ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
טען לאכיפה בררנית

נתבע במיליון שקלים על מענק וסיים עם 160 אלף בלבד

ההסתדרות הציונית העולמית תבעה מושבניק במיליון שקלים, על מענק חקלאי משנות ה-90, לאחר שהגיש כתב הגנה במסגרתו טען לאכיפה בררנית, הופחת ההחזר ל-160 אלף שקלים, במסגרת פשרה

נתבע במיליון שקלים על מענק וסיים עם 160 אלף בלבד
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pixabay

ההסתדרות הציונית העולמית הגישה לאחרונה תביעת עתק נגד מושבניק לשעבר בבקעה. על פי התביעה, העבירה ההסתדרות למושבניק ולאשתו לשעבר, 12 הלוואות, בין השנים 1994 ל-1998, בסך כולל של כ-230 אלף שקלים. ההלוואות ניתנו כסיוע חקלאי, למימון אמצעי ייצור במשק, בו הקים המושבניק חממה לגידול ורדים וכרם ענבים.

על פי התביעה, ההלוואה ניתנה כהלוואה עומדת לעשר שנים, ולאחר מכן, על המושבניק ואשתו היה להחזיר אותה במנות רבעוניות, תוך תשלום ריבית על הקרן שלא הוחזרה. 

לטענת באי כוחה של ההסתדרות הציונית, אם היו עומדים בני הזוג לשעבר בהחזר ההלוואה, אזי חלק גדול ממנה היה הופך למענק. אך תחת זאת, המושבניקים בחרו שלא להחזיר כלל את ההלוואה. 

משום שהכספים לא הוחזרו, כך נטען בתביעה, נאלצת ההסתדרות הציונית להגיש את התביעה נגד בני הזוג לשעבר, על מלוא סכום ההלוואה, כולל ריבית והצמדה, בסך יותר ממיליון שקלים. 

המושבניק, שעזב מזמן את המושב בבקעה, התגרש מאשתו ועבר לרמת הגולן, הזדעק לשמע החוב העצום שניחת עליו לפתע. בצר לו, פנה המושבניק לעו"ד רגב אלקיים, ממשרד עורכי הדין שרף-אלקיים, אשר הגיש בשמו כתב הגנה.

בכתב ההגנה נטען, כי המושבניק לא קיבל, לאורך השנים, כל התראה על חוב שיש לו כלפי ההסתדרות הציונית. לדבריו, הוא סבר לאורך כל אותן שנים, כי מדובר היה בהלוואה דמוית מענק, שאת החזריה תשיב האגודה השיתופית של המושב, מהרווחים שישיאו ההשקעות החקלאיות, וכך לדבריו, גם הוסבר לו בעת מתן הכספים. 

באדיבות המצלםעורך הדין רגב אלקייםצילום: באדיבות המצלם

בכתב ההגנה נטען עוד, כי על כלל דרישותיה של ההסתדרות הציונית חלה התיישנות שהחלה כבר לפני עשרות שנים. לדברי עו"ד אלקיים, היות והכספים ניתנו בשנות ה-90, היה על ההסתדרות הציונית לדורשם, לכל המאוחר כעבור 7 שנים ממתן ההלוואה.

לדבריו, התובעת נקטה בשיהוי ממושך ולא מוסבר, וכך למעשה פגמה ביכולתו של מרשו להשיג את הראיות הדרושות להוכיח את גרסתו. 

בנוסף, נכתב, שאם הגנת ההתיישנות לא תתקבל על ידי בית המשפט, יש להידרש לשאלה, מדוע חקלאים נוספים שקיבלו את אותה ה"הלוואה" כביכול, לא נדרשו להשיב אותה לידי ההסתדרות הציונית, והאם הדבר אינו מעיד במקרה זה על אכיפה בררנית.

מעבר לכך, טען עו"ד אלקיים, שבכל מקרה, מסך החוב הנטען יש לקזז את כלל הנזקים שנגרמו למושבניק על ידי התובעת, שלא טרחה ליידע אותו על אופי ההלוואה בעת מתן הכספים, לא טרחה לפנות אליו על מנת להשיב את ההלוואה לאורך השנים, ולא יידעה אותו על מבצעי גבייה שהיא עורכת.

לאחר קבלת כתב ההגנה, בחרו הצדדים להתכנס למשא ומתן, מחוץ לכותלי בית המשפט, שבסיומו הגיעו לפשרה, לפיה לסיום טענות הצדדים, יחזיר המושבניק להסתדרות הציונית 160 אלף שקלים בלבד, כ-15% מהסכום הנקוב בתביעה, בתוך 30 יום מחתימת הפשרה.

בימים אלה קיבלה השופטת שאדן נאשף אבו אחמד, מבית המשפט השלום בנצרת, את הסכם הפשרה בין הצדדים, כפסק דין מחייב. 
 

ההסתדרות הציונית העולמית מושבניק תביעה משפטית מענק מיליון שקל הסכם פשרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}