י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
אין אסטרטגיה

"פסע מניצחון"?: חמאס שולט ברצועה, גדודי הטרור משתקמים והמטחים מתרחבים

נתניהו מתעקש ש'הניצחון' על חמאס נראה באופק, אך הנתונים בשטח מספרים סיפור אחר: מספר גדודי טרור של חמאס עשו קאמבק באזורים מרכזיים שטוהרו על ידי צה"ל לאחר קרבות קשים ובמקביל טווח הרקטות בשבוע האחרון הולך ומתרחב עד לאזור אשדוד וקריית מלאכי

"פסע מניצחון"?: חמאס שולט ברצועה, גדודי הטרור משתקמים והמטחים מתרחבים
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה צילום: דובר צה"ל

כמעט מחצית מהגדודים הצבאיים של חמאס בצפון ובמרכז עזה הוקמו מחדש, חלק מיכולות הלחימה שלהם חזרו למרות יותר מתשעה חודשים של המתקפה של ישראל, כך לפי ניתוחים של המכון האמריקאי לחקר המלחמה ורשת CNN.

ראש הממשלה נתניהו, שעומד בפני לחץ בינלאומי גובר להסכים להפסקת אש ושחרור חטופים בעזה, חזר ואמר כי "הכוחות הישראליים מתקרבים ליעד המוצהר שלהם לחסל את חמאס ולהרוס את יכולותיו הצבאיות". בנאום בקונגרס ב-24 ביולי, הוא אמר: "הניצחון נראה באופק".

אבל ניתוחים של הפעולות הצבאיות של חמאס מאז ה-7 באוקטובר, הנשענות על הצהרות של ישראל ושל חמאס, צילומים מהקרקע וראיונות עם מומחים ועדי ראייה, מטילים ספק בטענות נתניהו.

ישראל הנחילה מכה קשה לארגון הטרור, בכירי חמאס נהרגו והמתקפה המתמשכת צמצמה את מה שהיה פעם צבא גרילה.

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, חוסל בשבוע שעבר בטהראן. איראן הטילה את האשמה על ישראל. ישראל לא לקחה אחריות, אך הודיעה יום לאחר מכן כי מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, חוסל בתקיפה אווירית בעזה ב-13 ביולי, דיווח שחמאס לא אישר או הכחיש.

ועדיין, המחקר, שמכסה את פעילות חמאס עד יולי, מראה כי הארגון עשה שימוש יעיל במשאבים בשטח. מספר יחידות טרור עשו קאמבק באזורים מרכזיים שטוהרו על ידי צה"ל לאחר קרבות והפצצות אינטנסיביות, כך על פי הניתוחים החדשים, שרידי הגדודים של חמאס מנסים לחדש את שורותיהם.

"הישראלים לא הביסו את הלוחמים האלה בכלל", אמר בריאן קרטר, מנהל תיק המזרח התיכון בפרויקט איומים קריטיים, שהשתתף במחקר המשותף עם המכון לחקר המלחמה על דפוסי הפעילות הצבאית של חמאס  וישראל. "חמאס מוכנים להילחם ורוצים להילחם".

מצה"ל וממשרד ראש הממשלה לא הגיבו לבקשות רשת CNN להגיב על הממצאים.

מומחי צבא ארה"ב שרואיינו לתחקיר אמרו כי היעדר תוכנית ליום שאחרי המלחמה סייעו לעורר את חמאס. "אם גדודי חמאס היו מושמדים ברובם, הכוחות הישראליים כבר לא היו נלחמים", אמר בכיר בצבא ארה"ב בדימוס פיטר מנסור, שסייע לפקח על 30,000 חיילי צבא ארה"ב לעיראק בשנת 2007.

"העובדה שהם עדיין בעזה, עדיין מנסים לחסל גורמים מגדודי חמאס מראה לי שראש הממשלה נתניהו טועה", הוסיף. "היכולת של חמאס לבנות מחדש את הכוחות הלוחמים שלו לא נפגעה".

"בכל מקום שחמאס מרים את ראשו, אנחנו ניכנס", אמר קצין ישראלי בכיר, "האם הפינג פונג הזה יכול להישאר לנצח? לא. החברה שלנו לא בנויה לזה. וגם לא הקהילה הבינלאומית".

בחלקים מהשממה של צפון עזה, אנשי חמאס מסתובבים בלבוש אזרחי מפקחים על שווקים מפוצצים, משקמים בניינים שרופים עבור מחבלים ועובדי מדינה, ומסתירים את נשקם מתחת למשטחים, כך אמרו מקורות בעזה ל-CNN.

"הנוכחות של חמאס בצפון עזה חזקה מכפי שאתה יכול לדמיין", אמר פלסטיני שנמלט לאחרונה מהאזור, וביקש להישאר בעילום שם מחשש לחייו.

"הם בין אזרחים. זה עוזר להם לבנות מחדש את הכוחות שלהם", אמר האיש שלטענתו איבד כמעט 40 מבני משפחתו בתקיפה אווירית ישראלית.

פלסטיני אחר אמר שהוא ראה בית סוהר מאולתר בניהול חמאס בעיר עזה ובו פלסטינים שהואשמו בביזה. "כדי להעניש גנבים, הם קושרים את ידיהם ומכסים את עיניהם", אמר. "הם הפכו חדר שרוף לתא כלא".

"זה משחק של חפרפרת", אמר רוברט פאפ, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת שיקגו, "ישראל אומרת לאוכלוסיה ללכת למרכז, לדרום, ואז חלק גדול בסופו של דבר עושה זאת, הם ממשיכים להזיז את האנשים האלה ונחשו מי זז עם האוכלוסייה? כמעט כל לוחמי חמאס".

חמאס נתניהו מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}