י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הפרטים המלאים

אושר בממשלה: החלטה חסרת תקדים להסרת חסמים לתעסוקת עולים חדשים

יחל הליך רישוי מקצועות בישראל לפותחי תיקי עלייה עוד בטרם העלייה לישראל, עולים יוכלו לעבוד במקצוע שלהם כבר מרגע העליה לישראל, יזורז ויקוצר משך הזמן הנדרש לשקילה ולהכרה בהשכלה האקדמית שהעולים רכשו בחו"ל

אושר בממשלה: החלטה חסרת תקדים להסרת חסמים לתעסוקת עולים חדשים
עולים חדשים. צילום: גדעון מרקוביץ פלאש 90

ממשלת ישראל אישרה את הצעתו של שר העלייה והקליטה, אופיר סופר היום (ראשון) החלטה חסרת תקדים להסרת חסמים לתעסוקת עולים חדשים. ההחלטה מתייחסת להסרת חסמי רישוי ועידוד העסקת עולים במטרה לעודד העסקת עולים וכך גם לעודד עלייה לישראל.

ההחלטה צפויה להשפיע על עשרות אלפי עולים בכל שנה, הרווח לקופת המדינה כתוצאה מקיצור הליכי הבירוקרטיה יהיה לפחות 1.5 מיליארד שקלים ב10 שנים והיא צפויה לעודד יותר עולים ממדינות מתקדמות לעלות לישראל.

לישראל עולים מדי שנה כ- 10,000 עולים העובדים בתחומים שדורשים רישוי, חרף העובדה שרבים מעולים אלו מגיעים ממדינות מתקדמות ובעלי עיסוק מקצועיים ביותר, הם נדרשים להליכי רישוי מסובכים שלוקחים זמן רב. החלטת הממשלה צפויה לקצר דרמטית את משכי זמן הרישוי ולפתח את המשק הישראלי.

ההחלטות המשמעותיות התקבלו נוכח גילויי האנטישמיות בעולם בפרט עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", הצפי לעלייה משמעותית ממדינות המערב אשר תכלול עולים משכילים רבים וכן בעלי מקצועות הדורשים הכרה ברישוי. אלה מגבירים את הצורך בייעול הליכי רישוי בכדי לאפשר את השתלבותם המהירה של העולים בשוק העבודה. מלבד האינטרס הלאומי שבקליטת יהודים באופן מכבד אשר יאפשר להם לעסוק במשלח ידם, וכדי שאלה יוכלו לממש את חופש העיסוק, לקליטה יעילה של גלי עלייה משמעותיים ישנו קשר חיובי לפריון העבודה במשק, כפי שהציגו מספר מחקרים כלכליים שבחנו את הנושא.

בהמשך להחלטות ממשלה קודמות ולהחלטת ממשלה מס' 932 מיום 27 לספטמבר 2023 של שר העלייה והקליטה, אופיר סופר בדבר הסרת חסמים בירוקרטיים ורגולטוריים בהליכי הרישוי, וכן על מנת לסייע לעולים במיצוי הפוטנציאל המקצועי שלהם תוך קידום השתלבותם במקצועות הנדרשים בשוק העבודה בישראל. 

עיקרי החלטת הממשלה:  

1. הליך רישוי מוקדם: כלל משרדי הממשלה יאפשרו לפותחי תיקי עלייה להגיש בקשות לרישוי מקצועות כבר בחו”ל ולקבל אישור עקרוני המותנה בעלייתם לישראל. הליך זה יפעל החל מ-1 באוקטובר 2024.

2. תיקוני חקיקה: קבינט העלייה והקליטה, בראשות שר העלייה, יקדם תיקוני חקיקה בשיתוף עם שר המשפטים, כדי להקל על קבלת רישיונות במקצועות הדורשים רישוי.

3. קיצור זמן ההכרה בהשכלה: משרד העלייה והקליטה יוסמך להכיר בהשכלה האקדמית של עולים, מה שיקצר את ההליך משמעותית. הליך זה יחל ב-1 בינואר 2025.

4. מרכז רישוי אחוד: יוקם מרכז ממשלתי שירכז את כל המידע על הליכי הרישוי והדרישות לקבלת רישיונות במקצועות השונים, כולל פורטל ואפליקציה בשפות שונות. המרכז יוקם עד ה-1 בינואר 2025.

״על פי נתוני משרד העלייה והקליטה והלמ"ס, כ-25% מהעולים לישראל ממדינות המערב, מחזיקים במקצועות הדורשים רישוי, ומביאים עמם יכולות וכישורים המעשירים את כלל החברה הישראלית״ מציין אביחי כהנא, מנכ"ל משרד העלייה והקליטה. "מחקרים מצביעים על כך כי קיים קשר חיובי מובהק סטטיסטית בין גלי עלייה משמעותיים, כמו גל העלייה הנוכחי בישראל, לבין שיפור של 1% בפריון העבודה במדינה הקולטת. בנוסף לתרומתם הכלכלית, לעלייה של עולים המחזיקים במקצועות רישוי כגון רפואה, רוקחות ופיזיותרפיה, תיתכן השפעה חיובית על רווחת הציבור בשל צמצום המחסור הקיים במגזר הציבורי בבעלי רישיון במקצועות אלו״. 

מנכ״ל משרד העלייה והקליטה הוסיף: ״המחקר שערכנו במשרד הצביע על כך שהחסמים הרגולטוריים והבירוקרטיים שעומדים בפני העולים הם מהגבוהים בעולם, בעלי מקצוע רבים יכולים כיום לעבור לעבוד ללא בעיה מצרפת לאנגליה, או מגרמניה להולנד, אך כשהם עולים לישראל הם צריכים לפעמים לעבור שלל שלבים שלא באמת מוצדקים. משך קבלת הרישיון לוקח בממוצע בין שנה וחצי לשנתיים. זה מקשה מאוד על העולים לישראל להתפרנס בכבוד ויותר מכך זה הפסד אדיר לקופת המדינה וקורה גם במקצועות שחסרים מאוד במשק״.

עולים חדשים ממשלת ישראל הטבות משרד העליה והקליטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}