י' אלול התשפ"ד
13.09.2024
ציר הרשע

שיתוף פעולה בין המיליציות בעיראק לבין החות’ים, והחיסול המסתורי

שיתוף הפעולה בין המיליציות הפרו-איראניות בעיראק לבין החות’ים התהדק בשבועות האחרונים, ובא לידי ביטוי בהכרזות על תקיפות משותפות נגד ישראל באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) וטילי שיוט, וזאת כתמיכה בפלסטינים ובתגובה ל”מעשי הטבח” של ישראל ברצועת עזה

שיתוף פעולה בין המיליציות בעיראק לבין החות’ים, והחיסול המסתורי
שיגור טיל שיוט לעבר “מטרה חיונית” בחיפה ב-27 ביוני 2024 צילום: ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק

מאז ה-6 ביוני 2024 ועד כה (נכון ל-4 באוגוסט 2024), הכריזו המיליציות העיראקיות והחות’ים על ביצוע 12 תקיפות משותפות נגד ישראל, רובן באמצעות שיגור כטב”מים ומיעוטן באמצעות טילי שיוט. היעדים לתקיפות היו חיפה, אשדוד, אילת ואוניות בים התיכון. מלבד אירוע אחד שבו צה”ל אישר כי בוצע יירוט כטב”ם, אין אימות בשטח לשאר הודעות קבלת האחריות.

שיתוף הפעולה המתהדק בין המיליציות השיעיות בעיראק לבין החות’ים בתימן מהווה חלק מתפיסת “אחדות הזירות” שמקדם המשטר האיראני נגד ישראל, במיוחד מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל”. עם זאת, הידוק הקשרים גם משקף אינטרסים של המיליציות העיראקיות ושל החות’ים שמבקשים לבסס את כוחם כגורמים משפיעים במרחב האזורי והבינלאומי.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, בעקבות התקיפה הישראלית בעיר הנמל אלחדידה שבשליטת החות’ים בתימן, שהתבצעה בתגובה לתקיפות הממושכות של החות’ים נגד ישראל ולשיגור הכטב”ם שהתפוצץ בתל אביב, שיתוף הפעולה בין החות’ים לבין המיליציות העיראקיות צפוי להתרחב ולהביא להסלמה בניסיונות המשותפים שלהם לפגוע ביעדים בשטח ישראל. שיתוף הפעולה גם צפוי לבוא לידי ביטוי במסגרת התגובה של “ציר ההתנגדות” להתנקשות המיוחסת לישראל בראש הלשכה המדינית של חמאס, בטהראן, ובתגובה לסיכול הישראלי בבירות של פואד שכר, המפקד הצבאי הבכיר ביותר של חזבאללה.

התקיפות המשותפות של המיליציות העיראקיות והחות’ים

לאחר פרוץ מלחמת “חרבות ברזל”, בעקבות מתקפת חמאס נגד ישראל ב-7 באוקטובר 2023, הודיעו הארגונים והתנועות המשתייכים ל”ציר ההתנגדות” בהובלת איראן על פתיחת “חזיתות התמיכה” ברצועת עזה, וזאת במסגרת תפיסת “אחדות הזירות”. ב-8 באוקטובר 2023, הצטרף חזבאללה ללחימה באמצעות ירי רקטות, שיגור טילים נגד טנקים וירי מנשק קל לעבר כוחות צה”ל ויישובי צפון ישראל. ב-19 באוקטובר 2023, החלו החות’ים לשגר כטב”מים וטילים לעבר ישראל לצד תקיפת כלי שיט שעשו דרכם לישראל שנטען שיש להם קשר לישראל. ב-2 בנובמבר 2023, הצטרפו המיליציות הפרו-איראניות בעיראק באמצעות ירי טילי שיוט וכטב”מים לעבר ישראל.

ב-6 ביוני 2024, הודיעו המיליציות העיראקיות והחות’ים על תקיפות משותפות ראשונות נגד ישראל, זאת כתמיכה בעם הפלסטיני ובתגובה ל”מעשי הטבח” של ישראל ברפיח ול”תוקפנות” האמריקאית-בריטית נגד תימן.

מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, ציין כי מדובר בהסלמה מכוונת במסגרת “השלב הרביעי של ההתנגדות”. הוא ציין כי ההסלמה מהווה “תחילת מסלול של פעולות משותפות חשובות, אסטרטגיות ומתקדמות”. הוא הוסיף כי לפעולות המשותפות “תהיה השפעה עצומה” על ישראל.

להערכתנו, ברקע להסלמת הלחימה ושיתוף הפעולה בין המיליציות לחות’ים ניצבת איראן במסגרת תמיכתה והכוונתה את גורמי ציר ההתנגדות בעקבות ההתקדמות של צה”ל בלחימה ברצועת עזה. התקיפות המשותפות של החות’ים ושל המיליציות העיראקיות מתבצעות במתווה של שיגור טילים וכטב”מים באופן מתואם מתימן ומעיראק (או ממזרח סוריה, בקרבת הגבול עם עיראק). השיגורים מתבצעים בו זמנית לעבר אותו יעד או לאזורים שונים כדי להסיט את תשומת הלב של מערכות ההגנה האווירית של ישראל למספר מוקדים וכך להגביר את סיכויי הפגיעה.

