י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
"הגאוותנות היתה בעוכריהם"

צבי יחזקאלי על היממה הדרמטית: "מרגיש שמשהו מתחיל לקרות"

"אם נשבר פה מחסום פחד והצבא מתחיל להראות ניצנים של שינוי, אנחנו במצב טוב. אישית אני מרגיש שמשהו מתחיל לקרות"

צבי יחזקאלי על היממה הדרמטית: "מרגיש שמשהו מתחיל לקרות"
צבי יחזקאלי בערוץ i24 צילום: מתוך הפייסבוק שלו

יממה של שתי התנקשויות יוצאות דופן שעל פי כל המומחים משנים את התמונה במזה"ת. בביירות חוסל הרמטכ"ל של חיזבאללה חאג' מוחסן ובטהרן חוסל ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הנייה. צבי יחזקאלי ('I24news') ניתח את שני החיסולים וכיצד הם ישפיעו על המהלכים הבאים של איראן, חיזבאללה וחמאס. 

לגבי חיסולו של שוקר, יד ימינו של נסראללה אמר: "החיסול בביירות זה דרג בכיר מהשורה ראשונה. נסראללה באופן שליטתו שם, מפזר כמה 'מספרי 2'. כך שזה איתות. אי אפשר להפריז בזה יותר מדי, זה הדבר הכי קרוב לנסראללה שיכול היה לקרות". הוא התרשם הרבה יותר מחיסולו של איסמאעיל הנייה בלב טהראן הלילה: "החיסול בטהראן זה כבר ליגה אחרת: זאת עליית מדרגה. ישראל שברה את מחסום הפחד, מישהו קלט את העניינים. זה מה שהיה אמור לעשות כבר בתחילת המבצע. זה אותו הנייה שפיקד על החמאס, ששמח על ה-7 באוקטובר, שדברר את החמאס עשרה חודשים".

לדבריו, המפתח בהצלחת המבצע טמון בהמשכיות שלו: "כל החוכמה בארגונים האלה, איך אתה ממשיך אחר כך? האם זאת מכת פתיחה או שזו מכת סגירה? אם נשבר פה מחסום פחד והצבא מתחיל להראות ניצנים של שינוי, אנחנו במצב טוב. אישית אני מרגיש שמשהו מתחיל לקרות", אמר.

"אנשים כמו סינוואר ונסראללה מזלזלים באויב"

בהמשך אמר הפרשן כי הגאוותנות של מנהיגי הציר האיראני היתה בעוכריהם הפעם: "כמה שהם לא צפו את התגובות הישראליות, יש משהו באנשים האלה כמו סינוואר ונסראללה שהם מזלזלים באויב. מצד אחד הם מעריכים אותנו ולומדים אותנו, אבל טבוע בהם היבריס ש'ידך על העליונה'. הם חושבים שזה ניצחון אלוקי, שישראל זה כלום. אנחנו מול ארגונים שהסיפור שלהם קודם כל אסלאם, זה לא גבולות'".

יחזקאלי נדרש לשאלה האם על ישראל להפוך להיות אכזרית כמו אויבותיה בזמן המלחמה בהן: "זה לא עניין להיות אכזרי כמוהם או להתייחס לחיי אדם כמוהם. אנחנו מול ארגונים שהעניין שלהם הוא אסלאם, וצריך לדעת מה מפחיד אותם. מה עושה רושם במזרח התיכון? תראו את המנהיגים שלהם שלחמו אפילו בבניי עמם: אדמה, כסף ושליטה. כשאתה פוגע ביסודות הכוח האלה".

הוא הרחיב: "פעם קבעו מונח שקראו לו 'דמוקרטיה מתגוננת'. אנחנו נחיה חיים אולטרא דמוקרטיים בתוכנו כי זו נשמת חיינו, אבל היא חייבת דלת מסתובבת בכל מה שקשור לקרב, לאכזריות, לאיחוד משפחות ולחקירות. אנחנו חייבים לגדל את העור הזה, וזה יקרה".

"בוא נדבר 'מערבית'", אמר יחזקאלי ושאל: "כמה פלסטינים הרגת מאז שיצאת מעזה? וכמה נהרגים עכשיו בגלל שהם טבחו בך? אם החיסול היום היא מכת פתיחה, אתה בדרך הנכונה. אם הוא נועד רק כדי לדפוק על הדלת ולברוח, אתה תחטוף יותר".

באותו הקשר ביקר את התנהלות הפרקליטות הצבאית בהקשר לחקירות שדה תימן: "בואו נעשה דמיון מודרך. מה מרגיש חמאסניק שמתקשר איזה מ.צ ושואל מה היו החוויות שלו מהעבר?"

איסמעיל הנייה טהרן צבי יחזקאלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}