י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
שיפור מהיר במצב

הכוח לשמירה על בריאות המעי נמצא אצל המטופל / ד''ר אייל הירש

מנהל מרפאות IBD במרכז הרפואי איכילוב בטור מיוחד על הטיפול הנכון במחלות קרוהן וקוליטיס ועל היכולת לחיות טוב אם מטפלים נכון • מטופל טוב – חי טוב!. בשיתוף 'עזרי מעם לקרוהן וקוליטיס'

הכוח לשמירה על בריאות המעי נמצא אצל המטופל / ד''ר אייל הירש
אילוסטרציה צילום: unsplash

אילנה הגיעה למרפאה מודאגת. את אילנה הכרתי כמטופלת לפני שנתיים, אז היא פנתה עקב כאבי בטן ושלשולים. לאחר בדיקות שכללו קולונוסקופיה ו-MRI היא אובחנה עם מחלת קרוהן שמערבת את המעי הדק בדרגת חומרה מתונה. הצענו לאילנה טיפול תרופתי להפחתת הדלקת, אולם היא נרתעה. בין החששות שהעלתה היה הפחד מתופעות לוואי והחשש לקבל טיפול תוך כדי היריון. בהמשך, עקב העיסוקים היומיומיים היא גם נמנעה מביקורות ומעקב.

לאחר שנתיים היא חזרה למרפאה עם תלונות דומות של כאבי בטן ושלשולים, אך בהבדל משמעותי, היא בשבוע ה-20 להיריון. בסקירה של רופאת הנשים הודגם עיכוב בהתפתחות של העובר עם משקל נמוך. החשש הפעם היה גם לבריאותה של אילנה וגם לבריאות העובר עקב פעילות דלקתית של מחלת הקרוהן. הבירור הרפואי מוגבל בהיריון, לא ניתן לבצע בדיקות כמו CT ובשלבים מתקדמים רצוי להימנע מקולונוסקופיה. הבירור והאבחון הסתמך בעיקר על ביצוע אולטרסאונד של המעי, והוחל בטיפול בסטרואידים ובהמשך טיפול ביולוגי עם שיפור מהיר במצב. סוף הסיפור טוב עם לידת בת בריאה במשקל תקין.

מחלות מעי דלקתיות, קרוהן וקוליטיס, הן מחלות בהן יש נטייה כרונית של הגוף לגרום לדלקת בדופן המעי. במהלך המחלה יש תקופות של רגיעה בהן אין דלקת, ותקופות בהן הדלקת פעילה. פעילות דלקתית לאורך זמן מביאה להיווצרות של נזק בדופן המעי ויכולה לגרום לחסימת מעי או חור ודליפה מהמעי. לכן, חשוב מאוד להימנע מפעילות דלקתית ולטפל בה בזמן.

איך נדע אם יש פעילות דלקתית?

לעיתים, פשוט לדעת מאחר ויש תסמינים כמו כאבי בטן או שלשולים. אבל, לעיתים אין תסמינים, המטופל מאמין שהמחלה בהפוגה, אולם הדלקת פעילה ועלולה לגרום נזק וסיבוכים. זה בעצם מה שקרה לאילנה, היא חשה בטוב, ללא תסמינים עד שכבר הגיעה עם מחלה מתקדמת שסיכנה את ההיריון.

זו החשיבות של מעקב וניטור המחלה עם ביקורות תקופתיות גם כשהמטופל חש בטוב ואין תסמינים. בדיקות פשוטות כמו בדיקת יציאות, אולטרסאונד, קולונוסקופיה או MRI יכולות לבדוק את מצב הדלקת. בעזרת הבדיקות אפשר לגלות את הדלקת בשלב מוקדם, לפני שהיא באה לידי ביטוי, לטפל בה, ולהימנע מסיבוכים כמו אשפוזים וניתוחים.

הבדיקות והמעקבים גם מאפשרים לוודא שהטיפול מתאים למטופל ומשיג את מטרתו – הפסקת המצב הדלקתי ומניעת סיבוכים. את השיפור הראשוני נרצה לראות כבר לאחר זמן קצר (עד חודשיים), ולאחר חצי שנה נרצה כבר לראות שיפור משמעותי גם בבדיקת הקולונוסקופיה. במידה ואין שיפור, הרופא ימליץ על החלפת טיפול. כך עד שנמצא את הטיפול המתאים למטופל שישמור את מחלתו בהפוגה ללא דלקת.

לרוב המטופלים, נמליץ על מעקב וטיפול קבועים על מנת לשמור לאורך זמן על הדלקת שקטה ובריאות מלאה. הכח והאחריות לשמירה על בריאות המעי נמצאים בעיקר אצל המטופל. מטופל שיקפיד על ביקורות תקופתיות ונטילת טיפול תרופתי יוכל להשיג את מטרות הטיפול: חיים מלאים באיכות חיים מצוינת. חיים מלאים כוללים הקמת משפחה (הטיפול התרופתי בטוח בהיריון, לידה והנקה), טיולים ופעילות גופנית. מטופל טוב – חי טוב!.

באדיבות המצלםד''ר אייל הירשצילום: באדיבות המצלם

הכותב הוא  מומחה לרפואה פנימית וגסטרואנטרולוגיה, מנהל המרפאה למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי 'איכלוב' ע"ש סוראסקי ת"א

הטור מתפרסם במסגרת פעילות הסברה ייחודית למגזר החרדי להגברת המודעות למחלות קרוהן וקוליטיס שעורך ארגון 'עזרי מעם לקרוהן וקוליטיס', בהשתתפות בכירי הרופאים בישראל, כשירות לציבור בחסות חברות התרופות 'אבווי - AbbVie', 'פייזר - Pfizer, ו'טקדה - Takeda', ללא מעורבות בתכנים. למידע נוסף היכנסו למידע נוסף היכנסו לאתר 'עזרי מעם לקרוהן וקוליטיס':

https://ezri.co.il

המידע הוא מידע כללי בלבד. אין לראות בו ייעוץ רפואי כלשהו או המלצה לטיפול, ואינו מהווה תחליף לחוות דעת מקצועית או לטיפול רופא מוסמך. באם הנך חולה, אנו ממליצים על פניה לרופא מוסמך לצורך קבלת אבחנה וייעוץ. לפרטים, הכוונה ותמיכה ניתן לפנות לקו החם של ארגון עזרי מעם בטלפון: 02-6449170

בריאות הריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}