ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
רמת אלחנן מככבת

מדד הערים והשכונות בישראל: מי העשירה ומי הענייה ביותר?

השכונה התל אביבית שניצבת באופן לא מפתיע בראש הרשימה ולעומתה שורה של שכונות חרדיות בבני ברק, ירושלים ובית שמש - המוחלשות ביותר

מדד הערים והשכונות בישראל: מי העשירה ומי הענייה ביותר?
אילוסטרציה צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

העיתון 'גלובס' מפרסם היום (שלישי) את הדירוג החברתי-כלכלי (סוציו-אקונומי) של הערים והשכונות בישראל, לפי סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הסקר מתבסס על נתונים משנת 2021.

לפי הסקר, שכונת צהלה התל אביבית היא השכונה העשירה בישראל, הניצבת בצמרת הדירוג הסוציו אקונומי לפי שכונות. בשכונה זו מתגורררים בין היתר נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס אסתר חיות ובכירים ישראלים נוספים בעבר ובהווה.

לעומת צהלה, שורה של שכונות חרדיות בבני ברק, ירושלים ובית שמש נחשבות לשכונות החלשות והעניות במדינה. 

בלמ"ס מכינים את המד"ד בשקלול של 14 משתנים, בהם שכר ממוצע, חציון גיל, מספר משפחות עם ארבע נפשות ויותר, השכלה ותארים אקדמיים, תעסוקת נשים, קבלת קצבאות והשלמות הכנסה, הימצאות כלי רכב ותדירות נסיעות לחו"ל. 

התוצאות משוקללות למדד יחסי שבו רשות מקומית שמקבלת את הערך 0, משקפת את הממוצע החברתי-כלכלי של ישראל. הערים אור עקיבא ואור יהודה הן הקרובות ביותר לממוצע הזה.

העיר תל אביב ניצבת בממוצע הכללי באשכול 8, אך יש בה 80 שכונות שכלולות בסולם 9, בהם רובעי 3 ו-4 למשל. מהצד השני, אזור התחנה המרכזית החדשה כלול באשכול 2, הנמוך ביותר בעיר.

בירושלים המצב הפוך. בעשורים האחרונים העיר במגמה של ירידה בסולם החברתית כלכלי. היא אמנם נותרה על אשכול 2 כמו ב-2019, אך 29 שכונות בבירה כלולות באשכול הנמוך ביותר - 1, כשבאופן די צפוי חלקן הגדול שכונות חרדיות. רק השכונות הירושלמיות ניות וגבעת בית הכרם נכללות באשכול 9.

השכונות העשירות ביותר בארץ, לפי המדד: שכונת צהלה התל אביבית במקום הראשון, אחריה שרונה בתל אביב, נווה רום ברמת השרון, במקום הרביעי היישוב סביון בבקעת אונו, אחריה שכונת דניה בחיפה, מכבים במודיעין, ביצרון בת"א, רעות במודיעין ואפקה בת"א. במקום ה-10 היישוב כפר שמריהו בשרון, ובמקום ה-11 שכונת פארק צמרת, אף היא בתל אביב.

השכונות העניות ביותר: במקום הראשון - רמת אלחנן-מערב בבני ברק, אחריה מאה שערים בירושלים, בית ישראל-מערב - אף היא בירושלים, גאולה-דרום הירושלמית, אזור תעשיה ג' בעפולה, מחסיה בבית שמש, קרית הרמ"א בבית שמש, אחווה בירושלים, שועפאט במזרח ירושלים, בית ישראל-מזרח בירושלים וסוגרת את הרשימה, במקום ה-11 - שכונת מאור חיים בצפת.

תל אביב צהלה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}