י' אלול התשפ"ד
13.09.2024
דריכות במזרח התיכון

למרות הדרישה הציבורית: ישראל צפויה להסתפק בתגובה 'מדודה'

למרות הדרישה התקיפה והלחץ מצד הציבור בישראל ומצד רבים במערכת הפוליטית, גורמים בכירים ישראלים מעריכים כי הקבינט אמנם יאשר תגובה חריפה לטבח 12 הנערים והנערות, אך לא כזו שתגרור את ישראל למלחמה כוללת שתצא משליטה

למרות הדרישה הציבורית: ישראל צפויה להסתפק בתגובה 'מדודה'
שר הביטחון במג'דל שמס צילום: אלעד מלכה

דריכות במזרח התיכון לקראת ההחלטה בישראל כיצד להגיב למתקפה הרצחנית על היישוב מג'דל שמס בגולן, בה נהרגו 12 ילדים. בשעה זו מכונס הקבינט המדיני-ביטחוני, בקריה בתל אביב.

הקבינט המדיני-ביטחוני, בקריה בתל אביב צילום: עומר מירון / לע״מ

למרות הדרישה התקיפה בקרב רוב הציבור בישראל ומצד רבים במערכת הפוליטית שישראל תבצע מהלך צבאי משמעותי כנגד ארגון הטרור הלבנוני, לפי רוב ההערכות והדיווחים ישראל צפויה להסתפק בתגובה מדודה.

לפי דיווח ב-ynet, גורמים בכירים בישראלים מעריכים כי הקבינט אמנם יאשר תגובה חריפה לטבח, אך לא כזו שתגרור את ישראל למלחמה כוללת. ברקע ארה"ב מפעילה על ישראל לחץ מדיני שלא להסלים את המצב ובמקביל צרפת מפעילה לחצים על הלבנונים. 

בישראל אומרים כי ייתכן אמנם שניכנס לכמה ימי לחימה, אבל בכל זאת יהיה מדובר ב"מהלך מוגבל" בלבד - גם אם כזה שיחרוג ממה שהכרנו עד כה במלחמה הנוכחית בלבנון. 

גורם ישראלי בכיר נוסף העריך שעל אף שהתגובה תהיה קשה, לא תפרוץ ממנה מלחמה כוללת. עם זאת, הוא העריך שהתקיפה הישראלית צפויה להיענות בתגובה חריפה מהרגיל מצד חיזבאללה. בישראל הבטיחו כבר אתמול תגובה קשה משמעותית, שתגבה מחיזבאללה מחיר כבד, אבל מנגד גורם ישראלי הבהיר שאין כוונה להצית מלחמה אזורית. 

גם ההערכה בממשל האמריקני היא שתהיה תגובה משמעותית, "אך לא שבירת כלים שתוביל למלחמה", כך דווח בכאן 11. 

בממשל חוששים ממלחמה רחבה, וגורמים בממשל אומרים שהם "פועלים למניעת הסלמה". אחד החששות המרכזיים בממשל הוא מפני תגובה ישראלית בביירות. במהלך היממה האחרונה שוחחו בכירים אמריקנים עם בכירים ישראלים ובכירים באיזור.

בבית הלבן אמרו היום: עובדים על פתרון דיפלומטי בין ישראל ללבנון. המתקפה על הכפר הדרוזי בוצעה בידי חיזבאללה וארה"ב תומכת בזכות של ישראל להגן על עצמה.

משרד החוץ הירדני הזהיר: "מזהירים מפני ההסלמה המסוכנת בדרום לבנון ומהשלכות של הצתת מלחמה חדשה מול לבנון, בצל ההתפתחויות המסוכנות שכללו נפילת רקטה במג'דל שמס. זה עלולה לדחוף למלחמה אזורית כוללת".

אמש הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מדינת ישראל לא תעבור על כך בשתיקה. לא נעבור על כך לסדר היום".

נתניהו בתום הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחו צילום: לע"מ

גם שר הביטחון יואב גלנט העביר מסר דומה היום בהערכת מצב מבצעית בפיקוד הצפון: "חיזבאללה לא ינקה מהאירוע הזה גם בהכחשות המגוחכות שלו. הוא ירה את הירי - הוא יישא במחיר והוא ישלם מחיר כבד על פעולותיו".

שר הביטחון יואב גלנט צילום: תקשורת שר הביטחון

חיזבאללה האסון במג'דל שמס לבנון מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}