ט"ו אלול התשפ"ד
18.09.2024
מהומה במחנה הכליאה

מפגינים פרצו לבסיס שדה תימן לאחר שנודע על מעצר חיילים | תיעוד

עשרות מפגינים פרצו למחנה שדה תימן בדרום לאחר שנודע על פשיטת המשטרה הצבאית על המחנה שבמסגרתה עוכבו לחקירה תשעה חיילי מילואים | ח"כ צבי סוכות תועד פורץ לבסיס | לפיד: "הפריצה לשדה תימן היא עבריינות עלובה ומסוכנת של ח״כים | הרמטכ״ל: "התנהגות חמורה שאינה מקובלת בשום אופן" | נתניהו וגלנט טרם הגיבו לאירוע

מפגינים פרצו לבסיס שדה תימן לאחר שנודע על מעצר חיילים | תיעוד
המהומה בשדה תימן צילום: צילום מסך

שעה קלה לאחר שנודע על פשיטת המשטרה הצבאית על מחנה שדה תימן ומעצרם של 9 חיילים החשודים בהתעללות במחבל נוחבה, פרצו מאות מפגינים לבסיס והביעו תמיכה בחיילים החשודים.

המפגינים, שהגיעו מכל קצוות הארץ, חסמו את היציאה מהמחנה, ואף פרצו את שער הבסיס שבו מוחזקים המחבלים שנעצרו בעזה. לאחר מכן, הם החלו לצעוד בו, תוך שחיילים מנסים להדוף אותם. 

ח"כ נסים ואטורי מתעמת עם הקצינים צילום: דורון קדוש

המפגינים שהגיעו למקום טענו כי עיכוב לוחמי המילואים, שכאמור חשודים בהתעללות חמורה, עלולה "להוריד מוטיבציה לאנשי מילואים". "אלה מחבלים שטבחו בנו", אמרו ל-ynet, "מחר הגדוד שלנו אמור להיכנס לעזה. בסוף אנשים יחשבו פעמיים בגלל הדבר הזה. זה כמו היהודים בשואה שהיו מלשינים על אחרים". 

ההודעה על שרים וחברי כנסת שהודיעו שהם בדרכם לשדה תימן, "על מנת לעצור את מעצרם של חיילנו שפועלים בחירוף נפש" הוציאו מאות מפגינים מהבית שעשו את דרכם למחנה כדי לזעוק על מעצר החיילים.

ח"כ סוכות פורץ לבסיס צילום: ע"פ סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

במהלך המהומות נצפה ח"כ צבי סוכות, משתחל בינות לגדרות הנעולות ונכנס לבסיס כשאיש צבא מנסה למנוע ממנו בכוח את הכניסה.

המשטרה הצבאית פרסה מחסומים בתוך בסיס שדה תימן בניסיון למנוע את המשך הפריצה של המפגינים לבסיס ונאלצה להתמודד בעצמה עם פריצת המפגינים האזרחים לבסיס שדה תימן. 

ע"פ הדיווח, המשטרה שהוזעקה למקום הגיעה באיחור רב. בצה"ל מותחים ביקורת על המשטרה שלדבריהם התעכבה בהגעה לשדה תימן. 

השר עמיחי אליהו במקום צילום: דורון קדוש

גורם ביטחוני מתח ביקורת בגלי צה"ל על התנהלות המשטרה באירוע ואמר: "רק עכשיו המשטרה הגיעה לאירוע. חברי כנסת ושרים הספיקו להגיע מירושלים וכבר הצליחו לפרוץ לבסיס, מוזר כמה זמן לוקח לניידת משטרה לקפוץ לשם".

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, התייחס לאירוע ואמר: "אירוע הפריצה לבסיס שדה תימן הוא חמור ביותר ומנוגד לחוק. הפריצה לבסיס צבאי והפרת הסדר במקום הן התנהגות חמורה שאינה מקובלת בשום אופן. אנחנו נמצאים במלחמה, ופעולות מסוג זה מסכנות את ביטחון המדינה. אני מגנה בחריפות את האירוע ואנחנו פועלים להשיב את הסדר בבסיס.

אני נותן גיבוי מלא לפרקליטות הצבאית ולמשטרה הצבאית החוקרת בחקירת כל אירוע המובא לידיעתן. זוהי חובתן, ללא קשר לדרגה או תפקיד. דווקא חקירות אלו הן שמגנות על חיילינו בארץ ובעולם ושומרות על ערכי צה"ל. החקירות האלה מתבצעות תוך שמירה על כבוד חיילינו שאנו מפקדיהם".

המהומות במקום צילום: ע"פ סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים
 
שר הביטחון יואב גלנט הגיב: "לוחמי צה"ל בסדיר ובמילואים נלחמים כבר למעלה מתשעה חודשים בחירוף נפש במלחמה הצודקת ביותר שידענו בכל שנות קיומנו. ‏אני מלא הערכה לחיילים המבצעים את המשימה המורכבת והחשובה של כליאת מחבלי החמאס, מחבלים שפלים עמם נבוא חשבון ונמצה את הדין בדרך המחמירה ביותר.

‏צה"ל ימשיך ויפעל בהתאם לחוק. עלינו לאפשר לגורמים המוסמכים לקיים את הבדיקות הנדרשות תוך שמירה על כבוד חיילנו. ‏גם בשעת כעס החוקים מחייבים את כולם - לא מתפרצים לבסיסי צה"ל ולא עוברים על חוקי מדינת ישראל".

