י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
כל מה שצריך לדעת

זהו הגורם המרכזי לסרטן השלישי בשכיחותו בעולם

קוצר נשימה, עייפות מוגברת, שיעול מתמשך או שינוי של שיעול קיים, שיעול עם ליחה דמית, דלקת ריאות שלא נעלמת, כאב בעת שיעול או שאיפת אוויר עמוקה, ירידה בתיאבון ובמשקל - כל אלה עלולים להיות סימנים לסרטן הריאות

זהו הגורם המרכזי לסרטן השלישי בשכיחותו בעולם
אילוסטרציה צילום: pexels

בישראל בלבד, מאובחנים מדי שנה כ-2,800 אנשים בסרטן הריאות, וכ-1,900 מתים מהמחלה.  הריאות מהוות חלק משמעותי במערכת הנשימה. האוויר אותו אנו נושמים עובר דרך קנה הנשימה והסימפונות אל הריאות לצורך ספיגת החמצן לדם ופליטת דו תחמוצת הפחמן.

החמצן נישא דרך זרם הדם לכלל אברי הגוף ואילו דו תחמוצת הפחמן נפלטת מהגוף באמצעות נשיפת האוויר מהראות. סרטן ריאות הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בעולם כיום. מדי שנה מאובחנים בישראל כ-1,500 חולים בסרטן הריאות. למעלה מ-90% ממקרי סרטן הריאות מיוחסים לעישון, ובהתאמה, מרבית החולים הם גברים מעשנים לאחר גיל 40.

בשנים האחרונות, ככל שהעישון הופך שכיח יותר גם בקרב נשים, חלה עליה משמעותית גם במספר הנשים שלוקות בסרטן ריאות. מקובל להבחין בין סרטן ריאות ראשוני שמקורו בריאות עצמן, לבין סרטן ריאות משני שהתחיל באיבר גוף אחר, והתפשט אל הריאות. סוגי סרטן הריאות העיקריים הם סרטן תאים קטנים  וסרטן שאינו של תאים קטנים כ-80% ממקרי סרטן הריאות הם סרטן שאינו של תאים קטנים.

קוצר נשימה, עייפות מוגברת, שיעול מתמשך או שינוי של שיעול קיים, שיעול עם ליחה דמית, דלקת ריאות שלא נעלמת, כאב בעת שיעול או שאיפת אוויר עמוקה, ירידה בתיאבון ובמשקל - כל אלה עלולים להיות סימנים לסרטן הריאות. הסיבה שסרטן ריאות הוא כל כך קטלני היא הגילוי המאוחר של המחלה. 

כ-50% ממקרי סרטן הריאות מתגלים בשלב המתקדם ביותר, שלב 4, שבו תוחלת החיים נמוכה. גילוי מוקדם באמצעות בדיקות סקר יכול להפחית את התמותה בכ-20%. 

כדי להתמודד עם הגילוי המאוחר של סרטן הריאות, ניתן לבצע בדיקות סקר לאיתור מוקדם של סרטן הריאות, הידועות כבדיקת CT ריאות למעשנים. 

בדיקה זו מאפשרת לזהות בשלב מוקדם את התפתחות הנגעים בריאות, אפילו הקטנים שביניהם. 
אם אתם מעל גיל 50 והייתם מעשנים בעבר או שאתם מעשנים כיום, אל תחכו. בדיקת סקר פשוטה, לא פולשנית וללא הזרקת חומרי ניגוד אשר יכולה להציל חיים. 

אבחון מוקדם בזמינות מיידית לגילוי מוקדם של סרטן ריאות בעזרת בדיקת CT ריאות, מאפשרת את הגדלת סיכוי הטיפול וההחלמה! עישון הינו גורם סיכון מרכזי לסרטן הנחשב לסרטן קטלני במיוחד. ישנם לא מעט אנשים שלוקים בסרטן זה על אף שלא עישנו מחייהם. לצד העישון, גורמי הסיכון להתפתחות סרטן ריאות כוללים, בין היתר, גורמים גנטיים, חשיפה לחומרים מסוכנים כגון אסבסט, זיהומים ויראליים ועוד. סרטן ריאות נחשב לסרטן קטלני עם שיעור הישרדות נמוך ביותר. מרבית מקרי סרטן הריאות מאובחנים בשלב מאוחר מדי כאשר הטיפול במחלה אינו יעיל. סרטן ריאות, על פי רוב, הופך לסימפטומטי בשלב מתקדם של המחלה, שלב בו מאוחר מדי להציל את החולה. לפיכך, ההתמודדות היעילה ביותר והטיפול האפקטיבי ביותר בסרטן הריאות הוא טיפול במחלה בשלב הראשוני שלה. 

לאורך השנים נטען ואף הוכח כי איתור המחלה בשלביה ההתחלתיים מאריך את חיי החולה ומשפר את סיכויי ההחלמה. הכלי היעיל והבטוח ביותר לזיהוי מוקדם של סרטן הריאה הוא בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת, CT, של בית החזה. מדובר בבדיקה קצרה ופשוטה, במסגרתה מדגימים את בית החזה של המטופל וניתן לאתר את קיומם של גושים סרטניים זעירים. חשוב לציין כי מדובר בבדיקה עם קרינה נמוכה במיוחד.

הכותב הוא אסף לב דימותן ראשי בהרצליה מדיקל סנטר.

 

 

סרטן קוצר נשימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}