י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
אחרי האיומים לפלוש

חשש שארדואן יחמש את אויבי ישראל

הנשיא הטורקי איים בפלישה לישראל, אך אמירותיו כוונו יותר פנימה לטורקיה. מומחים ליחסי ישראל טורקיה אמרו כי יש דאגה מכך שטורקיה תסייע כלכלית ותחמש את כל מי שנלחם בישראל. וגם: שתיקת המערב והחברות בברית נאט"ו

חשש שארדואן יחמש את אויבי ישראל
ארדואן / נתניהו צילום: Noam Revkin Fenton/Wisam Hashlamoun, Flash90

מומחים ליחסי ישראל-טורקיה הרגיעו מעט את הרוחות בעקבות ההתבטאות החריגה של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שאיים ביום ראשון בפלישה לישראל, ואמרו כי "לא צריך לקחת את האיומים שלו ברצינות". המומחים הוסיפו בראיון ל-Ynet כי הם "לא רואים סיכוי שארדואן יורה לצבא שלו לפעול נגד ישראל".

אך בישראל בהחלט מודאגים מההקצנה וההחרפה בהתבטאויות של טורקיה, כמו גם מהאפשרות שארדואן יפעל במישורים מדיניים ואחרים.

שגריר ישראל בטורקיה לשעבר, פיני אביבי, אמר לווינט: "אני לא חושב שארדואן ישלח צבא נגדנו, אבל האפשרויות של טורקיה לפגוע בנו באמצעות העוצמה שיש לה באו"ם, בזירה הבינלאומית ובברית נאט"ו קיימות, וצריך להיות מודאגים מהן, טורקיה היא חברה בכירה בנאט"ו וארדואן הודיע שלא יאפשר שיתופי פעולה עם ישראל. טורקיה גם יכולה לשתף פעולה עם דרום אפריקה בנושא של בית הדין בהאג ובזירות בינלאומיות נוספות, הייתי פוחד הרבה יותר מהפעילות של טורקיה שארדואן רומז לה – לא ברמה הצבאית אלא ברמה המדינית שבה לטורקיה יש לא מעט כוח".

אלון ליאל, מי שהיה מיופה הכוח של ישראל באנקרה, אמר ל-Ynet על דברי ארדואן: "מציע לקחת אותו מאוד ברצינות ולא לזלזל בדברים שלו. אבל זה לא מה שחושבים, שהוא ישלח גדודים להילחם בישראל. אני מאמין שהוא ינסה לסייע לכל מי שנלחם בנו, לחמש אותם, יש לטורקיה רחפנים מאוד מתקדמים, שמשחקים תפקיד חשוב במלחמה באוקראינה. הם מאוד טובים בזה ויש להם חברה שמייצרת המון רחפנים".

בתוך כך, בישראל מאוכזבים משתיקת העולם המערבי מול ההתבטאויות של ארדואן. היחיד שגינה את ארדואן הוא מנהיג הימין הקיצוני בהולנד, חירט וילדרס, שמנהיג את "המפלגה למען החירות". בפוסט שפרסם ברשת X כתב: "ארדואן מאיים לפלוש לישראל, הבחור הזה מטורף לחלוטין. צריך להעיף את טורקיה מנאט"ו". מעבר לכך, העולם שותק מול ההתבטאויות הקיצוניות של ארדואן.

עוד דווח, כי על אף המשבר הדיפלומטי החריף בין ישראל לטורקיה, שתי המדינות ממשיכות להחזיק שגרירויות. אומנם השגרירים הוחזרו – אך השגרירויות קיימות ועובדות, גם אם בפרופיל נמוך, ודגל טורקיה מתנוסס מעל שגרירות המדינה ברחוב הירקון בתל אביב. כמו כן, מאחורי הקלעים יש גם הידברות דיפלומטית - אין נתק.

רג'יפ טאיפ ארדואן מלחמת חרבות ברזל טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}