למעשה, בכל סיעות הקואליציה גיבו את הלוחמים שעוכבו לחקירה כולל סיעת ישראל ביתנו שהצטרפה מהאופוזיציה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב: "כל עוד אדם לא הורשע הוא חף מפשע, בטח כאשר מדובר בחיילים ששומרים על המחבלים הנתעבים ביותר. 

יש דרך לברר כל סוגיה, אך הדרך היא בטח לא בהסתערות על בסיס צבאי ומעצר של מילואימניקים כאילו הם פעילי טרור.

צריך לזכור שחיילי צה"ל שומרים על מפלצות אדם, ואם יש טענות, הן צריכות להיות מופנות בראש ובראשונה לממשלת ישראל שכבר עשרה חודשים מתמהמהת ולא מקימה מתקני כליאה, ולא מציבה צוות מקצועי שעבר הכשרה מתאימה לנהל את האירוע הנ"ל".

צילום:

השר לביטחון לאומי בן גביר אמר: "המחזה של שוטרי משטרה צבאית מגיעים לעצור את מיטב גיבורינו בשדה תימן הוא לא פחות ממביש. ממליץ לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולרשויות הצבא לגבות את הלוחמים וללמוד משירות בתי הסוהר - נגמרו הקייטנות והסבלנות נגד המחבלים. לוחמים צריכים לקבל גב על מלא".

חיילי צה"ל ראויים לכבוד", אמר השר סמוטריץ', "חיילי צה"ל לא ייעצרו כאחרוני העבריינים.אני קורא לפצ"רית, תורידי את הידיים שלך מהלוחמים הגיבורים שלנו". השר קרעי אמר: "שר הביטחון, הפצ"רית והיועמ"שית נושאים באחריות לרדיפת לוחמי צה"ל בזמן מלחמה. השימוש בשוטרים רעולי פנים לעצור חיילים, כאילו היו פושעים, הוא חרפה שאין לתאר".

בהודעת ש"ס נכתב: "המראות החמורים של שוטרים צבאיים רעולי פנים פושטים על בסיס צה"ל ועוצרים חיילים כאחרוני הפושעים - צריכים להטריד כל אזרח במדינה. חיילנו היקרים המוסרים את נפשם במלחמה קשה מול אויבי החמאס הרצחניים צריכים לקבל את מלא הגיבוי ומלא הכבוד וההערכה". 

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין הגיב: "הזדעזעתי לראות את התמונות הקשות של מעצר חיילים בשדה תימן, בדרך שמתאימה למעצר פושעים מסוכנים. אי אפשר לקבל את זה, גם אם אין ויכוח באשר לחובה לשמור על החוק ועל פקודות הצבא. אסור לשכוח שמדובר בחיילים שעושים עבודת קודש קשה מאין כמוה עבור כולנו, של שמירה על הגרועים שבמחבלים. 

מה שראינו היום הוא תוצאה נוספת של עיוות ערכי ומוסרי מתמשך שמתחיל מלמעלה, מפסקי דין והחלטות של בית המשפט העליון. 

רבים רבים משמיעים היום את הדרישה לשינוי המצב מן היסוד. הגיע הזמן שהזעקה הציבורית המוצדקת תמצא אוזן קשבת אצל חברי הכנסת שנמנעו בעבר מלתמוך בביצוע השינויים הדרושים".

מאידך, באופוזיציה גינו את הפריצה לבסיס. יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד כתב: "הפריצה לשדה תימן היא עבריינות עלובה ומסוכנת של ח״כים שמחלישים ומפרקים את צה״ל, מחלישים ומפרקים את מדינת ישראל, מכרסמים מבפנים את יסודות כוחנו. 

הפוליטיקאים שהפקירו את החטופים, הפקירו את הבטחון והרסו את החברה הישראלית, הורסים עכשיו את שרשרת הפיקוד. 

המדינה בסכנה קיומית אם האנשים האלה לא יעופו מהשלטון ומחיינו".

יו"ר "הדמוקרטים", יאיר גולן, הגיב בחריפות על האירוע ואמר כי "הגענו לזמן הכרעה - מדינת יהודה הפשיסטית או מדינת ישראל הליברל-דמוקרטית. מי שמאפשר לכהניסטים להיכנס לממשלה מגלה עד כמה חמורה התופעה כשהם בוחרים למרוד בצבא. ככל שבוצעו עבירות פליליות על ידי חיילים שפעלו בניגוד לפקודות, חובת הצבא והמדינה לחקור אותן. אסור לצבא לאפשר לתופעות של פלנגות עברייניות לעשות בצבא כרצונן". הוא סיכם: "כרגיל - שתיקת ראש הממשלה מדברת בעד עצמה".

בעקבות הסערה, בצה"ל הדגישו כי לא היו עצורים: "זה עיכוב לחקירה". דובר צה"ל מסר כי "בעקבות חשד להתעללות חמורה בעצור אשר הוחזק במתקן הכליאה בשדה תימן, נפתחה בהוראת הפרקליטות הצבאית חקירה של המשטרה הצבאית".

שדה תימן מהומות צבי סוכות המשטרה הצבאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}