י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
גזירת הגיוס

גדולי ישראל הספרדים הקימו מערך שייתן מענה משפטי למי שלא מתייצב

אחרי ההוראה הדרמטית לא להתייצב בלשכות הגיוס: גדולי הדור הספרדים מכריזים על הקמת "אגודת בני הישיבות" – הארגון שייתן מענה משפטי ואישי למי שלא מתייצב 

גדולי ישראל הספרדים הקימו מערך שייתן מענה משפטי למי שלא מתייצב
הגר"מ מאיה חותם על מכתב גדולי ישראל צילום: באדיבות המצלם

גדולי הרבנים וראשי הישיבות הספרדים בראשות רה"י הגר"מ צדקה, זקן מועצת חכמי התורה הגר"מ מאיה, ראש ישיבת פורת יוסף הגר"ש בצלאל חבר מועצת חכמי התורה, חבר מועצת הגר"ש מחפוד, רה"י הגר"מ מאזוז, יוצאים במיזם רחב היקף שיכלול סיוע משפטי ואישי לכל בחור חרדי שאינו מתייצב בלשכות הגיוס כהוראת מרנן ורבנן גדולי ישראל. 

מדובר בצעד חסר תקדים שנוקטים גדולי הדור הספרדים, לאחר הקריאה שלהם לתלמידי הישיבות לא להתייצב בלשכות הגיוס. מאידך, זהו צעד מתבקש – מול אטימות המערכת המשפטית והצבאית, שממשיכים עם שליחת הצווים, בסוג של ניסיון לשבור את הציבור החרדי שקיבל את הוראת גדולי הדור שלא להתייצב בלשכות הגיוס עד להסדרת חוק גיוס שפוטר מגיוס כל מי שמצהיר כי תורתו אומנותו.

את הקמת הארגון שנקרא "אגודת בני הישיבות", יזם מרן רה"י הגר"מ צדקה, שהתבטא כי אם הטלנו על תלמידי הישיבות ועל כל בחור חרדי, לומד ושאינו לומד, לעמוד במסירות נפש כנגד גזירות התקופה, עלינו לסייע להם בכל דרך על מנת שיעמדו בזה. לאחר התייעצויות עם גדולי הרבנים, ולהבדיל עם משפטנים בכירים ואנשי מקצוע נוספים, קיבל על עצמו הרה"ג ר' דניאל זיאת את השליחות החשובה של גדולי הדור, והוא יעמוד בפועל בראש ארגון "אגודת בני הישיבות". 

באדיבות המצלםהרב זיאת אצל הגר"מ צדקהצילום: באדיבות המצלם

במכתב שמתפרסם כעת לראשונה, ושעליו חתומים רה"י הגר"מ צדקה, זקן המועצת הגר"מ מאיה, ר"י פורת יוסף הגר"ש בצלאל, הגר"י תופיק אביעזרי – רב ואב"ד ביתר, הגר"ש מחפוד - אב"ד יורה דעה, הגרי"ח סופר – ר"י כף החיים, הגרב"צ מוצפי – ר"י בני ציון, הגר"ב שמואלי – ר"י נהר שלום, הגר"ב שרגא – ראב"ד ירושלים, והגר"צ כהן ר"י תורה ודעת, נכתב:  

באדיבות המצלםהגר"ש בצלאל עם הרב זיאתצילום: באדיבות המצלם

"באסיפת גדולי חכמי התורה שהתקיימה ביום רביעי ד' תמוז תשפ"ד, נקבע כי עפ"י דעת התורה הקדושה אסור בעת הזאת להתייצב בלשכות הגיוס, זאת לצד האיסור להסכים לחוק הכולל יעדי גיוס, ושלא לתת יד למסלולים "חרדיים" וכיו"ב. וכל זה אף ביחס למי שאינו במסגרת לימודים.

"והנה בהכרח נוצר כעת צורך דחוף ומיידי להעמיד מערכת מוסמכת שתתן לבני הישיבות מענה מקצועי, רוחני וכו' לכל בחור שיקלע לסיבוך מול הרשויות. וכבר במכתב שנחתם ע"י למעלה מ-40 גדולי חכמי התורה שליט"א נכתב כי "גדולי ישראל יפעלו להקמת מענה לבחורים" וכו'.

