י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
לא להתחכם

לפני שתאשימו באנטישמיות: אלו החוקים לנופשים החרדים בשווייץ

להקדים שלום, לא לצפור, לשלם אגרת ניקיון, לא להשתמש במתקני מסעדות מבלי לרכוש שום דבר, אלו חלק מהחוקים והכללים של השוויצרים שסודרו במיוחד על ידי העסקנים המקומיים לנופשים החרדים שמגיעים בחודשי הקיץ לנפוש ולא יודעים את החוקים

לפני שתאשימו באנטישמיות: אלו החוקים לנופשים החרדים בשווייץ
נופש בשווייץ צילום: מרדכי לובעצקי

שווייץ היא היעד התיירותי המועדף על הציבור החרדי בימי הקיץ, לצד מלונות שפרחו להם באזור ישנם משפחות רבות השוכרות דירות לנופש בין הזמנים. 

בעקבות החוקים הקיימים אצל השוויצרים שהציבור החרדי המתגורר בארץ לא רגיל בהם ולפעמים הוא לא שם לב לדברים קטנים, יזמו עסקנים דפי הוראות תחת הכותרת 'אל ישנה אדם ממנהג המקום' ובו פרטים כיצד להתנהג עם תושבי המקום ולא לגרום חס ושלום לחילול השם או לעבור על חוקי המדינה. 

פעמים רבות הנופשים טוענים ל'אנטישמיות' מצד התושבים מה שמתברר בסוף כי הישראלים הם אלו שלא עומדים בתנאי המקום ובחוקים הקיימים מחוסר מודעות.

על דפי ההוראות חתמו רבני המקום בציריך שבשווייץ וגדולי פוסקי ההוראה שכתבו: "הן הובא לפנינו ע"י העסקנים החשובים דפה שיחיו כללים נחוצים שהעלו עלי גיליון האיך להתנהג במקומות הנופש לפי נימוסי וחוקי המדינה, ובוודאי שדבר ראוי ונכון הוא להתנהג באופן שיתקדש שם שמים על ידינו וחלילה שלא יתחלל, ובפרט שיוכל הדבר לגרום נזק לו ולאחרים, והחכם עיניו בראשו, ויה"ר שיתקדש שם שמים על ידינו ונזכה כולנו לעלות לציון ולירושלים ולבניין בית המקדש השלישי במהרה בימינו אמן".

באדיבות המצלםהמכתב של הרבניםצילום: באדיבות המצלם

בדפי ההוראות לנופש החרדי נכתב בתחילה: "הוי מקדים בשלום כל אדם", בשווייץ ובמיוחד באתרי הנופש נהוג לקדם בברכת שלום לכל הנוסחאות דלהלן: "הלו", "גוטען טאג", "גוטען מארג'ן", "גוטען אבענד", "גוטע נאכט" או "גרועצי". אדם שפוגשים או שחולפים על פניו ברחוב ובמיוחד בטיולים בהרים, באפשרותכם לאחל לו באחד מהמילים הללו.

סגנון החיים בשווייץ הינם שקטים ורגועים, אנא שמרו על טון דיבור נמוך במקומות ציבוריים כגון בכלי תחבורה הציבוריים, במקומות מסחר וכדו'. החוק בשווייץ אוסר לצפור למעט במקרי חירום, בבקשה, אל תצפרו! תכבדו את הנוהג והאזרו בסבלנות.‏

מעברי החצייה המסומנים בסימנים בולטים מיועדים לחציית הכביש, בבקשה, השתמשו במעברים המיועדים, אל תחצו את הכביש במקומות שאינם משמשים למעבר חצייה (במיוחד בקבוצות גדולות).

מרדכי לובעצקיז'נבה, שפיץ - שווייץצילום: מרדכי לובעצקי

הגעתם לאתר קניה, לתחנת אוטובוס, רכבת, רכבל או אוניה, המתינו בתור בסבלנות בלי לדחוף, לעקוף או לקצר תור.

‏‏שירותי בריאות ניתנים תמורת תשלום, אנא, שלמו את החשבונית של הרופא או של בית החולים במזומן או השאירו פרטים מדויקים של ביטוח הבריאות שלכם, הפניה לחברת הביטוח איננה מספיקה.

‏‏אחת הסיבות שתיירים נהנים לבוא לשווייץ היא, עבור היותה נקיה ומטופחת, השלכת פסולת ‏במרחב הציבורי, נחשבת כבלתי נימוסי ביותר וגם נוגד את החוק, אנא, השתמשו בפחי האשפה ‏הציבוריים, אל תשאירו פסולת בטבע או במקומות ציבוריים, ובמיוחד לא עטיפות עם סממנים יהודים.

‏‏בשווייץ קיימת מערכת סילוק ופינוי פסולת הכרוכה בתשלום, ע"י פינויים בשקיות מיוחדות המיועדות לצורך זה, ניתן לרכוש את שקיות האשפה בכל רשתות המזון, אנא רכשו ‏את שקי האשפה המאושרים באזור שהייתכם, בנוסף לכך הימנעו מהשלכת פסולת ביתית בפחי ‏האשפה הציבוריים.

בתחבורה ציבורית, אוטובוס / רכבת ‏תנו זכות קדימה למי שהגיע לתחנת האוטובוס / רכבת לפניכם. ‏תנו לנוסעים לרדת מהאוטובוס לפני שאתם עולים, בבקשה הכמתינו מצד שמאל של הדלתות (ולא ממול הדלת זה מפריע לאלו הצריכים לרדת מהאוטובוס / רכבת).