מכון מאיר עמיתהתקיפות המשותפות של המיליציות העיראקיות והחות’יםצילום: מכון מאיר עמית

לדברי עמיד (תת-אלוף) עזיז ראשד, קצין בכיר במחלקת ההכוונה המוראלית של הכוחות המזוינים של החות’ים, התקיפות המשותפות “מתואמות באמצעות חדרי מבצעים צבאיים, ומתבצעות לפי בחירת המטרות והזמן המתאים להגעת הכטב”מים והטילים לעומק המטרות הישראליות. הצבא יודע את הפרטים וכיצד לדייק את הפעולות הללו”.

לפי הודעות החות’ים והמיליציות העיראקיות, החל מ-6 ביוני 2024, בוצעו 12 תקיפות משותפות של המיליציות העיראקיות והחות’ים נגד ישראל (נכון ל-28 ביולי 2024). תשע מהתקיפות בוצעו באמצעות כטב”מים ושלוש בוצעו באמצעות טילי שיוט; שבע מהתקיפות כוונו ליעדים בחיפה (ארבע לנמל חיפה ושלוש ל”מטרות חיוניות” בעיר שלא פורטו. ניתן להעריך כי מדובר בשיגורים לעבר בתי הזיקוק בחיפה, וייתכן שגם לעבר אסדת הגז “כריש”). שלוש תקיפות כוונו נגד אוניות בים התיכון; תקיפה אחת כוונה לעבר “מטרה חיונית” באשדוד; תקיפה אחת כוונה לעבר “מטרה חיונית” באילת.

החות’ים החלו לבסס את נוכחותם בעיראק בשנת 2011, עם הקמתו של משרד ייצוג של החות’ים. ב-2014, בעקבות השתלטות החות’ים על צנעא, החל שר החוץ של עיראק דאז, אבראהים אלג’עפרי, לסלול את הדרך להכרה של הממשל העיראקי בתנועה החות’ית. הדבר איפשר לחות’ים לפעול בעיראק בחופשיות.

במסגרת הרחבת הפעילות של החות’ים בעיראק, הם החלו לטפח קשרים עם מסגרות קהילתיות מקומיות והסבירו את עמדותיהם ואת אמונתם השיעית-יזידית בפני תושבים עיראקים. אחד המוסדות הקהילתיים הבולטים הוא מוסד “מחמדיון” בבצרה, שמפרסם תכנים תרבותיים ודתיים אודות החות’ים בתיאום עם מיליציית גדודי חזבאללה. מוסדות דומים של החות’ים פועלים בנג’ף, דיאלא וכרכוכ, וכעת גם מתבצע ניסיון להרחיב את הפעילות לאזור הכורדי.

לפי העיתונאי עדנאן אלג’בראני, עבד אלמלכ אלחות’י מינה בשנת 2015 נציג אישי בעיראק, שתפקידו להתמקד ביחסים פוליטיים ופיננסיים בעיראק, צעד שביסס את קשרי החות’ים במדינה. כך, הפכה עיראק בעשור האחרון מקור חיוני לתרומות עבור החות’ים, הן ברמה העממית והן באמצעות גורמים בעלי ברית – המיליציות ואנשי משמרות המהפכה האיראניים הפועלים בעיראק.

הקשרים בין המיליציות לחות’ים זכו לתהודה תקשורתית בינואר 2022, כאשר דובר גדודי חזבאללה, אבו עלי אלעסכרי, הכריז על קמפיין גיוס כספים למען החות’ים. בהמשך החלו מיליציות עיראקיות אחרות – תנועת האצילים (אלנג’באא’), סיד אלשהדאא’, עצאא’ב אהל אלחק וארגון בדר – להביע תכופות את תמיכתן בחות’ים באופן פומבי.

התיאום בין החות’ים למיליציות העיראקיות התהדק מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל”. לפי מומחה צבאי המקורב למשרד ההגנה התימני, משרד תיאום מיוחד של החות’ים פועל בעיראק, והתיאום בין החות’ים לבין ההתנגדות העיראקית “קיים ברמה גבוהה כבר מספר חודשים והתקשורת מתקיימת על בסיס יומי”.

ב-8 ביולי 2024, כחלק מביסוס הקשרים בין התנועה החות’ת למיליציות העיראקיות, פתח נציג החות’ים בעיראק, אבו אדריס אלשרפי, מטה בשכונת אלג’אדריה (Al-Jadiriyah) בבגדאד, בקרבת “האזור הירוק” (אזור מוסדות הממשל של עיראק) ומטות של בכירי המפלגות העיראקיות ושל הגיוס העממי, ארגון הגג של המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות. יועץ של ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני, ציין כי לא מדובר במשרד רשמי או לשכת ייצוג, אלא מטה עבור חברי התנועה החות’ית, אחרי שקודם לכן הם נאלצו לשהות במלון בבגדאד.

