י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
ארה"ב מאשימה

איראן: קלפיות הוצבו בבתי הכנסת והיהודים נאלצו להצביע. בקהילה מכחישים

לטענת האמריקאים, חברי הקהילה היהודית נאלצו להשתתף בבחירות לנשיאות שהתקיימו בשני סבבים, ב-28 ביוני וב-5 ביולי. נציג היהודים בפרלמנט האיראני מכחיש בתוקף את הדיווח: "חשוב שהיהודים באיראן ישתתפו בבחירות, אך לא הופעל לחץ על הקהילה היהודית באיראן בנוגע לבחירות ולהשתתפות בהן"

איראן: קלפיות הוצבו בבתי הכנסת והיהודים נאלצו להצביע. בקהילה מכחישים
יהודי איראן מצביעים בבחירות לנשיאות צילום: Moshen Heiatian IMNA IMAGES

מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה כי היהודים באיראן נאלצו להשתתף בבחירות האחרונות לנשיאות איראן, כך דיווח האתר VOA. על פי הדיווח, לראשונה הרשויות באיראן הציבו קלפיות מיוחדות ליהודים להצביע, וארגני אירוע בחירות חסר תקדים ליהודים לפגוש את נציגי המועמדים לנשיאות.

לטענת האמריקאים, חברי הקהילה היהודית נאלצו להשתתף בבחירות לנשיאות שהתקיימו בשני סבבים ב-28 ביוני וב-5 ביולי.

שר הבריאות האיראני לשעבר מסעוד פשזכיאן, נאמן למנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, הוכרז כמנצח בבחירות. לשני סבבי ההצבעה היו אחוזי הצבעה רשמיים של פחות מ-50%, שכן רוב הציבור באיראן החרים את הבחירות, לאחר שנאמני חמינאי היו המועמדים היחידים.

באדיבות המצלםהומיון שמח בראיון לתקשורת האיראניתצילום: באדיבות המצלם

בהצהרה שמסרה מחלקת המדינה האמריקאית ל-VOA, נאמר כי: "מחלקת המדינה מודעת לכך שיהודים נאלצו להשתתף בהצבעה".

"ההתנהגות המתוארת בדיווחים הללו היא מצערת", נמסר ממשרד החוץ האמריקני. "מעולם לא היו לנו ציפיות שהבחירות לנשיאות באיראן יהיו חופשיות או הוגנות, אז הדיווחים האלה על כפייה, למרות שהם נוראיים, אינם מפתיעים".

משלחת האו"ם של איראן בניו יורק הגיבה לדיווחים הללו בהצהרה שנשלחה ל-VOA: "פעולת ההשתתפות בבחירות היא וולונטרית לחלוטין ללא כפייה כלשהי, ואין השלכות על מי שאינם משתתפים", נאמר בהצהרה האיראנית. "השתתפותם של יהודי איראן בבחירות, משמשת אינדיקציה לנאמנותם לארצם ולהגשמת זכותם להגדרה עצמית".

צעדי הכפייה העיקריים של איראן, הקשורים לבחירות לנשיאות, כללו הצבת קלפיות עבור יהודים באופן בלעדי בחמישה מבנים יהודיים בטהראן, ביתם של רוב יהודי המדינה. 

הארגון המרכזי למען האינטרסים היהודיים באיראן, "הוועד היהודי של טהראן", פרסם בפוסט בטלגרם ב-20 ביוני כי זו הפעם הראשונה שליהודים הוקצו קלפיות מיוחדות לבחירות לנשיאות.

השלטונות האיראניים הקימו בעבר קלפיות יהודיות רק לבחירות לפרלמנט, בהן יכולים יהודים להצביע למחוקק היהודי היחיד בפרלמנט האיראני וכן עבור הנציג המחוזי שלהם. חמש הקלפיות היהודיות לבחירות לנשיאות, הוצבו בבתי ספר יהודיים ובבתי כנסת.

בצעד חסר תקדים נוסף, הרשויות האיראניות ארגנו פגישה בין נציגי המועמדים לנשיאות לבין חברי הקהילה היהודית בבית הכנסת הראשי של טהראן יוסף עבאד ב-26 ביוני, יומיים לפני הסיבוב הראשון של הבחירות.

הוועד היהודי של טהראן קרא ליהודים להשתתף באירוע, ההודעות על כך פורסמו בערוצי הטלגרם של הוועד ב-23 ביוני וב-24 ביוני. הוועד לא פרסם תמונות של האירוע עצמו.

באדיבות המצלםנציג היהודים בפרלמנט הומיון שמח בטקס בטהראן לזכרו של חומייניצילום: באדיבות המצלם

הומיון שמח, נציג היהודים בפרלמנט האיראני גינה בתוקף את הטענות, בפוסט שפרסם בתקשורת האיראנית נאמר: "לא הופעל לחץ על הקהילה היהודית באיראן בנוגע לבחירות ולהשתתפות בהן. חשוב שראשי הקהילות באיראן יעודדו את האנשים להשתתף בבחירות, אך לא הופעל לחץ".

לגבי הטענות כי הרשויות באיראן ארגנו פגישה בין נציגי המועמדים לנשיאות לבין חברי הקהילה היהודית בבית הכנסת המרכזי של טהראן יומיים לפני הסיבוב הראשון של הבחירות הוא אמר: "הפגישה שהתקיימה בבית הכנסת יוסף עבאד, התקיימה לאחר הצעתי לקיים את המפגש כחבר פרלמנט, נציגי כל המועמדים הוזמנו להסביר את תכניתם, בעיקר ביחס לקהילות מיעוטים דתיים".

באדיבות המצלםנציג היהודים בפרלמנט האיראני, דר' הומיון שמחצילום: באדיבות המצלם

לגבי הצבת קלפיות בבתי הספר ובבתי כנסת אמר: "באזורי בחירה אלה הצביעו גם הקהילה היהודית וגם הקהילה המוסלמית. מספר המוסלמים שהצביעו במחוזות הבחירה הללו היה הרבה יותר מאשר היהודים, וטענת משרד החוץ האמריקאי שיודעים כמה הצביעו בקרב היהודים, לא נכונה, לא ידוע למי הם הצביעו, מכיוון שהקלפיות לא היו קרובים למרכזי הקהילה היהודית חוץ מקלפי אחת".

עוד אמר: "הסיוע הממשלתי לקהילות היהודיות באיראן גדל מאוד בשנים האחרונות. התמיכה שסיפקה הממשלה לארגונים יהודיים בטהראן בטהרן, בין אם בתי כנסת, בתי ספר, גני ילדים, או מועדונים, היה חיובי מאוד".

הוא ציין עוד: "הנאמנות של הקהילה היהודית למנהיג העליון ולמערכת האסלאמית גבוהה מאוד. אנחנו חיים בחברה שלמרות שיש מלחמה בעזה ואינספור מוסלמים נרצחים שם על ידי ציונים בעלי מראה יהודי, לא פגעה בקהילה היהודית האיראנית. זה מראה את התמיכה הכוללת ליהודים, מצד הרפובליקה האסלאמית של איראן".

לסיום אמר: "ההצהרה הרשמית שפרסמה מחלקת המדינה האמריקאית, היא שקרית לחלוטין. אנחנו הצהרנו שאנחנו לא רוצים שיידעו למי הצביעו יהודי איראן. מושלי המחוזות וגורמים אחרים הקשורים לבחירות, קיבלו את הבקשה ולא נוצרה בעיה. הצלחנו לעשות צעד קטן בבחירות האלה יחד עם שאר העם האיראני".

איראן טהראן בחירות הומיון שמח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}