ההחלטות באיראן".

איראן האיתוללה עלי חמינאי איסמעיל הנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}