י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
לחץ בין-לאומי

מסקנות הוועדה: לרוקן את בסיס שדה תימן ממחבלים

הוועדה קבעה כי מחבלים מעזה לא אמורים לשהות במתקנים הזמניים ברשות הצבא במשך תקופה ארוכה כל כך. ההמלצה להעביר אותם לאחריות שירות בתי הסוהר ולרוקן ממחבלים את בסיס שדה תימן

מסקנות הוועדה: לרוקן את בסיס שדה תימן ממחבלים
מחבלי חמאס בכלא צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הוועדה המייעצת לתנאי המחבלים הכלואים, בראשותו של השופט בדימוס האלוף במילואים אילן שיף, סיימה את עבודתה והגישה את מסקנותיה לרמטכ"ל כך דיווחה כרמלה מנשה בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב.

הוועדה נתבקשה לעסוק בתנאי הכליאה של מחבלי הנוח'בה בעקבות לחץ בין-לאומי וטענות קשות לפיהן ישראל לא עומדת באמנות הבין-לאומיות בהשוואה למה שנידרש בדין הבין-לאומי. הדוח לא אמור היה לעסוק באירועים פליליים שנחקרים במשטרה הצבאית החוקרת.

הביקורת הבינלאומית עסקה בעיקר בתנאי הכליאה והחזקתם של המחבלים, כשהם יושבים כל העת אזוקים בידיים עם פלנלית על העיניים בתנאים קשים בתוך סככות.

הוועדה קבעה כי המחבלים לא אמורים היו לשהות במתקנים הזמניים ברשות הצבא כמו שדה תימן במשך תקופה ארוכה כל כך, כשהם כלואים במתקנים מאולתרים זמניים, וסככות של טנקים שהפכו מכלאות למחבלים. זאת כלצה"ל שם אין יכולת ותנאים לאבטח אותם.

על פי הוועדה, המחבלים היו אמורים להיות ברשות צה"ל בסך הכל 10-15 יום ולעבור למתקנים של השב"ס - גוף הכליאה הלאומי של מדינת ישראל, שלא היו ערוך לקלוט אלפי מחבלים. ההמלצה המרכזית של הוועדה היא שיש להעביר אותם לאחריות שירות בתי הסוהר ולרוקן ממחבלים את בסיס שדה תימן.

המחבלים זכאים למקלחת פעם בשבוע ושירותים במכלאות. הם מקבלים אוכל שכולל בעיקר סנדוויצ׳ים, טונה, גבינות, ואוכלים עם ידיים אזוקות מלפנים.

נקבע כי המחבלים קיבלו תנאים בסיסיים בהתאם לנסיבות וחוסר היכולת של שב"ס לקלוט אותם בצורה יותר מאובטחת ועם כח אדם מקצועי. צה"ל נאלץ "לאלתר" מתקני כליאה, שם האבטחה בעייתית ניגוד לשב"ס להם מתקנים או מאהלים שלאחרונה הוקמו עבורם.

כזכור אתמול מאות אזרחים פרצו לשדה תימן ולבית הדין הצבאי בבית ליד, לאחר שהמשטרה הצבאית עצרה מספר חיילי מילואים החשודים בהתעללות במחבל נוחבה.

הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, התייחס לאירוע ואמר: ״אירוע הפריצה לבסיס שדה תימן הוא חמור ביותר ומנוגד לחוק. הפריצה לבסיס צבאי והפרת הסדר במקום הן התנהגות חמורה שאינה מקובלת בשום אופן. אנחנו נמצאים במלחמה, ופעולות מסוג זה מסכנות את ביטחון המדינה. 
אני מגנה בחריפות את האירוע ואנחנו פועלים להשיב את הסדר בבסיס. אני נותן גיבוי מלא לפרקליטות הצבאית ולמשטרה הצבאית החוקרת בחקירת כל אירוע המובא לידיעתן. זוהי חובתן, ללא קשר לדרגה או תפקיד. דווקא חקירות אלו הן שמגנות על חיילינו בארץ ובעולם ושומרות על ערכי צה"ל. החקירות האלה מתבצעות תוך שמירה על כבוד חיילינו שאנו מפקדיהם".

בית ליד שדה תימן חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}