י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מאחורי הקלעים

העסקה הגדולה בין רוסיה לארה"ב: כך שוחרר העיתונאי היהודי

בסוף השבוע האחרון ארה"ב ורוסיה ביצעו עסקת חילופי אסירים. לאחר חודשים של משא ומתן מורכב ובעיות שצצו וסיכנו את הכול, העסקה לחילופי האסירים הגדולה ביותר מאז המלחמה הקרה יצאה לדרך

העסקה הגדולה בין רוסיה לארה"ב: כך שוחרר העיתונאי היהודי
העיתונאי אוון גרשקוביץ' צילום: אינסטגרם

בשבועיים האחרונים, בכירי ממשל ביידן סגרו קצוות בדרך לעסקה לשחרור יותר משנים עשר עיתונאים, פעילים ועצורים אמריקאים שנעצרו ללא סיבה מבתי הכלא הרוסיים.

המשא ומתן היה קפדני ולעתים מקרטע. אבל כעת, 16 אנשים יצאו לחופש, ביניהם כתב הוול סטריט ג'ורנל, אוון גרשקוביץ' היהודי שריצה עונש קשה על האשמות מפוברקות בגין ריגול. גם ולדימיר קארה-מורזה, מהמבקרים הבוטים והחריפים ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ופול וולאן, חייל מארינס לשעבר שהיה בכלא יותר מחמש שנים, שוחררו.

בשבועות שקדמו לחילופי האסירים, התנהל משא ומתן קפדני. ה'וושינגטון פוסט' מדווח, כי ב-21 ביולי, הנשיא ביידן שוחח עם ראש ממשלת סלובניה כדי לוודא שהוא עדיין מוכן לשחרר זוג רוסי שהורשע באשמת ריגול, חלק מקבוצת האסירים שארצות הברית ובעלות בריתה הסכימו לשחרר.

בסך הכל, 16 אמריקאים, רוסים וגרמנים שוחררו מרוסיה, בתמורה לשמונה רוסים שהוחזקו בכלא בארצות הברית, גרמניה ומדינות נוספות, כולל פעיל מודיעין ידוע לשמצה שרצח אדם באור יום בברלין.

אך עיקר העסקה לא היה עיתונאי אמריקאי בולט או לוחם חופש דמוקרטי, אלא רוצח רוסי מורשע, ואדים קרסיקוב. בשנת 2019, ואדים פעל מטעם סוכנות ביון רוסית, והרג גבר צ'צ'ני בפארק בברלין. בית משפט בגרמניה גזר על קרסיקוב מאסר עולם וגינה את הרצח כ"טרור ממלכתי".

במהלך השיחות עם גרמניה, הגרמנים אמרו לאמריקאים שהם מודאגים: "זה יגרום לרוסיה להמשיך לקחת שבויים, מה תעשו כשזה יהפוך למודל עסקי?" אמר בכיר גרמני שהיה מעורב במשא ומתן.

ה'וושינגטון פוסט' דיווח, כי במהלך השיחות לגבי אוון גרשקוביץ, בלינקן אמר לעמיתו הרוסי, שר החוץ סרגיי לברוב, על מעצרו של גרשקוביץ'. "הוא עיתונאי שעובד עבור כלי חדשות מכובד בינלאומי. הטענות שהוא ריגל הן מקוממות ושקריות, הממשלה שלך חצתה גבול", אמר ללברוב.

לברוב הגיב ואמר כי אוון "נתפס על חם". לדבריו, "היותו עיתונאי לא מספק לו חסינות". רוסיה התעקשה שהכתב ריגל. "שנינו מבוגרים", הגיב בלינקן. "אתה יודע שלמרות כל המאמצים שלנו לקבל מידע, אנחנו לא משתמשים בעיתונאים".

במהלך השיחות ביקשו האמריקאים מרוסיה לשחרר את אלכסיי נבלני, הדמות הכי מפורסמת של האופוזיציה הרוסית, ופוטין הסכים. הנשיא ביידן פנה לגרמנים וביקש מהם לשחרר את הרוצח שפוטין רצה, כדי להביא לעסקה, ביידן שוחח עם קנצלר גרמניה אולף שולץ שאמר לנשיא: "בשבילך אני אעשה זאת".

אבל ב-16 בפברואר, הגיעו חדשות שהוציאו את הרוחות מהמפרשים של הבית הלבן. נבלני מת בכלא מרוחק. ביידן נשא נאום מהבית הלבן באותו יום וגינה בחריפות את "האכזריות של פוטין". נבלני הוחזק בתנאים קשים ביותר. רבים מתומכיו מתעקשים שהוא נהרג בהוראת פוטין.

המשא ומתן המשיך אך לא ממש התקדם, אך ב-19 ביולי בית משפט רוסי קבע כי גרשקוביץ' אשם בריגול וגזר עליו 16 שנות מאסר במושבת עונשין עם אבטחה גבוהה. למרות שהעונש היה כבד, זה היה למעשה איתות חיובי, שכן רוסיה גוזרת באופן מסורתי גזר דין על אנשים לפני שחרורם. 

בסוף השבוע ההסכם קרם עור וגידים, והאמריקים ביצעו את חילופי האסירים הגדולה ביותר מאז המלחמה הקרה. אוון גרשקוביץ היהודי סוף סוף חזר לביתו.

אוון גרשקוביץ מלחמת אוקראינה רוסיה ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}