י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
צער בעלי חיים

סוף להתעללות בתרנגולות: "חצי שנת מאסר"

הנשרה כפויה - פרקטיקה אכזרית הכוללת הרעבה ממושכת, לצורך הגדלת כמות הביצים המוטלות - יצאה השבוע מחוץ לחוק | כך פועל התהליך האכזרי

סוף להתעללות בתרנגולות: "חצי שנת מאסר"
תרנגולות. אילוסטרציה צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הנשרה כפויה - פרקטיקה אכזרית הכוללת הרעבה ממושכת, לצורך הגדלת כמות הביצים המוטלות - יצאה השבוע מחוץ לחוק: איסור על הנשרה כפויה בקרב תרנגולות מטילות נכנס לתוקף ב-28.7.24. האיסור הוא חלק ממהלך שנקבע בחודש יוני 22 כחלק מתקנות צער בעלי חיים הקובעות את תנאי הגידול וההחזקה של תרנגולות בתעשיית הביצים התרנגולות. 

הנשרת נוצות היא תהליך טבעי אצל בעלי הכנף שבעקבותיו הנוצות מתחדשות לפני עונת הנדידה ולקראת העונה הקרה. בזמן ההנשרה הטבעית ההטלה נפסקת או יורדת במידה ניכרת, ומערכת הרבייה של העוף "מתחדשת". 

בסיום תקופת ההנשרה הטבעית הפעילות של מערכת הרבייה שבה לסדרה, וההטלה מתחילה שוב. אצל תרנגולות בתעשיית הביצים הנשרה טבעית אינה מביאה להפסקה מוחלטת של ההטלה, והתרנגולת ממשיכה להטיל ביצים בקצב מואט תקופה ארוכה – תקופה שאינה יעילה כלכלית בעבור מגדלים מסחריים. 

צילום מסך כאן 11לול תרנגולות צילום: צילום מסך כאן 11

לפיכך הונהג בתעשיית הביצים למאכל תהליך אכזרי של הנשרה כפויה מלאכותית, כדי לקצר את הזמן בו מתמעטת הטלת הביצים. התהליך נועד לגרום להנשרה באופן מואץ ובמועד אחד לכל התרנגולות בלול. כך מתקצר הזמן שאין בו תפוקת ביצים משלושה חודשים לחודש, והתרנגולת נכנסת למחזור הטלה שני. 

ההנשרה נכפית באמצעות יצירת עקה קיצונית (stress) לתרנגולת. בישראל נהגו לייצר הנשרה כפויה באמצעות הרעבה קיצונית המתארכת בין 12-8 יום, לצד הפחתה של שעות האור בלול.

בריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד, ארה"ב והאיחוד האירופי כבר אסרו על השימוש בפרקטיקה הזאת.

בישראל איסור על הנשרה נקבע בחודש יוני 22 כחלק מתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) הקובעות את תנאי הגידול וההחזקה של תרנגולות בתעשיית הביצים (גידול תרנגולות מטילות והחזקתן בלולים לצרכים חקלאיים), והוא נכנס כאמור לתוקף ב-28.7.24. בסעיף 13 בתקנות נכתב איסור על הנשרה כפויה: "לא יגרום אדם להנשרה כפויה בתרנגולת מטילה; לעניין תקנה זו, "הנשרה כפויה" - הרעבה של תרנגולת מטילה במטרה ליצור אצלה מחזור הטלה נוסף". העונש שנקבע למי שייבצע הנשרה כפויה הוא חצי שנת מאסר .

מאנימלס נמסר כי: "הרעבה היא פרקטיקה שראוי להגדירה כקו אדום. מדובר בעוד מאבק ממושך של אנימלס שהגיע לסיום מוצלח. אנו מברכים על הפסקת ההתעללות הזאת בתרנגולות, וקוראים להמשיך וליישם את התקנות להחזקת תרנגולות, ולקדם במהירות את המעבר מלולי כלובים צפופים ומיושנים ללולים ללא כלובים, בדומה למדינות המתקדמות".

תרנגולות צער בעלי חיים ביצים התעללות בעלי חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}