י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
התחדשות עירונית

זה נגמר: סוף לתמ"א 38, זו החלופה

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף מודיע כי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית השלימה את ההיערכות לפקיעתה של תמ"א 38 הארצית בחודש אוגוסט, באמצעות יצירת חלופות עירוניות

זה נגמר: סוף לתמ"א 38, זו החלופה
תמא 38 לצד מבנה ותיק בשכונת כרמליה צילום: דניאל אורנשטיין

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף מודיע, ערב פקיעתה של תכנית תמ"א 38, כי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית השלימה בימים אלה את ההיערכות לפקיעתה, וזאת באמצעות תכניות עירוניות מחליפות תמ"א 38, בכל הערים בהן התקיימה פעילות מסוג תמ"א 38 בעבר.

במסגרת זאת, הביאה הרשות הממשלתית לאישור מוסדות התכנון תכניות עירוניות מחליפות תמ"א 38 ב-18 ערים (מצורף פירוט), וזאת במטרה לאפשר את המשך ההתחדשות העירונית ברמת הבניין היחיד (להבדיל ממתחמי פינוי בינוי רחבים) בכל אותן ערים גם לאחר פקיעתה של תמ"א 38. בכדי לשמור על רציפות העבודה בערים שבחרו בכך, קידמה הרשות הממשלתית מסלול המאפשר לרשות המקומית להאריך את תוקף הוראות תמ"א 38 בתחומי העיר, עד לכניסה לתוקף של התכנית המחליפה.

לצד התכניות שקידמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כאמור, קיימות כבר היום תכנית עירוניות המאפשרות התחדשות בניינית ב-9 ערים נוספות (מצורף פירוט).

הפעילות האמורה מאפשרת כיום את פקיעת תוקפה של תמ"א 38, תוך החלפתה באלטרנטיבה טובה יותר מבחינה תכנונית. התכניות העירוניות, להבדיל מתכנית ארצית, מותאמות לצרכי העיר הספציפית ומאפייניה, לקיבולת של העיר ולתשתיות שלה. יחד עם זאת, בדומה לתמ"א 38, תכניות אלה מאפשרות הוצאת היתר בנייה ללא צורך בהכנת תכנית נקודתית מפורטת במוסדות התכנון, ובכך חוסכת זמן רב בקידום של פרויקטים אלו.

לצד האמור, הרשויות המקומיות תל אביב, בני ברק, בת ים ולוד קיבלו החלטה שלא להאריך תוקף הוראות תמ"א 38 בתחומן עד למועד אישור התכנית המחליפה, וברשויות אלה תתאפשר התחדשות בניינית רק החל ממועד אישור התכנית המחליפה. במסגרת תקופת הביניים ניתן יהיה לקדם בערים אלה התחדשות בניינית מכוח תיקון מס' 139 לחוק התכנון ובניה (המכונה "חלופת שקד"), ובנוסף תתאפשר התחדשות בניינית בעיר תל אביב מכוח תכנית הרובעים, החלה על חלקים מהעיר.

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף אמר: "היום לאחר עבודה מאומצת, עם יד על הדופק, ניתן לברך על מעבר שנעשה מתוך שיקול דעת ובאופן מדוד, מתכנית תמ"א 38 שהפכה למוסד מוכר בכל בית בישראל, לתכניות עירוניות שישרתו את הציבור באופן איכותי יותר. לצד הבנייה החדשה, על הערים להמשיך ולהתחדש ולתת מענה לאוכלוסייה הצומחת".

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר אמר: "פקיעתה של תמ"א 38 והחלפתה בתכניות עירוניות מסמנים עידן חדש בתחום ההתחדשות הבניינית. לא עוד תכנית ארצית גורפת, שאינה מותאמת לצרכים ולמאפיינים הנבדלים של כל עיר, כי אם תכניות תפורות למידותיהן של הערים השונות, עם התייחסות מדויקת לתשתיות, למרחב הציבורי, לכלכליות, לאופי בנייה, ועוד. התכניות החדשות יאפשרו חידוש איכותי של המבנים בערי ישראל תוך התייחסות למרחב שסביבם, גם בשנים הבאות".

תמ"א 38 דירה יצחק גולדקנופף משרד השיכון והבינוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}