"ועתה בשליחות ובהורמנא של כלל גדולי ישראל שליט"א שהשתתפו באסיפה, הננו לסמוך ידינו על הארגון הקדוש "אגודת בני הישיבות" שבראשות הרה"ג ר' דניאל זיאת שליט"א, אשר נתמנה על ידינו להקים ולהפעיל מערכת זו ע"י טובי המומחים ואנשי המקצוע, ולפעול עפ"י דעת תורה, על מנת לעמוד לימין הבחורים והאברכים שיקלעו לסיבוך מול הרשויות, ולארגן את כל הסיוע הנדרש הן מבחינה משפטית והן לגבי שאר הבחינות.

"והננו בקריאה לעקוב אחר הוראות "אגודת בני הישיבות" ולנהוג ככל ההנחיות שימסרו על ידם, כי הם שלוחי דרחמנא ושלוחי דידן, לבל ינוח שבט הרשע ח"ו על הציבור החרדי ובני הישיבות הקדושות. והננו בברכה שחפץ ה' בידם יצלח לעמוד על משמרת הקודש, ולהרים קרנם של בחורי ישראל בעמידה איתנה מול כל המבקשים חלילה לפגוע בהם. ובזאת באנו על החתום למשמרת עולם התורה והישיבות הקדושות".

זקן המועצת הגר"מ מאיה אף הוסיף בכתב ידו: בואו ונחזיק טובה ל"אגודת בני הישיבות", שבאו לחזק את לומדי התורה ולדאוג לכל צורכי השעה. יהי רצון וחפץ השם בידם יצלח ונזכה לגאולה השלמה אמן. 

באדיבות המצלםהרב זיאת עם הגר"מ מאזוזצילום: באדיבות המצלם

כזכור, לפני כשלושה שבועות, יום רביעי ד' תמוז, באולמי שירת ירושלים, התכנסו עשרות רבנים וראשי ישיבות ודנו בסוגיית גזירת הגיוס המונפת כחרב מעל ראשם של בני הישיבות, וחתמו פה אחד על ההוראה הברורה על פי דעת תורה: "כל התייצבות בלשכת הגיוס אסורה ע"פ תורה, ומהווה סכנה עצומה". 

בהמשך מסמך החלטות האסיפה יצאו הרבנים שליט"א בקריאה נרגשת לאברכי הכוללים ולבחורי הישיבות, לעמוד איתנים ו"להעדיף את הגזירות הכלכליות ועונשי המאסר מתוך עוז ותעצומות ושמחה של מצווה". בסעיף האחרון, קבעו גדולי הרבנים, כי יש לפעול "להקמת מענה מיוחד לבחורים שייקלעו לסיבוך מול הרשויות". 

הגאון הרב זיאת שיעמוד כאמור בראש הארגון מסר: "הצורך במענה מקצועי, הן מבחינה משפטית והן מבחינה אישית, רוחנית ומוראלית, מורגש היטב בשטח, ואכן מיד לאחר הכינוס ההיסטורי עלו רבנים ועסקנים מומחים שידם רב להם בנושא למעונו של מרן ראש ישיבת פורת יוסף הגאון רבי משה צדקה שליט"א, ולאחר מכן למעונם של כל גדולי ראש הישיבות וזקני חברי המועצת, וקבעו כי הארגון חייב לצאת לדרך.

"מרן הרב צדקה התבטא בחריפות, כי אנו לא יכולים לומר להם אל תתייצבו מבלי לשאת עמם בנטל הקושי של המצב אליו הם נכנסים בראש מורם ובגאווה יהודית אדירה. עלינו לקחת חלק ולעזור להם בפן המשפטי והאישי והרוחני". 

באדיבות המצלםהמכתב של אגודת בני הישיבותצילום: באדיבות המצלם

עוד נמסר, כי מטרת הארגון בנוסף, לאגד את הבחורים שאינם מתייצבים בלשכות הגיוס כהוראת מרנן ורבנן, ולהעניק להם את הגב הציבורי והכח שבהשתייכות לקבוצה מגובשת. כחלק משאיפת "אגודת בני הישיבות", יערוך הארגון כינוסי הסברה לבחורים בהם יובהרו להם העניינים המשפטיים, ויחולקו להם חוברות הסברה ייעודיות שתפרטנה בצורה ברורה את החוקים וההשלכות המשפטיות הנובעות מאי-ההתייצבות. 

מלבד זאת, יעניק הארגון מענה משפטי במוקד טלפוני ייעודי, וכמובן ליווי משפטי ואישי מלא בזמן המעצר, הכולל עו"ד מומחה, ליווי בבית הדין הצבאי, סיוע בשיפור תנאי הכליאה במידת האפשר, ותמיכה לבני משפחות העצורים. 

גזירת הגיוס הרב משה צדקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}