י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
הנייה איננו

הבכיר הצבאי על החיסול באיראן: "לא בטוח שזה אנחנו"

אלוף (מיל') יעקב עמידרור, לשעבר ראש המל"ל, על המערכה הרב זירתית: "זה לא עבד לחמאס" • על נסראללה: "450 הרוגים - מונע ממנו להיכנס למלחמה" • ולא בטוח בכלל שישראל ביצעה את החיסול של איסמעיל הנייה באיראן

הבכיר הצבאי על החיסול באיראן: "לא בטוח שזה אנחנו"
אילוסטרציה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

האם חיסול איסמעיל הנייה טוב לישראל בעיתוי הזה? האם החיסול ישפיע על עסקת החטופים? לאחר החיסול הדרמטי ישראל בכוננות גבוהה בכלל הזירות: מעזה, מלבנון וכמובן מאיראן. אלוף (מיל') יעקב עמידרור, עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון וראש המל"ל לשעבר, פרש הבוקר ברדיו 103fm את משנתו על החיסול והאם זו בכלל ישראל?

בפתח דבריו אמר: "במודיעין אחת הקביעות הכי קשות היא של סדרי עדיפויות. אי אפשר לעשות הכל. ב-20 השנים האחרונות, ישראל העריכה שהאויב הכי חשוב שלה הוא חיזבאללה ולכן כלל האפשרויות המודיעיניות שלנו מולו יותר עמוקות ורחבות בגלל המאמץ הזה. ביום שבו מול חיזבאללה שמו מאה גרם מאמצים, מול חמאס שמו גרם אחד של מאמצים. זה מסביר למה המודיעין הבסיסי הרבה יותר טוב מול איראן וחיזבאללה, ולמה הוא היה הרבה פחות טוב מול חמאס. זה לא מסביר את הטעויות של 7 באוקטובר, אבל כשאתה בונה יכולות ומגייס סוכנים, זה תהליך איטי מורכב ומסובך. הדברים האלה, ככל שאתה שם עליהם משקל, יהיו לך תוצאות יותר טובות במשך השנים. אי אפשר לעשות הכל". 

באדיבות המצלם האלוף במיל' יעקב עמידרורצילום: באדיבות המצלם

"לא יהיה שינוי בגלל חיסול שני הג'נטלמנים האלה ככל שהם חשובים"

עמידרור סבור כי אין מה להיכנס לבהלה מיותרת: "אני מבהילים את עצמנו עם המערכה הרב-זירתית בצורה מוגזמת. חמאס נכשל טוטאלית בגיוס הפלסטינים שמחוץ לעזה. הפלסטינים לא התקוממו בשום מקום, לא יצרו בעיה יוצא דופן בשום מקום. נכון שצה"ל פועל ביהודה ושומרון, ועדיין שם הכישלון שלהם מוחלט. אני לא רואה שבגלל החיסולים האלה ערביי יהודה ושומרון יתקוממו באופן חריף", אמר והוסיף: "לגבי מי שהמציא את המושג 'טבעת האש', במקרה הנוכחי זה לא עבד לחמאס, וערביי ישראל ממשיכים בחייהם הרגילים. בגלל שני הג'נטלמנים האלה לא יהיה שינוי ככל שהם חשובים, אפילו ההפך".

באשר ללבנון, האלוף (מיל) ביקש להדגיש: "גם נסראללה נזהר מאוד עד לרצח שנים עשר הילדים. יש לו כבר 450 הרוגים במהלך קרבות ההגנה של צה"ל, וזה עוד כשהוא לא החליט להיכנס למלחמה גדולה. לא צריך להפוך כל ירי או אירוע למלחמה גדולה". באשר לנושא האיראני אמר: "זה הנייה, זאת לא ההנהגה של כוחות אל קודס". עם זאת קרא שלא להיכנס לשאננות: "ואף על פי כן אסור שצה"ל יתנהג על פי הערכת המצב הרגועה שלי. מערכת הביטחונית צריכה להסתכל על האפשרות הגרועה ביותר, ואליה צריך להתכונן". 

"למה עכשיו? 7 באוקטובר"

האם ישראל חיסלה את הנייה? על פי ראש המל"ל לשעבר, נכון יותר לשמור על עמימות: "לא בטוח שזה אנחנו. אין שום סיבה שישראל תודיע שזו היא. 

ועם זאת חשוב היה לו להדגיש שכל מי שהיה מעורב בפשעי 7 באוקטובר הוא בן מוות: "למה עכשיו? 7 באוקטובר. חמאס יצא למלחמה הכי ברברית שאפשר לחשוב עליה. כל אחד מהנהגתה הוא בן מוות. כל הנהגתו, ללא יוצא מן הכלל, צריכה להיעלם מן העולם. אין זכות על פני האדמה לכל ההנהגה שלו".

חמאס עשוי להגיב, אך יכולותיו כעת מוגבלות מאוד לטעמו של המומחה: "אם פעם לחמאס הייתי נותן ציון 100,היום הייתי נותן לו 30, זה מה שנשאר ביחסי הכוחות בינינו לבין החמאס. לגבי יכולות השיגור מהטילים שיש לו בשטח" יכולת היצור ירדה לו מ-100 ל-10 ויכולת ההברחה מ-100 ל-0. אז מוחמד יגיע עם סל, יחבר בטרייה, ויירה חמישה טילים. אין לו יכולת אמיתית של שיגור מהרצועה. כל מה שהוא יורה, מייד יורד מהרשימה ואי אפשר לייצר או להבריח במקומו". 

 

 

חיסול באיראן איסמעיל הנייה חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}