י' אלול התשפ"ד
13.09.2024
אלו התסמינים

'אמבה אוכלת מוח': כך תדעו אם נדבקתם

ההדבקה באמבה המוח מתרחשת כאשר מים מזוהמים חודרים לאף במהלך שחייה או צלילה במקורות מים מתוקים. משם, האמבה נעה במעלה מערכת הריח ונכנסת למוח, שם היא גורמת לדלקת הרסנית

'אמבה אוכלת מוח': כך תדעו אם נדבקתם
הכינרת צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

שני מקרים טראגיים של "אמבה אוכלת מוח" התגלו בישראל בחודש האחרון, אחד מהם הסתיים במותו של צעיר בן 26, הילד בן ה-10 שנדבק באמבה הידועה בשם נגריה פאולרי, עדיין מאושפז במחלקת טיפול נמרץ כשהוא מורדם ומונשם. בעקבות המקרים הקשים הנחה משרד הבריאות לסגור את פארק המים בו התרחשה ההדבקה, ומאות פניות מרוחצים מודאגים הגיעו לבתי החולים בכל רחבי הארץ.

אז מה מהי בעצם אמבה אוכלת מוח?

"אמבה אוכלת המוח", היא טפיל חד-תאי מיקרוסקופי, שמתגורר במקורות מים מתוקים וחמים כמו אגמים, נהרות ובריכות חמות. אף שהיא נחשבת לנדירה, חשוב להכיר אותה ולהבין את הסיכונים הקשורים אליה.

אמבה המוח היא מיקרואורגניזם זעיר ששייך למשפחת הפרוטיסטים. היא מסוגלת לחיות במים חמים ומתוקים ונמצאת לרוב באגמים, נהרות, ובריכות חמות. היא נפוצה בעיקר באזורים חמים ובמהלך חודשי הקיץ, כאשר טמפרטורת המים עולה.

האמבה יכולה להתקיים במים בטמפרטורה של 25-46 מעלות צלזיוס ומשגשגת בטמפרטורות גבוהות שבין 35 ל45 מעלות צלסיוס.

אמבה המוח היא אמבה אופורטוניסטית, כלומר שהיא לא תמיד גורמת למחלות. היא יכולה לשרוד במים בתור נבגים במשך תקופות ארוכות, ובתנאים מסוימים היא עוברת לשלב הפעיל שבו היא יכולה להדביק בני אדם.

מה הן דרכי הדבקה:

ההדבקה באמבה המוח מתרחשת כאשר מים מזוהמים חודרים לאף במהלך שחייה או צלילה במקורות מים מתוקים. משם, האמבה נעה במעלה מערכת הריח ונכנסת למוח, שם היא גורמת לדלקת הרסנית. חשוב להדגיש שההדבקה היא נדירה מאוד והסיכוי להתרחש הוא קטן.

תסמינים:

התסמינים של מנינגואנצפליטיס אמבית ראשוני(PAM) מתפתחים בדרך כלל בין יום לתשעה ימים לאחר החשיפה לאמבה. המחלה מתחילה לעיתים קרובות בתסמינים כלליים ולא ספציפיים ולאחר מכן מתקדמת במהירות רבה. בשלב הראשון מופיעים:

כאבי ראש חזקים, חום גבוה, בחילות, הקאות. בשלב מתקדם יותר, עשויים להופיע תסמינים נוספים כגון: צוואר נוקשה, בלבול וחוסר יציבות, אובדן הכרה, התקפים אפילפטיים. 

אבחון וטיפול:

אבחון PAM הוא מורכב ודורש תשומת לב מיוחדת מהרופאים. הוא מתבצע בדרך כלל באמצעות בדיקות מעבדה מיוחדות של נוזל המוח והשדרה CSF) ) במקרים נדירים שבהם מתעורר חשד להדבקה, יש לפנות לרופא מומחה בהקדם האפשרי. הטיפול כולל שילוב של תרופות אנטי-פרזיטיות ואנטיביוטיות, אך חשוב להדגיש שמקרים של הדבקה הם נדירים מאוד.

מניעה:

כדי למזער את הסיכוי להידבק באמבה המוח, מומלץ להימנע מלהכניס מים מהבריכות לאף באמצעות סתימת האף או שימוש באטמים לאף במהלך שחייה במקורות מים מתוקים חמים, במיוחד בתקופת הקיץ. האמבה אינה שורדת במים עם כלור. או במים מלוחים, היא אינה מדבקת בשתייה. אלא כאמור, רק כשמים מזוהמים נשאפים דרך האף. מומלץ להימנע משחייה במים עומדים וחמים במיוחד ובמקומות שידועים כי קיימת בהם הימצאות ניגלריה פאולרי.

לסיכום, "אמבה אוכלת מוח" היא טפיל נדיר אך חשוב להכיר אותו ולהיות מודעים לסיכונים האפשריים. עם זאת, הסיכוי להידבק הוא קטן מאוד ואין צורך לפתח בהלה. עם מודעות ונקיטת אמצעי מניעה פשוטים, ניתן להמשיך ליהנות משחייה במקורות מים מתוקים בבטחה.

אמבה אוכלת מוח תסמינים מחלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}