י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מחקר חדש

שישה צבאים שהוחזקו בשבי שוחררו היום לטבע

שישה צבאים שנתפסו לפני כחודש בבית פרטי באזור יו"ש, שוחררו היום (רביעי) לטבע, מהיום הם ינוטרו כחלק ממחקר המשתמש בשיטות חדשניות ומטרתו לבחון השבה לטבע של צבאים שגודלו בשביה או באזורים עם פעילות אדם רבה

שישה צבאים שהוחזקו בשבי שוחררו היום לטבע
צבי ששוחרר לטבע צילום: נמרוד להב

מחקר חדש יצא היום לדרך, עם שחרורם של 6 צבאים שנמצאו בחודש שעבר בשבי בבית פרטי באזור יו"ש, והיום הושבו לטבע. על פי רשות הטבע והגנים, בדרך כלל כאשר נמצאים פרטים אשר גודלו בשבי, הם נאלצים להמשיך את חייהם בשבייה במקומות המיועדים לחיות בר אשר הוחתמו.

שחרור הצבאים לטבע צילום: נמרוד להב

עתה, המחקר מבקש לבחון האם ניתן לאקלם חזרה לטבע פרטים למרות שגדלו בשבי. כדי לעקוב אחרי התנהגותם בטבע לאחר השחרור, ולוודא שהם שורדים הותקן על גבי הצבאים ששוחררו משדר מעקב של מערכת הנקראת "אטלס".

המערכת מאפשרת לאכן את מיקומם וללמוד על התאקלמותם של הפרטים בטבע. את המעקב והמחקר מבצעת מעבדת מחקר מאונ' ת"א ברשות ד"ר אור שפיגל בשיתוף עם פרופסור אסף שוורץ מהטכניון וצוותי המקצוע ברשות הטבע והגנים.

רועי פדרמן, אקולוג מרחב גליל תחתון ברשות הטבע והגנים: "מעקב אחרי צבאים ששוחררו בשטח טבעי רחוק מפעילות אדם יכול ללמד אותנו על התנהגותם לאחר השחרור ועל השרידות שלהם בטבע. התוצאות עשויות לספק מידע לגבי שאלות כגון: מה מרחקי התנועה שלהם וכיצד הם משתנים לאורך הזמן, האם הם נשארים לאחר השחרור כקבוצה, האם הם חוברים לעדרי צבאים קיימים בשטח, האם הם מגיעים למקורות מים ובאיזו תדירות והאם ישרדו בטבע.

במידה ולא יצליחו לשרוד בטבע נוכל ללמוד מה גורמי התמותה ולנסות לצמצם את הסיכון בשחרורים בעתיד. תשובות לשאלות אלה יתנו בסיס להחלטה על מיקום ואופן השחרור במקרים נוספים בהם יעלה צורך בשחרור צבאים לטבע"

מערכת "אטלס", הינה מערכת אנטנות הפזורות באזור הגלבוע ועמק חרוד הקולטות את האותות מהמשדר שעל החיה ומחשבת את מיקומו (מעיין GPS לבעלי חיים, אבל הפוך). המשדר נמצא בקולר אותו עונדים הצבאים ומאפשר לזהות כל פרט באופן ייחודי ולעקוב אחריו בזמן אמת, כך שהחוקרים יכולים לעקוב אחר התנהגות הצבאים בשטח.

במידה והצוות יבחין כי אחד מהפרטים נמצא במצוקה, הצוותים יתערבו כדי לסייע לפרט כדי למנוע כל פגיעה בהם. עד היום נעשו מספר מחקרים עם מערכת זו על בעלי חיים אחרים – תנשמות, סיקסקים, תנים, ואחרים, אך זו למעשה הפעם הראשונה שנעשה שימוש במערכת על מנת לנטר צבאים.

ד"ר אור שפיגל, חבר סגל בבית ספר לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב מסביר: "השבות של בעלי חיים אשר גדלו בשבייה מתרחשות על בסיס קבוע, לא רק במקרים של שבי כתוצאה מסחר/החזקה לא חוקית.

גופים כמו רשות הטבע והגנים למשל מבצעים השבות לטבע של חיות הנמצאות בסכנת הכחדה, דוגמת הנשרים והיחמורים. אלו גדלים בשבי ולעיתים מתקשים בהשתלבות בטבע בו לא גדלו. במקרים רבים מערכות המשדרים המורכבים על החיות המושבות מחשבים את המיקום רק פעם בשעה, או פעם בכמה שעות.

המשדרים החדשים המתחברים למערכת ה"אטלס" יכולים לשדר כל שנייה וכל דקה. דמיינו לעבור ממחקר הנעשה עם זכוכית מגדלת למחקר הנעשה במיקרוסקופ – פרטים אין סוף על אורח חייהם של המושבים לטבע יחשפו לנו בזכות כך. יחד עם הצוות שלי – הדוקטורנט עקיבא זילברקלנג-דרורי ואסף אוזן מנהל המעבדה, נתחיל לאסוף נתונים ונלמד איך החיות המושבות לומדות את השטח ואיך הן מבססות תחום מחייה.

המערכת גם מאפשרת לנו לאבחן בעיה בזמן אמת, לכן במידה והחיות יצטרכו עזרה נוכל להקפיץ במהרה את פקחי רשות הטבע והגנים. השבות לטבע הם אתגר גדול, אם נצליח לשפר את התהליך הזה, נוכל להציל מינים רבים".

מעבר לידע החדש על הצלחת ההשבות, המחקר עתיד לסייע לשיפור מסדרונות אקולוגים. האחרונים הם שטחים פתוחים המיועדים לשימור וחיבור בין בתי גידול טבעיים כדי לאפשר תנועה חופשית ובטוחה של בעלי חיים בין האזורים הללו.

מסדרונות אלה חשובים מאוד לשמירה על מגוון המינים ולהקטנת הקיטוע על ידי תשתיות ופעילויות אנושיות.

"ההשבה לטבע והמעקב זו הזדמנות פז עבורנו ללמוד על התפקוד של המסדרונות" מוסיף פרופ' אסף שוורץ מהטכניון.

בישראל נושא המסדרונות האקולוגים מאוד מתקדם גם ביחס לעולם. רשות הטבע והגנים ומנהל התכנון הציעו רשת של מסדרונות, אך עדין רב הנסתר על הגלוי לגבי איך ניתן לנהל את אותם שטחים פתוחים באופן שאכן מאפשר תנועה חופשית ובטוחה למינים השונים.

בעזרת הצבאים ששוחררו היום נוכל גם ללמוד על המסדרונות ולהציע פתרונות לתכנון מסדרונות אקולוגים יעילים, כך שהתועלת אינה רק לצבאים אלא לשמירת טבע בכלל".

צבאים רשות הטבע והגנים מחקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}