י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

דורבנית שנפצעה ממלכודת טופלה ושוחררה לטבע | תיעוד

פקח רשות הטבע והגנים יחד עם וטרינר מועצה אזורית מעלה יוסף חילצו דורבנית שנלכדה במלכודת המיועדת לגירית. הדורבנית טופלה ושוחררה חזרה לטבע | תיעוד

דורבנית שנפצעה ממלכודת טופלה ושוחררה לטבע | תיעוד
הדורבנית במרפאה בנהריה צילום: ירון גדי

חילוץ משמח וסוף טוב לדורבנית אומללה שהסתבכה במלכודת והושבה היום (שלישי) לטבע, לאחר שעברה טיפול בחוטמה שנפצע כאשר נלכדה. בימים האחרונים, גירית סוררת ביישוב נווה זיו במועצה אזורית מעלה יוסף חירבה חצר של בית פרטי. בשל כך, התירו אנשי רשות הטבע והגנים להציב מלכודת הומנית כדי לתפוס אותה ולהעתיקה למקום בו אין אדם, כדי לשמור עליה ועל תושבי המקום.

יוצאת חזרה לטבע צילום: אסף ירום

יוצאת חזרה לטבע, צילום: אסף ירום

ד"ר אסף ירום, רופא וטרינר של מועצה אזורית מעלה יוסף, תיאר את האירוע: "קיבלנו תלונה מתושבים על גירית שהורסת לילות רבים את חצר הבית הפרטית. הצבנו מלכודת, וכעבור יומיים התקשרו אלינו התושבים ודיווחו כי במקום שגירית תילכד בה נלכד דורבן. בהגיעי למקום, הבנתי כי הדורבנית נפצעה ויש לטפל בה לפני השחרור, לכן יצרתי קשר עם מרפאתו של ד"ר צפריר וולנסקי שפתחו בפנינו את מרפאתם בנהריה, וסייעו בטיפול.

ירון גדיטיפול רפואי בדורבנית הפצועה צילום: ירון גדי

לאורך הטיפול, קיבלנו סיוע טלפוני וייעוץ מקצועי מווטרינר רשות הטבע והגנים ד"ר תומר ניסימיאן. יחד עם הצוות הנהדר במרפאת נהריה, הדורבנית הורדמה בבטחה והחתך נתפר. לאחר הטיפול המסור, הושבה הדורבנית חזרה לטבע בשמורת טבע נחל כזיב, לא רחוק מעין חרדלית."

ד"ר ירום מסביר כי הוא עובד באופן רציף עם נציגי רשות הטבע והגנים, ויחד הם עוזרים ללמד את הציבור על הממשק עם חיות הבר. ירום מוסיף: "החברה האנושית הולכת ומצמצמת את שטח המחיה של חיות הבר. חלה עלינו חובה מוסרית למנוע את הפגיעה בחיות הבר, לטפל בהן ולשמור על המגוון הביולוגי ולכן אנו שמחים על ההזדמנות לסייע לחיית הבר שנפגעה ואני מאמין שתשוקם ותשוב לטבע.

חשוב שהציבור ייקח חלק בשמירה על חיות הבר וילמד לחיות לצידן. אנו חייבים להקפיד על שמירת סביבה נקייה, פחים סגורים ואי האכלת חיות בר, ככה נגן על עצמנו ועל החיות."

אסף ירוםהדורבנית לאחר שנפצעה בחוטמה צילום: אסף ירום

ד"ר תומר ניסימיאן, וטרינר ראשי של רשות הטבע והגנים מציין כי שיתוף הפעולה עם הגורמים המקומיים בשטח של פקח הרשות מצד אחד ורופא רשותי מצד שני תוך תמיכה מקצועית של מטה רשות הטבע והגנים חשוב ביותר בכדי להמשיך את רציפות השירות לתושבים בגבול הצפון מצד אחד ושמירת טבע מצד שני.

מיהו הדורבן? הדורבן הוא חיית בר מוגנת, בעל החיים הגדול בישראל מסדרת המכרסמים. אורך גופו כ-90 ס"מ, אורך זנבו כ-15 ס"מ ומשקלו כ-13 ק"ג. גופו של הדורבן מכוסה קוצים שאורכם עד 50 ס"מ. קוצי הדורבן משמשים לו רק להגנה פסיבית מפני טורפים, והוא אינו מסוגל "לירות" אותם. כשהדורבן חש סכנה הוא מסמר את הקוצים ואלו רוטטים ומשמיעים רעש מאיים.

השבה לטבע רשות הטבע והגנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}