היום (ראשון) דיווחו “מקורות תימניים” כי הקצין החות’י הבכיר, חסין עבדאללה מסתור אלשעבל, המכונה אבו ג’האד, נהרג בתקיפה אמריקאית שבוצעה בעיראק ב-30 ביולי 2024. גדודי חזבאללה אישרו כי בתקיפה נגד מפקדת הגיוס העממי בג’רף אלנצר נהרגו מפקד ושלושה פעילים שעסקו בתחום הכטב”מים.

באדיבות המצלםהקצין החות’י הבכיר, חסין עבדאללה מסתור אלשעבלצילום: באדיבות המצלם

אחמד אחמד מחמד אלשרפי, הידוע בכינוי אבו אדריס אלשרפי, שמכהן כנציג החות’ים בעיראק מאז שנת 2023, נחשב לאחד הבכירים המשפיעים ביותר בתנועה החות’ית. בעבר היה אחראי לפיקוח על הייצור הצבאי של התנועה ואחראי על ניהול המעבר של מומחים איראנים לתימן וממנה, לפני שהתנועה החות’ית השתלטה על צנעא ב-2014. בשנת 2015, מונה כמפקד החות’ים במחוזות חג’ה (בצפון-מערב תימן) וחדידה (במערב תימן).

במסגרת פעילותו כנציג התנועה בעיראק, אלשרפי עוסק בתיאום הפעילות הצבאית המשותפת מול ההתנגדות האסאלמית בעיראק, ובנוסף הוא מקיים פגישות רשמיות עם נציגי המיליציות, בכירים בממשלת עיראק ונציגים של תנועות נוספות ב”חזית ההתנגדות”, כדוגמת חמאס. הוא גם נועד עם מנהיגי שבטים ובכירים מקומיים בחברה העיראקית, משתתף באירועים פוליטיים ודתיים ומגייס תמיכה ותרומות עבור התנועה. אלשרפי מקפיד לתעד את פעולותיו ברשתות החברתיות.

חשבון X של אלח’זעליאלח’זעלי (משמאל) לצד אבו אדריס אלשרפי, נציג החות’ים בעיראקצילום: חשבון X של אלח’זעלי

התקיפות המשותפות של המיליציות והחות’ים

להלן פרטי התקיפות המשותפות של המיליציות העיראקיות והחות’ים שהוכרזו על-ידי ארגונים אלה עד כה:

6 ביוני 2024: שתי תקיפות ראשונות משותפות של החות’ים ושל ההתנגדות האסלאמית בעיראק. דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, יחיא סריע, ציין כי התקיפות התבצעו באמצעות כטב”מים נגד אוניות שנשאו ציוד צבאי בנמל חיפה ונגד אונייה “שהפרה את איסור הכניסה לנמל חיפה”. לא היה אימות ממקורות אחרים לטענות על התקיפות.

12 ביוני 2024: תקיפה נגד “מטרה חיונית” באשדוד באמצעות טילי שיוט ותקיפה נגד “מטרה חיונית” בחיפה באמצעות כטב”מים. לא היה אימות לטענות.

22 ביוני 2024: תקיפה נגד ארבע אוניות שנשאו מטען כללי ומשלוחי בטון בנמל חיפה באמצעות כטב”מים; תקיפה נגד האונייה Shorthorn Express שהייתה בדרכה לנמל חיפה באמצעות כטב”מים. לא היה אימות בשטח.

26 ביוני 2024: תקיפה נגד האונייה “הישראלית” MSC Manzanillo בנמל חיפה באמצעות כטב”מים. לא היה אימות לטענה.

27 ביוני 2024: תקיפת “מטרה חיונית” בחיפה באמצעות מספר טילי שיוט. לא היה אימות לטענה.

28 ביוני 2024: תקיפת ספינת הנפט WALER בים התיכון שהייתה בדרכה לנמל חיפה באמצעות כטב”מים. לא היה אימות לטענה.

2 ביולי 2024: תקיפה נגד “מטרה חיונית” בחיפה באמצעות מספר טילי שיוט. נטען שהמבצע השיג את יעדיו בהצלחה. לא היה אימות לטענה.

8 ביולי 2024: תקיפה משותפת נגד “מטרה חיונית” באילת באמצעות כטב”מים. דובר צה”ל מסר כי מטוס קרב יירט מטרה אווירית חשודה שעשתה את דרכה לעבר ישראל מכיוון ים סוף. המטרה לא חצתה לשטח ישראל.

15 ביולי 2024: שיגור כטב”ם נגד הספינה Olvia בים התיכון. ההתנגדות האסלאמית בעיראק מסרה כי “הפעולה השיגה את מטרתה” ופרסמה בערוץ הטלגרם שלה סרטון המתעד את שיגור הכטב”ם לעבר הספינה.

מבצע חרבות ברזל המורדים החות'ים לבנון חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}