ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
שם זה הפוך

הרפורמה המשפטית - הפעם בוושינגטון ודווקא מהצד השמאלי

ביידן מבקש להגביל את חסינותם של הנשיאים האמריקאים וכן להגביל את משך כהונתם של שופטי העליון ובנוסף לקבוע כי הנשיא יוכל לבחור שופט עליון רק אחת לשנתיים, זאת לאחר שטראמפ בכהונתו מינה מספר רב של שופטים מהצד השמרני

הרפורמה המשפטית - הפעם בוושינגטון ודווקא מהצד השמאלי
ג'ו ביידן / דונלד טראמפ צילום: צילום מסך

איך אומרים רפורמה משפטית באנגלית? נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חשף היום (שני) את הצעות החוק המהפכניות שהוא מבקש לקדם, אשר עוסקות בבית המשפט העליון. אף שלתכנית אין סיכוי אמיתי להתקבל בקונגרס, ביידן מקווה להשתמש במהפכה על מנת לעודד את המצביעים הדמוקרטים לצאת לקלפי ולהזהיר אותם מטראפ.

במסגרת ההצעה, ביידן מבקש להגביל את חסינותם של הנשיאים האמריקאים וכן להגביל את משך כהונתם של שופטי העליון ובנוסף לקבוע כי הנשיא יוכל לבחור שופט עליון רק אחת לשנתיים, זאת לאחר שטראמפ בכהונתו מינה מספר רב של שופטים מהצד השמרני, שהיטו לחלוטין את הכף בהרכב בית המשפט העליון בארה"ב: 6 מול 3.

הרוב המוצק הזה אפשר לשופטים השמרנים לקבל שורה של הכרעות שנויות במחלוקת ובהן שנשיאי ארה"ב זכאים לחסינות על כל מעשיהם ה"רשמיים".

במחנה הליברלי הזהירו כי פסיקה זו מציבה בפועל את הנשיאים מעל החוק ומגינה עליהם מהעמדה לדין בגין כל פשע. הפסיקה הזו ניתנה במסגרת הדיון של השופטים בשאלה אם טראמפ זכאי לחסינות בגין מעשים שביצע כנשיא ושכעת רוצים להעמידו לדין עליהם. ברפורמה המבוקשת קורא ביידן לקונגרס גם לאשר תיקון לחוקה שיבטל למעשה את הפסיקה הדרמטית.

במסגרת המהפכה המשפטית שלו מציע ביידן לשים סוף למצב שבו שופטי עליון ממונים לכל חייהם: על פי התוכנית שהוא מבקש מהקונגרס לאשר נשיא מכהן יוכל למנות שופט עליון רק פעם בשנתיים וכל שופט שימונה – יוכל לכהן 18 שנה לכל היותר. אם מגבלה זו אכן תאושר, שלושת השופטים הראשונים שיאבדו בשל כך את כיסאם יהיו שופטים מהאגף השמרני.

טראמפ מצדו תקף כמובן את הרפורמה המשפטית שמציע ביידן: "הדמוקרטים מנסים להתערב בבחירות לנשיאות ולשבש אותן, ולהרוס את מערכת המשפט שלנו על-ידי התקפה על יריבם הפוליטי, אני, ועל בית המשפט העליון הנכבד שלנו", כתב החודש בפוסט ברשת החברתית שלו Truth Social. "עלינו להיאבק למען בתי המשפט ההוגנים והעצמאיים שלנו ולהגן על ארצנו".

ג'ו ביידן דונלד טראמפ הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}