ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
תקדים

בג"ץ נוקט צעד נוסף בדרך לפסילת מינוי מנכ"לית חדשות 13

בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירת עובדי חדשות 13 נגד מינויה של המנכ"לית החדשה. בכך נדחית למעשה טענת הערוץ כי מדובר בחברה פרטית ואין מקום להתערבות בית המשפט

בג"ץ נוקט צעד נוסף בדרך לפסילת מינוי מנכ"לית חדשות 13
בית המשפט העליון צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בית המשפט העליון מוציא הערב (ראשון) צו על תנאי בעתירה נגד מינויה של יוליה שמאלוב ברקוביץ', למנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 13. המשמעות של הצו היא שהשופטים מעבירים את נטל השכנוע מהעותרים אל המשיבים, שכעת יצטרכו לנמק מדוע לא יבוטל המינוי.

בכך דוחה ביהמ״ש העליון את טענת הנהלת חדשות 13, שלפיה התערבות במינוי אינה בסמכותו. השופטים עמית, גרוסקופף ווילנר אף ביקשו מהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, להתייצב בתיק ולהביע את עמדתה באשר למעמדם הציבורי של חברת החדשות והדירקטורים המכהנים בה מטעם הרשות השנייה.

דוברות הרשות השופטתהחלטת השופטיםצילום: דוברות הרשות השופטת

עוד ציינו השופטים בהחלטתם, כי "המשיבים העבירו היום לעיון בית המשפט, במעמד צד אחד, מעטפה סגורה הכוללת פרוטוקולים של ועדת האיתור ודירקטוריון החברה. בשלב זה לא ראינו להתייחס למסמכים אלה, הן בשל עיתוי הגשתם והן בשל אופן הגשתם ללא אישור בית המשפט וללא תגובת העותרים".

יו״ר ועד עובדי חדשות 13, מתן חודורוב, מסר בתגובה: ״אנו מעודדים מהחלטת כב׳ השופטים וסבורים שמדובר בתוצאת ביניים טובה מאוד. בג״ץ העביר את נטל ההוכחה לכתפי החברה, והיא זו שתצטרך כעת להראות אם פעלה כשורה - בהליך המינוי ובבחירה עצמה. עיתונאי חדשות 13 ימשיכו להיאבק נגד מינוי הפוליטיקאית שמאלוב-ברקוביץ׳, במטרה להבטיח לצופים חברה מקצועית עם הנהלה כשירה. נמשיך במאבק עד להבטחת עצמאותה של המערכת״.

מנכ״ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות אלי גרשנקרוין אמר: ״מברכים את שופטי בג"צ שקיבלו את בקשתנו והוציאו צו על תנאי להנהלת חברת החדשות. אנו מקווים שההנהלה תנצל את החלטת השופטים על מנת לחזור בה מהמינוי השערורייתי ולמנות במקומה עיתונאי אמיתי לנהל את חברת החדשות״.

כזכור, ועד העובדים ב'חדשות 13' מסרב לקבל את מינויה של יוליה שמאלוב ברקוביץ', לשעבר חברת כנסת ויו"ר הרשות השנייה שמונתה לתפקיד מנכ"לית והעורכת הראשית של 'חדשות 13'. רובם הגדול לא מקיימים איתה קשר מאז נכנסה לתפקידה ומחרימים אותה בכל דרך אפשרית. במסגרת המאבק, עובדי חברת החדשות אף הגישו עתירה לבג"ץ כנגד המינוי.

עובדי חברת החדשות טוענים בין היתר, כי העילה להתערבות בית המשפט במינוי היא העובדה ש-40% ממניותיה של חדשות 13 מוחזקות בידי הציבור והיא משדרת מכוח רישיון שלטענתם "תנאיו הופרו". ועד העובדים טוען כי למעשה חברת החדשות אינה חברה פרטית לכל דבר ועניין אלא "גוף דו-מהותי".

בתגובה שהגיש לעתירה דירקטוריון 'חדשות 13', נטען מנגד כי "עניינה של עתירה זו אינו חופש העיתונות, אלא ניסיון של עובדי חברה פרטית לסכל מינוי של מנכ"לית לחברה, שנעשה בהחלטה שהתקבלה על ידי דירקטוריון החברה בהתאם לכל דרישות החוק, ואשר לא נפל בו כל פגם. לעתירה אין בסיס, ולעובדים אין זכות לקבוע מי ינהל את החברה שמעסיקה אותם".

ביום חמישי האחרון קיים בית המשפט דיון בעתירה. ועד העובדים טען בין השאר כי נפל פגם בהליך מינויה של שמאלוב-ברקוביץ', שכן לטענתם ישנו קשר בין תפקידה בעבר בתור יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, למינויה הנוכחי.

בדיון ניסו נציגי הוועד להוכיח כי חדשות 13 היא גוף דו מהותי בהתייחס לתפקידם הציבורי, ועל כך אמר השופט עמית: "יש מנעד בדו מהותי אני חושב שהחברה היא לא שידור ציבורי, אבל אתם גם לא 'יוסף ובניו דגים מלוחים בע"מ'. כל המחלוקת איפה אנו נמצאים בדו מהותיות". 

נציגי חדשות 13 טענו בדיון בין היתר, כי "מעל חודש הגברת יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בתפקיד, אנחנו צופים בערוץ 13. לא השתנה כלום בליינאפ, לא נפלו השמיים".

בית המשפט העליון יוליה שמאלוב ברקוביץ' חדשות 13

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}