ארכיוןרכבת בשווייץצילום: ארכיון

תשומת לב והתחשבות בשאר הנוסעים באוטובוס / רכבת, דיבור בטון רגוע ושקט, היזהרו לא ‏להדוף אותם בתיק הגב שלכם, תכבדו אנשים מבוגרים והציעו להם מקום ישיבה גם אם הם ‏הצטרפו לנסיעה אחריכם.

‏אסור לאכול באוטובוס. (העובר על כך צפוי לקנס). לפני ירידתכם מהאוטובוס / רכבת, בדקו אם כל בני הקבוצה אכן יורדים.

‏לצערנו הרב, תאונות עם קורקינטים ואופניים חשמליים מתרחשות לעיתים קרובות, אנא שיכרו אותם רק אם יש לכם מיומנות וניסיון בשימוש בהם.

‏צעידה בשבילי האופניים עלולה לסכן הן את הרוכב והן את הצועד, אי לכך אין לצעוד בשבילי האופניים.

שימוש מושכל במדרכות ושבילים, המרחב הציבורי מיועד לכל עובר אורח, הצעידה של משפחות ברוכות ילדים או קבוצות גדולות עלולה לחסום את הדרכים לשאר המשתמשים, אנא, גלו רגישות והתחשבות בשאר עוברי דרכים והיזהרו לא לחסום מעברים.

שוקי לררהאדמו"ר מגור בשווייץצילום: שוקי לרר

‏לגבי ציוד הניתן בהשכרה כגון אופניים, קורקינט וכדומה, חל על המשכיר להשיבם בגמר זמן השכירות במקומות המיועדים לכך, אין להניחם באקראי בגמר השימוש, אי החזרתם במקומות המיועדים לשם כך, נחשב כאי השבה וכגניבה לכל דבר ועניין, לצערנו הרב ישנם מקומות ואתרים מסוימים ‏שבעקבות האמור לעיל, אינם רוצים יותר להשכיר ציוד ליהודים בכלל.

לכל אתר יש לו את כללי ותעריפי התשלום המותאמים לכל שכבות הגילאים, בעלי האתרים מקפידים מאד ע"כ, לאור ניסיון העבר הם בודקים בשבע עיניים, אנא הקפידו למלא אחר ‏ההוראות ולא להתחכם ודי למבין.

במקומות הישיבה שבמסעדות ושטחם מיועדות עבור אורחי ולקוחות המסעדה, ולא לשימוש אכילת ‏מזון אישי מיובא, אי לכך אין לאכול בשטחי מסעדות מאכלים פרטיים / אישי מיובא, גם אם ‏רוכשים שם שתייה, אין אפשרות להוציא שם את הכריכים האישיים או מזון אחר שהבאתם אתכם.

‏אין להשתמש במתקני החצר או בבתי השימוש של מסעדה בלי לרכוש שם דבר, ובוודאי כשלא ‏ניתן רשות ממפעיל המקום, השימוש של בתי השימוש במסעדות ובמלונות מותנה בקנייה. אין זה ראוי להזמין רק מי ברז.

‏שימוש מושכל בדירה שכורה, שמרו על כללי הבית הכלליים / המנעו מלהזיק. אין להביא אורחים נוספים ללא הסכמה מפורשת של המשכיר. ‏אל תשכחו לרשום את כל אחד מחברי המשפחה לצורך אגרת התיירים.

‏‏השתמשו בקו החירום רק כאשר באמת מדובר בחירום (במיוחד בימי ראשון ולאחר סוף יום העבודה).

באדיבות המצלםדירת נופש בדאבוסצילום: באדיבות המצלם

‏"אדם מועד לעולם בין ער, בין ישן, בין מזיד ובין שוגג", ישנם אופני שימוש שהורסים את הכיריים ‏החשמליות, אי לכך אין לכסות כיריים קרמיות בנייר כסף ואין להשתמש בסירי אלומיניום חד-פעמיים.

הכשרת הכיריים: חימום כל ארבעת מוקדי הבישול בבת אחת בכדי לשפוך עליהם לאחר מכן מים רותחים, מזיק לתרמוסטט, אי לכך אין לחמם את כולם בו זמנית, חממו רק מוקד בישול ‏אחד או שתיים בבת אחת, תנו להם להתקרר ורק לאחר מכן ניתן לשפוך עליהם מים רותחים.

לגבי זמני ושעות מנוחה, התחשבו בדיירי הבניין ושמרו על שעות המנוחה בבניינים (מנוחת הצהרים בין 12:00 ל 14:00, ובערב ‏מהשעה 22:00 עד ל 7:00 בבוקר.

‏שמרו על הבניין, כבדו את השכנים, אין להניח מזוודות, שקי אשפה או קרטונים בחדרי המדרגות, מסדרונות ובמעברים.

בסיום, החזירו את הכלים הלא כשרים למקומם בארונות. הסירו שיירי מזון מהמקרר, המקפיא ומרחבי המטבח. בנו אשפה, קרטונים ובקבוקי פלסטיק כפי שנהוג במקום שהייתכם.

‏למרות ששילמתם אגרת ניקיון, אנא דאגו להשאיר את הדירה מסודרת ומכובדת. אגרת הניקיון מכסה ניקיון יסודי של הדירה אך אינה כוללת פינוי אשפה ופסולת בעין.

באדיבות המצלםחסידים נופשים בשווייץצילום: באדיבות המצלם

נופש בשווייץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}